כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אוטובוסים יפעלו בשבת גם בירושלים?

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה סביב הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב, נחשף: רשויות נוספות מתכננות דרישה דומה • והיו"ר החילוני הפתיע בהגנה על קדושת השבת

גם בשבת? אוטובוס דן. צילום: פלאש 90
גם בשבת? אוטובוס דן. צילום: פלאש 90



ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום (ג') דיון מיוחד בנושא החלטת עיריית תל אביב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

לשבחו של היו"ר, שאמה-הכהן, שיזם את הדיון בנושא, ייאמר כי למרות שהודה כי אינו שומר שבת, הגן בלהט על קדושת השבת. "אמנם מדובר בהחלטה מוניציפאלית, אך לגישתי יש לה השלכות לאומיות. השבת היא לא רק של החרדים, היא של כולנו וגם אני, שאיני שומר שבת, רואה שיקולים נוספים לפני שמחליטים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת".

ראש רשות התחבורה בעיריית תל אביב וחבר מועצת העיר, ד"ר משה טיומקין, אמר כי תל אביב יכולה להתהדר במערכת יחסים טובה עם על הציבורים ואין כוונה להביא לידי עימותים. הוא הסביר כי כבר כיום פועלים בעיר מספר מצומצם של קווי מוניות שירות, באישור משרד התחבורה. טיומקין התייחס להחלטת המועצה ואמר כי "המועצה הביעה תמיכה בהחלטה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, אך היא החליטה להעביר את הדיון להנהלת העירייה. אין קשר בין ההחלטה לכותרות בתקשורת".

מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז, אמר כי הרחבת קווי התחבורה הציבורית בשבת נמצאת בסמכות המשרד ולא בסמכות הרשות המקומית. "פקודת התעבורה והתקנות שומרות על הסטטוס קוו, ובמצב הנוכחי כל חריגה מנוגדת לחוק", אמר. "השר, אם ירצה, יצטרך לשנות את התקנה ולקבל את אישור ועדת הכלכלה".

"הסטטוס-קוו שייך לשנות ה-40"

ח"כ מרינה סולודקין בירכה את עיריית תל אביב על ההחלטה ואמרה כי היא סבורה שלממשלה לא יהיה מנוס אלא לחשוב פעמיים לפני ההחלטה בעניין. ח"כ אורי אורבך אמר מנגד כי "יש משמעות חמורה להפעלת תח"צ בשבת, כי אם הופכים את השבת לחול במהות יש לזה משמעות ציבורית". הוא הוסיף כי צריך לבדוק את ההפרה השיטתית והמתמשכת של הסטטוס קוו בתל אביב, ואולי אפילו לצמצם את התח"צ בשבת בעיר.

ח"כ ניצן הורביץ טען כי המציאות משתנה והמדינה משתנה ולכן יש סיבה להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת. "אנחנו כאנשים חופשיים שבת הוא היום החופשי שלנו וצריך לתת לנו את אפשרויות התנועה", אמר. "מי שאין לו אוטו מקורקע. אין מדינה בעולם שבה התחבורה הציבורית מושבתת ביום החופשי. זה שנוסעים אוטובוסים בשבת בחיפה זה לא הופך את החרדים בחיפה לפחות חרדים מהחרדים בירושלים".

עוד הוסיף ח"כ הורביץ כי הוא רואה את המדינה כיהודית ודמוקרטית ולא מוותר על הצביון היהודי, אבל מתנגד להתנגדות של החרדים לתחבורה ציבורית בשבת כעיקרון.

ח"כ דניאל בן סימון הוסיף: "המסמך של הסטטוס קוו נכתב ב-1947 כשהיו במדינה 400 אלף יהודים, היום יש כבר 8 מיליון ואנחנו מתבססים על אותו מסמך. התבגרנו וחלקנו רוצים להיות ככל העמים, לכן צריך להתקדם ונצטרך להגיע להבנות חדשות". ח"כ אורבך השיב ואמר כי בינתיים החילוניים מכרסמים בסטטוס קוו ואם רוצים להגיע להבנות חדשות צריך לדון בכל התחומים ולא רק להרחיב מהתחום החילוני.

מנכ"ל ישראל חופשית, מיכאל גיצין, התייחס להחלטה שקיבלה עיריית תל אביב ואמר כי הצעה דומה עומדת לעלות בשבועות הקרובים בערים נוספות, בהן רעננה, רמת-גן, גבעתיים, קריית אונו ואולי אפילו גם בירושלים, על ידי חברי מועצות בעיריות.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי ברור לכל שההחלטה במועצת העיר תל אביב היא עדיין במישור ההצהרתי בלבד ועוד לא עברה למישור המעשי. "ההחלטה לא בסמכות העירייה ויש עליה בקרה של משרד התחבורה ופיקוח של הכנסת, ולכן ההפעלה בפועל תעבור מספיק מבחנים. אני לא רואה קונסטלציה שבכנסת מאשרים הרחבת התחבורה הציבורית בשבת בתל אביב, ויחד עם זאת אסור לצאת נגד הדיון הדמוקרטי שמתקיים בעיריית תל אביב. השבת היא באמת של כל העם היהודי ויש לה מקום מיוחד, וצריך לקחת את זה בחשבון", סיכם ח"כ שאמה-הכהן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}