כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"הממשלה נוהגת כעבריינית ברווחי המיסוי מהגז"

מתקפה חריפה של ח"כ אורי אריאל על האוצר, בעקבות התוכנית לשימוש בכספי קרן רווחי המיסוי מהגז: "הממשלה אינה מעל החוק" • במקביל, על המדינה להשיב לעתירה לבג"ץ שהגיש אריאל

אורי אריאל. צילום: קובי הר-צבי
אורי אריאל. צילום: קובי הר-צבי

במהלך דיון בוועדת הכספים הבוקר (ג), תקף ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) את ראש הממשלה ושר האוצר בחריפות על הצעת הקרן לרווחי גז ונפט, כפי שהוצגה ביום ראשון.

כתגובה לאופן שבו הציג יוג'ין קנדל את התוכנית, דרש ח"כ אורי אריאל להגדיר זמן ברור להגשת החוק להקמת הקרן, זאת מאחר שהם עוברים במפורש על החוק כבר ארבעה חודשים.

לדבריו: "אתם לא יכולים לדרוש מהציבור לעמוד בדרישות החוק, בזמן שאתם נוהגים כעבריינים. הממשלה היא לא מעל החוק ומה שקורה כרגע זוהי דוגמא שלילית לציבור". אריאל דרש מהממשלה להגיש תיקון לחוק ששינסקי על מנת לקבוע תאריך חדש להקמת הקרן, כך שלפחות הממשלה תפסיק לעבור על החוק.

יש לציין כי כבר לפני ארבעה שבועות הגיש ח"כ אריאל בג"ץ כנגד הממשלה על אי הקמת הקרן, ובימים הקרובים על המדינה להשיב לעתירה. לדברי ח"כ אריאל המתבססים על הודעת הממשלה, פועלת הממשלה בניגוד לחוק "מיסוי רווחי גז ונפט" במספר נקודות:

1) על פי ההודעה רק חצי מהרווחים יועברו לקרן שתוקם ובכך ירוקן החוק מתוכנו המקורי. כאשר על פי לשון החוק: "הממשלה תקים קרן לניהול הכספים שהתקבלו מהיטל על רווחי גז ונפט למטרות חברתיות - כלכליות", לא חצי מהסכום אלא כולו.

2) על פי הודעת הממשלה היא נסמכת על 'המלצות הצוות'. מדובר בצוות שפעל ללא שקיפות, הסתיר את מספר הדיונים שהתנהלו, אם בכלל, מה נאמר בהם ומה הם ההמלצות המלאות והאמיתיות.

3) על פי הודעת הממשלה: "רווחי הקרן יועברו לטובת פרוייקטים ייעודיים בתחומי החינוך והביטחון", האם ביטחון נכנס תחת הגדרת החוק המקורי של חברתי - כלכלי?

4) על פי ההודעה: "במהלך השבועות הקרובים יוגש לוועדת השרים לחקיקה תזכיר חוק מפורט" - התאריך להגשת החוק היה ב-01.11.11 והעיכוב כיום הינו עבירה מפורשת על החוק. הגדרת 'מספר שבועות' משמעו עיכוב נוסף של מספר חודשים בהם קופת המדינה המנוהלת על ידי האוצר תתעשר, בעוד רווחי הגז הזורמים כבר כעת, מגיעים לקופתה ולא לקופת הקרן המיועדת לחינוך ורווחה.

לדברי אריאל, "על פי החוק שהתקבל, על הממשלה להקים קרן לניהול כספים שהתקבלו מהיטל על רווחי הגז והנפט - לא חצי מהכספים אלא כל הכספים. על פי החוק המפורש הכספים מיועדים לטובת מטרות חברתיות כלכליות ולא ביטחוניות, ובשום פנים ואופן לא ניתן שכך יקרה. לא יעלה על הדעת שבוועדות כלכליות אחרות יינתן זכות שימוע לבעלי עניין וכאן הציבור מודר. על הממשלה לתת זכות שימוע לציבור הרחב שיוכל להביע דעתו על החוק המוצע.

"הממשלה הזאת מאחזת את עיני הציבור, ואין מנוס מלומר כי מדובר בהתנהלות שערורייתית של ראש הממשלה ושר האוצר בלא שמץ של בושה. אני מקווה שבג"ץ שאותו הגשתי לאחרונה יכפה על הממשלה לפעול על פי החוק ולא לנהוג בכספי הציבור כקופה הקטנה של משרד האוצר" הוסיף אריאל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}