כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

דרמה במערכת הפוליטית • בג"צ ביטל את חוק טל

הנימוק: החוק פוגע בשוויון, המדינה נכשלה ביישומו • המשמעות: בקיץ החוק יהפוך להיסטוריה • נתניהו הבטיח: ניצור חוק אלטרנטיבי • אייכלר: "לומדי התורה ימשיכו ללמוד"

הנח"ל החרדי. צילום אילוסטרציה
הנח"ל החרדי. צילום אילוסטרציה



הערב (ג') קבעו שופטי בג"ץ ברוב גדול, כי חוק טל לא יוארך במתכונתו הנוכחית וכי תוקפו יפוג בחודש אוגוסט הקרוב.

העתירה הוגשה לפני שנים בידי עו"ד ורס"ן בדימוס יהודה רסלר, התנועה למען איכות השלטון בישראל, עו"ד איתי בן חורין, עו"ד אברהם פורז, עו"ד אילן שלגי, ח"ץ - מפלגה חילונית ציונית, ח"כ רן כהן, ח"כ יוסף ביילין, ח"כ חיים אורון, ח"כ אבשלום וילן ומזכ"ל מפלגת מר"צ-יחד ירון שור.

המעניין הוא כי ה'משמר היוצא', קרי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, הייתה בעד ההחלטה, בעוד ש'המשמר הנכנס', השופט אשר גרוניס, היה בעד הארכת החוק.

הנימוק להחלטה: החוק "פוגע בזכות לשוויון כחלק מן הזכות לכבוד האדם - אינו מקיים את תנאי המידתיות שבפסקת ההגבלה, ולפיכך אינו חוקתי".

בין המתנגדים להמשך החוק: השופטים מרים נאור, אליקים רובינשטיין, אסתר חיות, חנן מלצר וניל הנדלר. עם המצדדים בהארכתו: המשנה לנשיאת העליון אליעזר ריבלין והשופטת עדנה ארבל. אך בעוד גרוניס צידד בדחיית העתירות לגמרי, סברו ריבלין וארבל כי יש להותירן תלויות ועומדות תוך מעקב באשר ליישומו העתידי של החוק.

לדעת שופטי הרוב, נכשלה המדינה ביישומו של החוק. לדברי השופטת בייניש, נתן החוק אפשרות לדחות את השירות עד לשלב שבו רוב הבחורים הינם בעלי משפחות, וכי אין כל אמות מידה לביצוע החוק, שהותיר לבחורי הישיבה מרחב בחירה נרחב.

נתוני השטח

לגבי הנתונים בשטח, כתבה בייניש כי "גיוס של 530 חרדים בלבד למסלולי שח"ר, תשע שנים לאחר חקיקת החוק, מצביע על כשלון ביישומו". היא הודתה כי יש מגמת עלייה במספר המתגייסים, וכי הדבר חיובי, אך אמרה כי אין בכך משום שיפור משמעותי ואפשר היה לצפות למספר משמעותי יותר של מתגייסים. לדבריה, "המספר המועט של המתגייסים, לצד הקלות היחסית בה ניתן לשנות באופן משמעותי ביותר את נהלי הגיוס, כפי שנעשה בהחלטת הממשלה האחרונה, ממחישים קושי יסודי בחוק דחיית השירות עצמו".

בייניש מתחה ביקורת גם על מונח 'שנת ההכרעה' ואמרה: "שנת ההכרעה נועדה לאפשר לצעיר ששירותו הצבאי נדחה ארבע שנים והוא בן 22 שנים לפחות, לדחות את גיוסו בשנה נוספת למרות שהוא אינו לומד בישיבה באותה שנה. במהלך השנה יוכל המיועד לשירות לצאת לעבודה ללא הגבלה. דומה כי העובדה שהממשלה לא ראתה לנכון למסור לבית המשפט נתונים עדכניים לגבי שנת ההכרעה אומרת דרשני".

ביניש הודתה, כי "שיווינו לנגד עינינו את הצורך להביא ליתר שוויון בחלוקת נטל השירות הצבאי, ואת החשיבות הרבה שיש בשילוב הציבור החרדי בשוק העבודה. והכול, ללא שימוש באמצעי כפייה, ותוך חיזוק ההסכמה החברתית שביסוד השגת התכליות הללו",
~יחד עם זה הוסיפה כי "נוכח האפשרות הקבועה בחוק להפסיק את דחיית השירות ולהתגייס לצבא או לשירות אזרחי בכל שלב ובכל גיל, המתגייסים או המצטרפים לשירות אזרחי בכל שנה אינם בני אותו מחזור, אלא משתייכים למספר מחזורי גיוס שונים. מכאן, קיבוצם לקבוצה אחת ובחינתם על רקע מספר דחויי השירות במחזור גיוס של שנה בודדת, כפי שמציעה הממשלה, אינו מניב נתון שמשקף באופן מדויק את מצב הדברים. הממשלה עצמה לא סיפקה נתונים המאפשרים לבצע בחינה זו".

"אכן, התכלית בדבר שילובם של בני הקהילה החרדית בשוק העבודה היא תכלית חיונית, שהוכרה כאחת מן התכליות הראויות של חוק דחיית השירות. ככל שמעורבות החברה החרדית בשוק העבודה תגדל, יקטנו מימדי העוני הקשים בקרב קבוצה זו ויצומצם הקרע שהלך וגדל בין החברה החרדית והחברה החילונית בישראל. זוהי משימה חברתית ולאומית מן הדרגה הראשונה, אך אין היא יכולה להפוך למטרה העיקרית או הבלעדית של חוק דחיית השירות".

ומה מגיבים במערכת הפוליטית?

התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא.

ראשון המגיבים היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהבהיר כי הודיע עוד לפני החלטת בג"ץ כי חוק טל במתכונתו הנוכחית לא יימשך. "בחודשים הקרובים נגבש חוק חדש, שיביא לשינוי צודק יותר בנטל של כלל חלקי החברה הישראלית".

גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, בירכה על פסיקת בג"ץ. "הצדק נעשה. צדק חברתי עובר דרך שוויון בנטל", אמרה, והבטיחה כי כבר מחר תעלה 'קדימה' להצבעה חוקים שיחייבו שירות לכולם בשירות צבאי לאומי או אזרחי.

"לא ניתן לרוב הציוני להפוך מיעוט הנושא על גבו את כולם בגלל שיקולים קואליציונים של נתניהו ושותפיו הטבעיים. הרוב הציוני צריך להחליף את הממשלה המשעבדת את עתידנו לסקטורים שמחזיקים אותו בשלטון ופוגעים בציבור הרחב. ממשלה בראשותי תחוקק חוק המחייב שירות לכולם וזו התחייבות", אמרה לבני.

חבר מפלגתה, ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה-מופז), יו"ר ועדת המשנה של ועדת חוץ ובטחון ליישום חוק טל, אמר בתגובה: "זוהי החלטה היסטורית בעלת השלכות ערכיות מרחיקות לכת על החברה והמשק הישראליים. בג"ץ קבע היום כי המציאות הפסולה שהתקיימה בעשורים האחרונים לא תוכל להימשך".

פלסנר הוסיף: "אני קורא לראש הממשלה, כמי שהדגיש רק לאחרונה את חשיבותו של בג"ץ, להודיע לאלתר כי הוא מתכוון לאמץ את פסיקת בג"ץ ולקיים את ההחלטה במלואה. צוות ועדת חוץ ובטחון בראשותי יציג בקרוב הסדר אלטרנטיבי שישמור על 'מודל צבא העם' ועל ערך השוויון בנטל שהם כה חיוניים לחיינו בארץ הזו".

המועמד לראשות קדימה ח"כ אבי דיכטר אמר כי "היום אפשר לומר בקול ברור וצלול - חוק טל ז״ל!".

לדברי דיכטר, במהלך השנים הוארך החוק "מתוך רצון טוב ומחשבה שבמהלכו ימצא הפתרון הרצוי,
אלא שהזמן שחלף לימד אותנו שחוק טל אינו יכול יותר להיות הפתרון ואפילו לא האקמול לבעיה הלאומית שהתפתחה עם השנים. התסכול בקרב המשרתים והנושאים בנטל רק העמיק והביא למציאות העגומה של 'צבא חצי העם'".

דיכטר בירך את נשיאת בית המשפט "על שנתנה תוקף חוקי למה שכולנו הרגשנו וידענו" והוסיף כי "מחר בבוקר הכדור עובר לכנסת ולממשלה, עלינו נבחרי הציבור לצאת למאבק פרלמנטרי עיקש למען חברה צודקת יותר ולמען קיומו של צבא העם. זו שעתם של המפלגות הציוניות החילוניות והדתיות כאחת זו שעתו של הרוב המשרת להשפיע, עכשיו".

"כמי שעסק בכך בשנתיים האחרונות במשנה מרץ , פסקת בג"ץ והדרישה הציבורית ההולכת וגוברת לביטול חוק טל נותנת לנו רוח גבית וצידוק מוסרי נוסף לעצב החוק לשרות שוויוני, עליו אני שוקד בימים אלה יחד עם חברי הסיעות האחרות. זה הזמן לקואליציית הסיעות הנושאות בנטל״, דברי דיכטר.

ח"כ שלמה מולה (קדימה-לבני) אמר כי "זו החלטה נכונה וצודקת, במדינה שאין שיוויון בנטל בחברה טוב עשה בג"ץ שפסל חוק לא שוויוני זה. עתה על ראש הממשלה להוביל את המהלך הציוני במקום את הכסאולוגיה", אמר.

לדברי יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ וסגן ראש הממשלה אביגדור ליברמן, יש לברך על ההחלטה. "בכל מקרה", מוסיף ליברמן, "כפי שכבר אמרנו לפני מספר שבועות, לא היה מקום שהכנסת תאריך שוב את החוק שלא תרם במהלך השנים מאז חוקק להגברת השוויון בחברה הישראלית. כפי שכבר הודענו".

לדבריו, תביא "ישראל ביתנו" הצעה חלופית, אותה מגבש בימים אלה יו"ר ועדת החוקה דוד רותם. "הצעת "ישראל ביתנו" תביא לכך שלא רק 38% מהציבור יישאו בנטל השירות הצבאי ותשלום המיסים ותתרום לחוסנה של החברה הישראלית".

"אפשר וצריך להגיע להסכמה"

במפלגות החרדיות מגיבים, כמובן, באכזבה רבה להחלטה. יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, מיהר לשוחח עם נתניהו עם היוודע פסיקת הבג"ץ, והשניים סיכמו להיפגש בנושא.

לדברי ישי, לאחר שילמדו את פסיקת בג"ץ, שחלק משופטיו החליטו "שחוק טל אינו מספק, הם יגבשו חוק חדש, יחד עם משרד הבטחון ומשרד המשפטים, כך שיוסדר מעמדם של ללומדי התורה ובני הישיבות שתרומתם לעם היהודי ולמדינת ישראל ידועה וברורה לכל יהודי מאמין".

יו"ר סיעת 'יהדות התורה', ישראל אייכלר, הודיע בשם כל חברי הסיעה כי הם ילמדו את פסק הדין ואיך להתמודד איתו. "בכל מקרה לומדי התורה שתורתם אומנותם ימשיכו ללמוד תורה ובזכותם העולם קיים, כמאמר הנביא 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי' ועליהם עומד עם ישראל מאז ועד עולם".

רק תגובתו של ח"כ חיים אמסלם הייתה פחות תקיפה. הוא הבהיר את הצורך ואת החיוניות של עולם התורה, מחד, אך קרא להגיע להסכמה בנושא.

"בג"צ אישר היום את מה שכולם הבינו כבר מזמן. יש לקבוע, בהסכמה רחבה ככל הניתן, חוק חדש שיבטיח נשיאה משותפת בנטל. גם אם מי שמתיימרים להיות מנהיגי הציבור החרדי יתנגדו בקול, אני יודע שרוב הציבור החרדי מבין זאת ורוצה בכך. אפשר וצריך להגיע להסכמה בעניין מתוך התחשבות הדדית, הכרה בחיוניותו של עולם התורה ושל נחיצות השירות הצבאי והאזרחי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}