כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"תהיה מלחמת עולם" • אברכים על ביטול 'חוק טל'

"אם יחייבו אותנו להתגייס, תפתח מלחמת-עולם", אומר אהרון מישיבת מיר • ואברהם מפוניבז' קובע: "אני תורם בלימוד תורה" • תגובות מעולם התורה

אברכים בלימודם. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
אברכים בלימודם. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

בית המשפט העליון ביטל אתמול (ג') את חוק טל ותוקפו יפוג בחודש אוגוסט הקרוב. העובדה הזו לא מסעירה רק את המערכת הפוליטית, כי אם גם את היכלי הישיבות והכוללים.

ואיך מגיבים שם על החלטה?

"אני חושב שאת התרומה שלי למדינה תרמתי בזה שלמדתי בישיבה במשך שנים רבות", אומר ל'בחדרי חרדים' אברהם, תלמיד ישיבת פוניבז' בבני-ברק. "מבחינת האמת, כבר תרמתי למדינה. זאת עובדה שאי-אפשר להתווכח עליה, כמו שאי-אפשר להתווכח על כך שעכשיו בוקר או צהריים".

אברהם כבר עבר את גיל 22 וביטול החוק אינו מהווה עבורו מטרד גדול. "האמת שלפי היהדות, התורה וההלכה", הוא אומר, "צריך שיהיו לומדי תורה במדינה. ביטולו של החוק יכול לעורר בעיה גדולה, אבל אין חולק שגם דוד בן גוריון הודה בכך שצריך שיהיו ציבור לומדי תורה, וככל שהמספרים גדולים יותר, אז ציבור לומדי התורה גדול יותר".

• מה תעשה אם תיאלץ להתגייס?

"מידי חצי שנה אני מגיע ללשכת הגיוס כדי לדחות את גיוסי, לא בגלל שאני לא משרת, אלא דווקא בגלל שאני משרת את המדינה בדרך של לימוד התורה. אם אכן יקרה מצב שבו נצטרך להתגייס לצבא - נאלץ לשאול את רבותינו".

מתתיהו, אברך בכולל ירושלמי, אומר כי האפשרות שיגייסו את החרדים בגלל ביטולו של חוק טל, היא "אפשרות לא ריאלית".

"כשהציבור החרדי מראה נכונות להתגייס, אז מפנים לו את הגב", הוא אומר, "תראו את הסוגיות האחרונות שקשורות ליחסי צה"ל והחרדים, חייל שלא רוצה לשמוע שירת נשים - עושים לו טרור. אין ספק שמדובר כאן ברעש תקשורתי חסר תקדים בהיקפו, אני לא מאמין שהחרדים יעמדו בפני אופציה של התגייסות בפועל".

גם אהרון, מישיבת מיר בירושלים, סבור כי חרב הגיוס אינה מונפת על בני הישיבות: "יש לכלי התקשורת עבודה רצינית כעת. מהדורות חדשות ותוכניות נפתחות עם הנושא וסוגרות איתו את סדר היום. השאלה שצריכה להישאל היא האם תהיה כאן מלחמת דת כמו שראינו בחודשים האחרונים או לא? אני מקווה מאוד שאנשים בצמרת המדינה יהיו פיקחים יותר ויגיעו להסכמות, לפני שתתחולל הסערה".

• אתה מאמין במה שאומרים החילונים, שחשוב לשמור על עיקרון השוויון?

"חשוב לציין כי הרבה מעבר לציבור שיושב ולומד תורה, יש רבים מהציבור החרדי שהתרומה שלהם למדינה היא גדולה יותר משל הציבור החילוני. ארגוני ההצלה, ארגוני החסד ועוד רבים אחרים. את זאת שוכחת התקשורת החילונית. מי ששומע את הדיון בתקשורת חושב שמדובר בציבור פרזיטים שלא עושה כלום. וחובה להזכיר את הדבר הזה".

• איך תתמודד אם החוק יחייב אותך להתגייס?

"אני לא מאמין שזה יקרה, תהיה כאן מלחמת-עולם. השאלה היחידה שצריכה להישאל מי הוא הטיפש שיבחר - במקום להסדיר את המצב כפי שהיה כאן שנים ארוכות - לפתוח במלחמה שתטיל ספק בקיומו של הציבור החרדי במדינת ישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}