כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הדו"ח חושף: "ההקדש פעל בסלחנות נגד הסיקריקים"

רשם העמותות הזמין דו"ח שיברר עם מי הצדק בבתי ורשא • הדו"ח תוקף את שני הצדדים: הדיירים נשארו בבתים שלא כדין - וההקדש לא ביצע את תפקידו • חשיפה

ההרס בשכונת בתי ורשא בשל המחלוקת בין שני הצדדים. צילום ארכיון
ההרס בשכונת בתי ורשא בשל המחלוקת בין שני הצדדים. צילום ארכיון



מאבק הנדל"ן בבתי וורשה מגיע לישורת האחרונה: היום (ב') הוגש דו"ח ביקורת מטעם רשם העמותות לבית המשפט המחוזי בירושלים, זאת כהכנה לעתירת תושבי השכונה נגד 'הקדש כולל פולין'.

הדיון הראשון ייפתח בתחילת החודש הבא.

לאלו שלא עקבו אחר הפרקים הקודמים – הנה קצת רקע: 'הקדש בידרמן' הוקם לפני כמאה וחמישים שנה בידי ועד יוצאי פולין. מטרת ההקדש הוגדרה כסיוע ליוצאי פולין במגורים ובמחיה וכדו'. המייסדים קבעו כי הדירות יושכרו בסכום סמלי למשפחות, והתנו את הסיוע בכך שמשפחה תגור בדירת ההקדש חמש שנים בלבד, ובסיומן תפנה הדירה עבור דייר אחר.

עם השנים, הדיירים נתלו בחוק הגנת הדייר, אשר מנע מבעל הדירה להוציא שוכר מדירה או לשנות את דמי השכירות, וכך נשארו לגור בדירות שנים רבות. היו אף שהורישו את הדירות לילדיהם, במקרים רבים בניגוד לתקנון ההקדש ובניגוד לחוק.

בתחילת הביקורת בדו"ח נכתב, כי בתקופה האחרונה התקבלו משני צידי המתרס תצלומים וסרטוני וידאו המתעדים אלימות קשה: "רשם ההקדשות הודיע לפונים כי בכל הנוגע לאלימות המופעלת בנכסי ההקדש לטענתם, ייאלצו לפנות בתלונה למשטרת ישראל, שכן היא הגוף המוסמך לטפל בתלונות מסוג זה ולא רשם ההקדשות".

מדו"ח הביקורת עולה כי קיימים ליקויים בדרגות חמורות שונות בהתנהלות ההקדש ונאמניו, בין הליקויים שצוינו בדו"ח עולה בין היתר, כי "מונו נאמנים, אומנם על פי שטר ההקדש, אולם באופן שמנע חלוקה שוויונית ופומבית של ההטבות מנכסי ההקדשות לפי המטרות".

בעקבות כך, רשם ההקדשות סבור כי יש מקום למנות נאמנים נוספים להקדש או נאמנים חלופיים להקדש וזאת תוך כדי ייצוג הולם לאוכלוסייה ושמירה על אובייקטיביות.

באשר לנאמנים המשמשים בתפקידם נכתב בדו"ח הביקורת: "כולם או חלקם לא ביצעו את תפקידם כראוי בין אם מחמת חוסר ידיעה בין אם המשך פעילות של קודמיהם או מכל סיבה אחרת שהיא. מאידך, על פניו עולה כי אי ביצוע תפקידם לא נעשה מתוך זדון".

רשם העמותות גם דוחה את הדרישה לקיום בחירות למינוי נאמני הקדש חדשים אך מציע במקביל למנות רו"ח זמני שינהל את ההקדש עד לבירור עניני ההקדש בין המתנגדים למנהלים.

הביקורת: ההקדש פעל בסלחנות יתר כלפי הדיירים

מאידך גיסא, יכולים אנשי ההקדש לרשום לעצמם 'וי' ולקבל רוח גבית מדו"ח הביקורת, בכל הנוגע למאבק הנוכחי עליו נסוב הדיון בבית המשפט.

עיקר הביקורת אינה על משיכת שכר, טובות הנאה, או על טיעונים שונים שהועלו על-ידי האנשים המתגוררים כיום בנכסים אלא דווקא בכיוון ההפוך. ממצאי הדו"ח עולה כי קיים חוסר ביקורת מספקת וגביית שכר דירה מהדיירים הנוכחיים במקום, ו'סלחנות' יתר שננקטה כלפיהם.

רשם העמותות גם מבקר את העובדה שאין קריטריונים ברורים לבדיקת מוצאם של הפונים להקדש, שעל פי התקנון עליהם להיות מיוצאי פולין בלבד. וכן מבקר את ההתנהלות הטכנית של ההקדש, כמו אי רישום בפרוטוקולים, ניהול ספרים לקוי וכדומה.

עורך הדין ירון קוסטליץ, המייצג את נאמני ההקדש, אמר בתגובה כי הוא מברך על הגברת הפיקוח של רשם ההקדשות על ההקדש. קוסטליץ הביע סיפוק רב מהעובדה כי הדו"ח דוחה כל ניסיון להכפשה וטפילת האשמות שווא על שחיתות ומתן כספים למקורבים. "הדו"ח מוכיח כי אין אמת באמירות אלו, שמקורן בגורמים אינטרסנטיים שאינם מקיימים אחר הוראות החוק וההקדש", אמר.

עורך הדין יעקב אמסטר, המייצג את התובעים אמר בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי "מסקנות הדו"ח מוכיחות שניהול ההקדשות נעשה באופן לא ראוי, וחברי ההקדש נמצאו פועלים באופן דומה. הדו"ח מחייב את סילוקם של החברים בהקדש ומינוים של אנשים בעלי שיעור קומה, קביעת קריטריונים ברורים לניהול השוטף. מי שאחראי לליקויים ולניהול הדברים כפי שהיו עד כה תוך חריגה מקביעת ההתקנים יצטרך לשאת בליקויים".











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}