כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

לא יאמן • 10% מהחרדים תומכים בתחבורה בשבת

קרוב למחצית מתושבי המדינה מתנגדים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת • מי תומך? 10 אחוז מהחרדים, 38 אחוז מהדת"לים ורק 35 אחוז מה'מסורתיים' • הסקר המלא

אוטובוס תל אביבי. צילום: פלאש 90
אוטובוס תל אביבי. צילום: פלאש 90

למרות המאמצים שמשקיעה סיעת מרצ בתל אביב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת ב'עיר ללא הפסקה' – נראה כי חלק גדול מהציבור הישראלי מתנגד ליוזמה המתסיסה וחפץ בשימור הססטוס-קוו, כך עולה מסקר שערך פרופסור אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה.

באשר לשאלה האם צריך או לא צריך להתיר הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות, השיבו 51% מהנשאלים כי יש להתיר תחבורה ציבורית בשבתות, 43% השיבו שלא ול-6% לא הייתה דעה בנושא.

נתון מעניין מתוך הסקר מצביע כי חלק קטן מהציבור החרדי (10%) מעוניין בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. 38 אחוז מהציבור הדתי לאומי סבור אף הוא כי יש לאפשר נסיעה ציבורית בשבת ו-35 אחוז מהציבור המסורתי מצטרף אף הוא לדעה זו. מנגד, כאמור 43 אחוזים מכלל אזרחי המדינה הביעו התנגדות למהלך.

פרופ' אבי דגני אמר כי "ראוי להדגיש, שחלק נכבד מתוך האוכלוסייה החילונית המתנגד לתחבורה ציבורית בשבת, מבחין בין קדושת השבת במובנה הדתי לבין שימור השבת כיום מנוחה והשבתת מסחר ועבודה, שהם מסמלי מסורת תרבותית ומורשת היסטורית של העם היהודי, שיש להמשיך ולשמר אותם. 9% הסבירו בשאלה פתוחה שהם מעדיפים 'שקט ומנוחה'".

ברוח זהה הגיב הציבור באופן דומה לשאלה, האם יש להתיר פתיחת עסקים בשבת - דהיינו, שכל בעלים של חברה או בית עסק יוכלו להחליט אם לפתוח בשבת, ובלבד שיובטח, באמצעות חוק, שזכויותיו של כל עובד יישמרו (לא יפוטר, לא יקופח, לא יופחת שכרו), אם יעדיף שלא לעבוד בשבת מסיבה כל שהיא

55% קבעו כי יש לאפשר פתיחת עסקים בשבת בעוד 40% קבעו כי אין לאפשר.

5% אמרו כי אין בידם דעה האם לאפשר פתיחת העסקים בשבתות ובימי מועד או לא לאפשר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}