כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מי יגול עפר מעיניך • ה'נבואה' שהתממשה

"לאט-לאט הבין עולם התורה את החורבן הגדול שהמיט עליו החוק האומלל" • תלמידו של הגרמ"ש שפירא זצ"ל נזכר בהתפטרותו המסעירה מ'המועצת' על רקע 'חוק טל'

הגאון רבי משה שמואל שפירא בלימודו. צילום ארכיון
הגאון רבי משה שמואל שפירא בלימודו. צילום ארכיון

אוי, רב'ה מי יגול עפר מעיניך ותראה כמה צדקת בהתנגדותך להקמת וועדת טל. ידענו, רב'ה, שצדקת אך לא ידענו שכל כך מהר יובהר קבל עם ועדה צדקתך.

כזכור, לפני כעשור הוקמה 'ועדת טל' לדיון על הסדר מעמדם של בני הישיבות. זקן ראשי הישיבות מרן רבי משה שמואל שפירא זצוק"ל אזר עוז ולחם נגד הקמת הוועדה.

"הייתכן דיון על לימודם של בני הישיבות???", זעק מנהמת ליבו הטהור. "אין שום דיון על מעמדם של בני הישיבות. אין צורך בחקיקה. מה שהיה מזמן אברהם אבינו שהיה זקן ויושב בישיבה ישאר עד כי יבוא שילה", אמרת לנו בלהט.

לאחר תקופה פרש בטריקת דלת מהוועדה יו"ר וועד הישיבות הרב טננבוים כשהבין את החורבן שיצא לעולם הישיבות מוועדה זו.

אך ר' משה שמואל כנכדו וממשיך דרכו של מיסד אם הישיבות רבי חים מוואלז'ין ,שמר בכל עוז על מסורת הישיבות שקיבל מסבו במסורה וזעק מליבו הכאוב לבל יפגעו בפך השמן הטהור.

אך העסקנים שחשבו שהם מבינים משהוא בדעת תורה טענו: 'הרי זהו הרע במיעוטו??' אבל ר' משה שמואל אמר: 'זהו הרע בהתגלמותו!!'.

אל מול המיתממים בדאגתם לעולם הישיבות, אמר רבי משה שמואל: 'אל תעזרו לריבונו של עולם הוא יודע לשמור טוב מימכם על עולמו שהוא עולם התורה. גם אם נדמה לכם שאיננו מצליחים אל נחריב בידיים את עולם התורה. כמו שחמישים שנה הסתדר עולם הישיבות בלא חוק טל כך ימשיך עוד חמישים שנה. חוק ודיונים רק יפגע ברוח הישיבות ומסורתם'.

אך ההקשבה לזקני הדור - שדעתם דעת תורה - לא עמדה לזכותם, וחוק טל אושר לדאבון לב עמלי התורה. ר' משה שמואל התפטר מחברותו במועצת גדולי התורה לאחר 50 שנות חברות בה. עולם התורה היה כמרקחה. אך מאום לא עזר.

"ההיסטוריה תשפוט", טענו תלמידי ר' משה שמואל, "וצדקתו תובהר". אך מסתבר שלא היה צורך בהיסטוריה. שנתיים אחרי אישור החוק החלו אברכי משי לפקוד בהמוניהם את המסלולים שהוקמו עבורם בצה"ל. לאט-לאט החלו להבין בעולם התורה את החורבן הגדול שהמיט עליו החוק האומלל הזה.

אך השיא היה כשכולם הבינו שחוק טל לא יוארך. כשבית המשפט הודיע על ביטולו של החוק, הבינו כולם כי אם היו נשמעים לר' משה שמואל – הפארסה הזו הייתה נמנעת.

אוי רבה מי יגול עפר מעיניך הטהורות. רבה, העתיר למען אהוביך בני הישיבות וחתור להם חתירה מתחת כסא הכבוד.

למענך ולא למעננו!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}