כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חזאי 'בחדרי חרדים' אופטימי: "השלג ייערם בבירה"

מערכת חורפית מגיעה היום - זה יתחיל באובך וימשיך בגשם בכל רחבי הארץ שיימשך עד לסוף השבוע • חזאי 'בחדרי חרדים' מעריך כי ישנו סיכוי גדול לשלג כבד בבירה

שלג בכותל המערבי. צילום: פלאש 90
שלג בכותל המערבי. צילום: פלאש 90



לאחר כמה ימים בהם נדמה היה שהאביב כבר כאן, החורף חוזר לבקר, מלווה בהרבה חול באוויר.

היום (ג') יהיה מעונן חלקית, הרוחות יתחזקו במידה ניכרת וייעשה אביך. בדרום הארץ יתחוללו סופות חול, משעות אחר הצהריים יחל לרדת גשם בצפון הארץ. משעות הערב ובמשך הלילה הגשם יתחזק ויתפשט למרכז הארץ.

מאז אתמול, עלה מפלס הכנרת בשני סנטימטרים, והוא עומד כעת על מינוס 212.44 סנטימטרים. עדיין חסרים לכנרת 3.46 מטרים על מנת להגיע לקו האדום העליון.

שיאנית הגשמים: צפת

וכמה מילימטרים ירדו בחודש האחרון? בקצרין 126 מ"מ, צפת 245 מ"מ, טבריה 121 מ"מ, חיפה 122 מ"מ, זכרון יעקב 104 מ"מ, נתניה 99 מ"מ, תל-אביב 107 מ"מ, ירושלים 168 מ"מ, באר-שבע 67 מ"מ ואילת 1 מ"מ.

בחיפה ירד מאז תחילת החורף יותר גשם מהממוצע - 570 מ"מ בהשוואה לממוצע שעומד על 550 מ"מ עד תקופה זו של השנה. בקצרין ובצפת ירד כבר 90% מהממוצע ובטבריה כ-75% מהכמות השנתית. בתל-אביב ירדו כ-72%, בירושלים כ-75% ובבאר-שבע - קצת יותר מ-50%. באילת ירדו 3% מהכמות הממוצעת.

התחזית המלאה

הגשם לא ייפסק גם בהמשך השבוע: מחר יירד גשם לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה, מלווה ברוחות ערות ובסופות רעמים בודדות. בצפון הנגב יירד גשם מקומי, ובחרמון יירד שלג. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת ויהיה קר מהרגיל. בדרום הארץ ישרור אובך, וקיים חשש לשיטפונות בנחלים באזור ים המלח והבקעה ולהצפות במקומות המועדים. בלילה צפוי שלג גם בפסגות הרי הצפון.

ביום חמישי ימשיך לרדת גשם לפרקים מצפון הארץ ועד הנגב, מלווה רוחות חזקות . שלג יוסיף לרדת בחרמון ובפסגות הרי הצפון, ואף יתכן שלג קל בפסגות הרי המרכז. הטמפרטורות יישארו נמוכות מהרגיל, וקיים חשש לשיטפונות והצפות במקומות המועדים. לקראת סוף השבוע, הגשמים יתמעטו. עם זאת, בשישי יוסיף להיות קר מהרגיל ועדיין ינשבו רוחות ערות.

הטמפרטורות ינועו היום בטבריה מ-18 מעלות בשעות הצהריים ל-10 בלילה, בחיפה מ-16 עד 7, בתל אביב מ-18 עד 11 מעלות, בירושלים מ-13 עד 4, בבאר שבע מ-20 עד 10 ובאילת ינועו הטמפרטורות מ-24 מעלות בשעות הצהריים עד 10 מעלות בלילה.

סוף סוף שלג? ג'וק, חזאי 'בחדרי חרדים', עם התחזית המלאה והמפורטת:

לולא הפיק ברכיים שתפס את החזאים בסיכומו של המערכת הקודמת, התקשורת הייתה בוודאי סוערת וגועשת נוכח הסערה הצפויה, המערכת האחרונה שעברה עלינו השאירה מין תחושת כישלון שהשפיעה על הביטחון העצמי בקרב מרבית החזאים והחובבים.

אנו רואים כעת נתונים יבשים של המודלים, הטובים בהרבה ממה שראינו במערכת לפני שבוע, עם זאת בשל הטלטלות הרבות שעברה המערכת עד היום עדיין לא ניתן לצאת בהצהרות חד משמעיות, ועל כך להלן:

המערכת בגרסתה המושלגת החלה להיראות במודלים כבר במהלך סוף השבוע שעבר, כבר ביום שישי ניתן היה לראות התכנסות של המודלים לקראת סערה בחלקו השני של השבוע הנוכחי ואף דיווחתי עליו באשכול הנוכחי, לא נלאה אותכם בסיפורים על התמתנויות והקצנות שנצפו במודלים רק נדגיש כי המודלים לא היו מסונכרנים בלשון המעטה.

המודל האמריקאי המתעדכן 4 פעמים ביממה היה מרבית הזמן הפסימי בחבורה ונתן לנו רוב הזמן מערכת גשם סטנדרטית עם שלג בחרמון, מה שהפתיע כאן לטובה היה המודל האירופי הנחשב לפי רוב המטאורולוגים כמודל הטוב ביותר לאזורנו, הוא היה יציב כל הזמן ונתן במהלך כל העדכונים אפשרות סבירה לשלגים בהרים מעל 600 מטרים, המודל הבריטי היה איפה שהוא באמצע.

בשל המחלוקת המהותית בין המודלים לא היה ניתן לספק תחזית בכל הנוגע לשלג ומשום כך רוב החזאים דבקו בעמדת הפסימי המנצח בדר"כ במערכות שלג, גם אני הערכתי בהתחלה כי בסוף תהיה התכנסות של המודלים לעבר גרסה מתונה כי כך זה בדרך כלל אולם יציבותו של המודל האירופי הפתיעה אותי ובסוף אכן המהפך הגיע.

המודל האמריקאי המזגזג קשות במערכת האחרונה החל להקצין במהלך היממה האחרונה אט אט, מעדכון לעדכון הוא הלך והשתפר, הערב הוא מציג גרסה מהאגדות עם שלג בכל ההרים הגבוהים מ 600 מטרים ובצפון אפילו מפחות, (הנתונים טובים בהרבה אבל החזאי דני רופ כבר אמר על המודל הנ"ל ימים ספורים לפני השלג ההיסטורי בשנת 2000 כשהמודל נתן כמעט שלג בחוף, "אני לא מאמין לו" הוא אמר, לראיון חפשו בגוגל "תחזית שלג 2000")

דווקא המודל האירופי התמתן קלות הערב, בשל מחסור בנתונים מדויקים לשעת השיא קשה לדעת עד כמה אבל עושה רושם שהוא לא נותן סיכוי טוב להיערמות שלג בירושלים, מאחר ומדובר בעדכון בודד לא ניתן להצביע על מגמה, נמתין למחר בבוקר ונהיה יותר חכמים.

חזאי ערוץ 2 אלעד זוהר (כוכב עולה, הדני רופ של הדור הבא, חי את מזג אויר בנשמתו) נותן סבירות של 80% לשלג בירושלים אשר גם ייערם, לאור הנתונים העכשוויים זה בכלל לא מופרך, עם זאת בשל הטווח שעדיין לא מספיק קרוב ובשל העדכון הבודד של EC מהערב כדאי עדיין להמתין ולא לצאת בתחזית מושלגת העלולה להתרסק אל קרקע המציאות.

תזמון השלג עדיין מורכב משני גלים, הגל הראשון בחמישי לפנות בוקר והגל השני במהלך ליל שישי, קשה עדיין לדעת איזה מהם הנו בעל סיכויים גבוהים יותר, נמתין למחר ונהיה חכמים יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}