י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

התמונה חוללה סערה במגזר הדרוזי: חרדים הוכו • בשבוע הבא: 'סולחה' מרגשת

תמונה שפרסם יעקב נחומי ב'בחדרי חרדים' - בה נראים בחורי ישיבה מחללים את קבר יתרו - שלהבה את הרוחות במגזר הדרוזי • בעקבות הסערה: עשרות ידויי אבנים לעבר מכוניות של חרדים • מפקד מחוז הצפון במשטרה מינה את הרב אנשיל פרידמן לתווך - ובשבוע הבא תיערך 'סולחה' • חשיפה

השייח במרדף אחרי הבחורים החרדים. צילום: יעקב נחומי
השייח במרדף אחרי הבחורים החרדים. צילום: יעקב נחומי



לפני שלושה שבועות, לקראת פרשת יתרו, יצאה קבוצת צעירים חרדים לסיור מאורגן בקברי צדיקים בצפון הארץ. באישון ליל, כטוב ליבם בתפילות, באוכל ובמשתה, הגיעה הקבוצה העליזה לקבר יתרו, הממוקם בטבורו של כפר חיטין.

החבורה העליזה לא הקפידה, ככל הנראה, יתר על המידה בכבוד המקום, והשייח' מואפק טריף, המופקד על ניהול המקום, התעורר משנתו והחל לצעוק לעבר הבחורים שיפסיקו לבזות את המקום, ויסתלקו מיידית.

התמונות שחוללו סערה במגזר הדרוזי:
אישון ליל, על קבר יתרו: השייח' התעורר

הסיפור נחשף כאשר צלם אתר 'בחדרי חרדים', יעקב נחומי, שליווה את הקבוצה מטעם ארגון 'לקדושים אשר בארץ', פירסם גלריה מהמסע. נחומי הספיק ללכוד בעדשת המצלמה את השייח' רודף אחר הבחורים עם מטאטא, במטרה לסלקם מהמקום.

התמונה עשתה לה כנפיים, והגיעה עד לאתרי החדשות של העדה הדרוזית בישראל - וחוללה סערה. קשה לתאר את מחול השדים שהתפתח מאז פרסום התמונה שהוכיחה, לדברי הדרוזים, את הזלזול המחפיר של בחורי הישיבות, אשר למשל לא הסירו את נעליהם כפי הנהוג במקום המקודש כל-כך לעדה הדרוזית, קברו של 'נבי-שוייעב'.

ההתלהטות במגזר הדרוזי: "לפגוע בחרדים"




בטוקבקים באתר הדרוזי 'הונא' נכתבו קריאות לפגיעה פיזית בחרדים. "עד שלא נכה אותם בחוזקה הם לא ילמדו לקח", כתב גולש אחד, כששאר הגולשים החרו-החזיקו אחריו בקריאות דומות.

בימים האחרונים החלו גלי ההסתה לשטוף את המבקרים החרדים בצפון הארץ.

לפני כשבוע הותקפה קבוצת חרדים שהגיעה להתפלל במערת רשב"י ביישוב פקיעין. אתמול (ג') הותקף אוטובוס חרדי בכפר ירכא שבצפון, ועשרות חרדים דיווחו על ידויי אבנים לעבר מכוניותיהם.

המשטרה לכדה מספר צעירים דרוזים בחשד ליידוי אבנים. האחרונים הודו במעשים וטענו, כי עשו זאת על רקע הפגיעה של החרדים במקום המקודש להם.

הגשר נמצא: רב מחוז הצפון, אנשיל פרידמן

מפקד מחוז הצפון במשטרה, שהבין כי הרוחות המתלהטות עלולות לגרום להסלמה ולמקרי אלימות, החליט למנות את הרב אנשיל פרידמן, רב המחוז, כמתווך בין הציבור החרדי לעדה הדרוזית.

• הרב אנשיל, מה לך ולדרוזים?

"מפקד המחוז ראה את ההתלהטות הרוחות במגזר הדרוזי, בעקבות הפגיעה במקום המקודש להם, והטיל עלי לתווך בין שתי העדות. אני חושב שאני מהווה גשר בין הציבור החרדי לכלל הציבורים - התפקיד הזה טבעי בשבילי".

• קיבלת את המשימה, ו...?

""ראיתי את התמונות שפורסמו באתר שלכם. הגענו לאנשים שהיו שם והסברנו להם את הבעייתיות הגדולה במעשים שלהם. הסברתי להם שבעקבות הפגיעה, עשרות אנשים חרדים ספגו וסופגים אבנים מידי יום, וחייבים לעשות לזה סוף. הם הסכימו מיד. פניתי לשייח', הסברתי לו שמדובר בחבורת צעירים שלא הבינה את המשמעויות של המעשים שלה. הוא קיבל את ההתנצלות וסיכמנו לערוך מפגש 'סולחה'".

• מה יש לך להגיד לצעירים חובבי האקשן שמגיעים לקברי צדיקים בכפרים ערבים?

"יש לי קריאה ברורה: כמו שאתם לא רוצים שיפגעו במקומות המקודשים לנו, ככה אל תפגעו במקומות המקודשים לעדות אחרות. על הקברים שלנו אין שמירה 24 שעות, ואנחנו מצפים שאף אחד לא יפגע בהם. נא תתנהגו בהתאם!"
יתרו דרוזים בחורי ישיבות סולחה אנשיל פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}