כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אחרי חצי שנה: כביש 12 נפתח לתנועה מחדש

לראשונה מאז מתקפת הטרור נפתח הכביש הדרומי לתנועה • בשלב הראשון, תותר התנועה בקטע שבין צומת סיירים למחסום נטפים בין 8:00 ל-17:00 בלבד • ומהם אמצעי המיגון החדשים?

חייל על כביש 12. צילום: פלאש 90
חייל על כביש 12. צילום: פלאש 90

כחצי שנה לאחר מתקפת הטרור בדרום בו נהרגו שמונה ישראלים, פתח צה"ל החל מהבוקר (א') את כביש 12 בגבול ישראל-מצרים לתנועה.

ההחלטה על פתיחת הציר התקבלה לאור הערכות מצב ולאחר שבמקום הוקמה גדר בגובה של 5-7 מטרים, אמצעי הגנה ומחסות בטון עבור צלפים.

במהלך החודשים הספורים בהם הכביש היה סגור פעל צה"ל באינטנסיביות על מנת להשיג את כלל התנאים לפתיחה בטוחה ככל האפשר. טרם פתיחת הכביש, נעשתה עבודה נרחבת לחיזוק ההגנה בקטעי הכביש הסמוכים לגבול ישראל-מצרים. בין היתר הואצה בניית המכשול, תוגברו הכוחות ואמצעי התצפית ונוספו אמצעי מיגון המותאמים להתרעות הקיימות בנוגע לביצוע פעילות טרור במרחב.

כחלק ממיגון הכביש הוקמו מתחמי שהיה לרכבים, שפוזרו במרווחים של מאות מטרים בודדים כדי לאפשר לכלי רכב הסתתרות בעת ירי מגבול מצרים.

"בכביש 12 יש כעת כל כמה מאות מטרים מרחבי שהייה המסומנים בשלט 'מחסה'. ברוב המקרים זה מפרץ בכביש שבמקרה של ירי מהגבול המצרי הוא מגן על כלי הרכב", הסביר קצין ההנדסה של עוצבת אדום, רב-סרן חיים חמיאס. "המיגון נעשה בחלק המקביל לגבול בלבד, במרחק של מטרים בודדים עד עשרים מטר מהגבול לרוב, והא צמצם את האופציות ליורה", הוסיף.

בנוסף, מרחבי השהייה הללו התבססו על תשתיות קיימות. שני מכשולים בלבד דרשו שימוש בבטון – קירות מחסה המסוגלים להסתיר אוטובוס ורכב פרטי יחד. "הציר החדש שבנינו מקביל לכביש 12 אך מוסתר ובעיקרו דרך עפר. תפקידו לשמש רק אמצעי חירום, ומטרתו היא להוות ציר שרחוק מהגבול במקרה של אירוע ירי ומאפשר המשך נסיעה באיגוף נסתר", אמר רס"ן חמיאס. לדבריו, ההסתרה מונעת ירי ולא מקרה חדירה מהגבול.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף טל רוסו, הכריז כי החל מהיום התנועה בכביש 12 בקטע שבין צומת סיירים (שקמה) למחסום נטפים, תותר ללא מגבלה בין השעות 08:00 בבוקר ועד השעה 17:00 אחר הצהריים בלבד. היתר התנועה מתייחס לציר הכביש בלבד. אסורה ירידה מהכביש לתחום השטח שבין הכביש לגבול הבין לאומי, שטח זה סגור בצו ואסור לתנועה. תנועת מטיילים במרחב מזרחית לכביש 12 תותר בשעות היום בלבד, בין השעות 08:00 בבוקר ועד לשעה 16:00 אחר הצהריים. היתר זה מתייחס לשטחים הבאים בלבד: אזור הקניון האדום, נחל שני ועין נטפים.

כמו כן הצו אוסר כניסה, בין אם ברגל ובין אם בכלי רכב, בקטע הכביש המפורט בין השעות 17:00 אחר הצהריים ל-08:00 בבוקר, אלא לפי היתר שיינתן על ידי גורם שהוסמך על ידי מפקד הפיקוד, כמפורט בצו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}