י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

האם ביבי יציב לאובמה אולטימטום לתקיפה צבאית באיראן?

נתניהו יפגוש מחר את הנשיא אובמה, וצפוי להציב בפניו אולטימטום בנוגע לאיראן • לחץ כבד של הארגונים היהודים על אובמה • היום נפגש אובמה עם הנשיא פרס, שאף נאם בפני ועידת איפא"ק • פרס העלה זכרונות ילדות: "שמעון, הישאר יהודי, אמר לי סבי" • בפנים: הנאום המלא

צמד הנשיאים. צילום: משה מילנר, לע"מ
צמד הנשיאים. צילום: משה מילנר, לע"מ



חודשים ספורים חלפו מאז ביקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון. השבוע הוא עושה זאת בשנית, אך הפעם לא האיום הפלשתיני 'על השולחן' כי אם איום כבד בהרבה: הגרעין האיראני.

מחר (ב) ייפגש הנשיא ברק אובמה עם נתניהו לשיחה אישית בנושא כבד המשקל. תומכי ישראל בארה"ב מפעילים בימים האחרונים לחץ כבד על אובמה, הן מכיוונם של חברי קונגרס פרו ישראליים והן מכיוונו של כינוס איפא"ק, השדולה למען ישראל בוושינגטון, בטענה כי אינו עושה די בנושא האיום האיראני. לא פחות מכ-14 אלף איש ישתתפו בכינוס הנוכחי, מספר שיא, והדבר עשוי בהחלט להשפיע על עמדתו של אובמה.

לדברי ה'טלגרף' הבריטי, עתיד נתניהו להציב בפני אובמה אולטימטום תקיף, לפיו, באם לא תשתמש ארה"ב בכוח כדי למנוע מאיראן להתקדם לעבר השגת נשק גרעיני, תעשה זאת ישראל תוך חודשים אחדים.

על פי אותן ידיעות, דורשת ישראל כי איראן תשעה את פעילות העשרת האורניום תחת פיקוח נציגי האו"ם, לפני שהמערב יחדש את המגעים עמה. לדברי גורמים מדיניים בירושלים וגם בוושינגטון דחה הבית הלבן את הדרישה, בטענה כי היא תכשיל מראש כל אפשרות למשא ומתן, וכי איראן לא תסכים לעולם למהלך שכזה.

ביום שלישי עתידים המועמדים הרפובליקנים לנשיאות לשאת את דברם, יתכן שהם ינצלו את הבמה שתינתן להם בכדי לתקוף את אובמה על שאינו עושה די בסוגייה האיראנית. קבוצת סנאטורים שנפגשה לאחרונה עם נתניהו אף קוראת לאובמה לקבוע 'קווים אדומים' שאם תחצה אותם איראן יהיה שיתוף פעולה בין ישראל לארה"ב בלחימה נגד תהליך ההתגרענות שלה.

פרס: מילותיו האחרונות של סבי היו "שמעון, הישאר יהודי"

לפני שעה קלה הסתיימה פגישתו של אובמה עם נשיא המדינה, שמעון פרס. הערב עתיד אובמה לשאת נאום. באופן אישי פרס אינו נמנה על מחנה התומכים בתקיפה ישראלית באיראן, ובמהלך פגישתו ניסה הנשיא הקשיש לשכנע את עמיתו הצעיר להקשיח את העמדות מול איראן, בכדי למנוע כל צורך בתקיפה צבאית כזו או אחרת.

"כנשיא מדינת ישראל באתי הנה בראש ובראשונה כדי לומר בשם העם שלי: תודה. תודה לך. תודה לך הנשיא אובמה על היותך חבר כזה טוב. תודה לכם באיפא"ק על המסירות והמצוינות שלכם", פתח פרס את דבריו.
~
"אני נרגש ביותר מהמחווה הנדיבה שלכם. אני עומד כאן לפניכם, אדם חדור תקווה. גאה להיות יהודי, גאה להיות ישראלי, גאה להיות בזמן לידתה של מדינת ישראל, גאה לשרת אותה במשך 65 שנה, גאה בברית שלנו עם ארצות הברית של אמריקה.

"שיקום המדינה היהודית לאחר אלפיים שנות גלות הוא נס היסטורי. התחלנו בתור דבר מוטל בספק וסיימנו כדבר ודאי. נאלצנו להילחם בשש מלחמות במשך שישה עשורים. לא הפסדנו באף מלחמה. לעולם לא נפסיד. איננו יכולים להרשות זאת לעצמנו. אנו חייבים להגן על עצמנו. הגנה עצמית היא הזכות שלנו והחובה שלנו", אמר.

אחר כך סיפר פרס סיפור מילדותו: "הייתי בן 11 כשסבי האהוב רבי צבי מלצר ליווה אותי לתחנת הרכבת בדרכי לישראל. הוא חיבק אותי ולחש באוזני שלוש מילים בלבד: 'שמעון, הישאר יהודי'. אלה היו מילותיו האחרונות אליי. מעולם לא ראיתי אותו שוב.

"ב-1942, כאשר הנאצים הגיעו לעיירה שלו, הם אילצו את סבי, ביחד עם היהודים שנותרו, להיכנס לבית הכנסת העשוי עץ והעלו אותו באש. אף אחד לא שרד. אף אחד. מה שנותר היא המורשת של סבי, מילותיו האחרונות אליי 'הישאר יהודי'.

"איראן מאיימת על ברלין כשם שהיא מאיימת על מדריד. היא מאיימת על דלהי ועל בנגקוק - לא רק על ישראל. איראן שואפת לשלוט במזרח התיכון כדי שתוכל לשלוט בחלק הארי של כלכלת העולם. היא חייבת להיעצר והיא אכן תיעצר", סיים פרס את דבריו.
שמעון פרס בנימין נתניהו ברק אובמה איפאק תקיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}