כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

עשור ל'בחדרי חרדים' • "אתר שקובע את סדר היום"

קרן נויבך שוחחה בתכנית 'סדר יום' ברשת ב' עם שרי רוט ואבישי בן חיים על אתר 'בחדרי חרדים' והמהפיכה שחולל • "גם אנחנו ברשת ב' משתמשים באתר"

עשור ל'בחדרי חרדים' • "אתר שקובע את סדר היום"



בתוכניתה 'סדר יום' שוחחה מנחת התכנית, קרן נויבך, עם שרי רוט, הכתבת הפוליטית של אתר 'בחדרי חרדים', ועם אבישי בן חיים, הכתב לענייני חרדים של ערוץ 10, לרגל עשור לפורום 'בחדרי חרדים'.

במוקד השיחה: המהפכה שחולל הפורום בתקשורת החרדית.

במהלך השיחה ציינה נויבך כי גם ברשת ב' משתמשים רבות ב'בחדרי חרדים' במגוון נושאים "לאו דווקא בעניינים הקשורים לחרדים".

האזינו:

מקום לכולם

קרן נויבך: בוקר טוב לשרי רוטנברג הכתבת הפוליטית של אתר 'בחדרי חרדים', רעייתו של מייסד 'בחדרי חרדים', שהוא גם מנהל ועורך האתר דוד רוטנברג, בוקר טוב לאבישי בן חיים הפרשן לענייני חרדים של ערוץ 10.

שרי אולי חלק מהאנשים לא יודעים, כי בעלך דוד רוטנברג הוא כבד שמיעה. ועם זה, עם המגבלה הפיזית הזו, הוא הולך לפני עשור ומקים את אתר האינטרנט שעשה את המהפכה, תספרי לנו על דרך ההקמה של האתר?

שרי רוט: למעשה זה לא כבדות שמיעה אלא חרשות ממש שנפלה עליו. לפני עשר שנים, הוא הלך לרופא אחרי וירוס כבד שתקף אותו והוא אמר לו שהשמיעה פשוט תלך לו, היום הוא במצב שלא שומע כלום, את תראי אותי מדברת איתו את תחשבי שהוא שומע כל מילה, אף אחד לא שם לב לזה, אין לו אפילו מכשיר כי מכשיר לא יכול לעשות שום דבר במצב כזה של אובדן מלא. ויחד עם זאת הוא מנהל אתר של עשרות עובדים, מנהל אתם תקשורת יומיומית וקשה להאמין שהדבר הזה קורה אני חושבת שהוא ראוי למדליה בנושא הזה, הוא פשוט החליט שהוא לוקח את עצמו, לא שוקע במרה שחורה או דיכאון אלא להיפך פשוט מצעיד את עצמו קדימה פורץ דרך, בעידן שכמעט לא היה את כל המסנג'ר והדברים האלה, פשוט התחיל ללמוד מה יש ומה אין. לתקשר עם העולם ופשוט שרד.

מבחינה חרדית אנחנו אומרים שאינטרנט אסור, טאבו, אבל בכל אופן אנשים נכנסים וגולשים באינטרנט, לצורך עבודתם למשל ואז יש להם איזה היתר, לקרוא חדשות ולתקשר עם העולם, ואז הוא אמר למה שכל החברה האלה יסתובבו בכל מיני פורומים חילוניים בא ניתן להם מקום משל עצמם פלטפורמה שבה יוכלו לדבר בינם לבין עצמם להעלות נושאים וחוויות, הוא גם אדם שמאוד חשוב לו סוג של מתקני עולם, צדק, חוש היושר והערכים מאוד מפותחים אצלו, אבישי גם יוכל לומר שהכיר אותו במהלך השנים, הוא אדם מאוד מיוחד, יש לו סולם ערכים מיוחד במינו שכל מי שלמד להכיר אותו פשוט מוקסם ומהופנט מהאישיות שלו, והוא אמר: למה שהתקשורת החרדית תכתיב את סדר יומי, איזה מכתבים נכנסים לעיתון ואיזה לא, מה כן ומה לא, הוא רוצה מקום שכל אחד יאמר מה שהוא רוצה, אם זה מחאת הקוטג' ואם זו מחאה אחרת.

קרן: הענין הזה שכל אחד יאמר מה שהוא רוצה זה מנוגד לעולם החרדי?

שרי: לא, מה שמנוגד לעולם החרדי זה לומר דברים כמו לשון הרע ורכילות, בדברים האלה אנחנו מורידים כמה שאפשר ופועלים לצמצם ולהוריד את הלהבות כי את יודעת צריך לחלק בין פורום לאתר, יש את הפורום שהוקם לפני עשר שנים כשעוד לא היו כמעט אתרי חדשות, ובהמשך הוקם גם אתר חדשות שהוא אתר חדשות לכל דבר כמו YNET וואלה וכמובן חדשות שיהיו בהקשר החרדי. אם אני מראיינת פוליטיקאי, אני תמיד אשאל אותו על ההקשר החרדי,

קרן: אני עכשיו מול עמוד הבית של האתר אז הידיעה הראשית אופטימיות בקומה העשירית לגבי הרב אלישיב, ידיעה על נתן אשל, ידיעה על משמרות צניעות באוקראינה.

שרי: ידיעה על נתן אשל למשל, שהיא ידיעה שלי, זה על מה אמרו הפוליטיקאים החרדים עליו, וזה בהחלט חוצה ח"כים חרדים לא היה אחד מהם שאמר לי עליו דבר רע. הם מתאבלים באבלו ביקשתי לבדוק משפטית שאין פה בעיה כי בכל זאת זה נגד החלטה שיפוטית. הם פשוט כולם איך עשו לו את זה. שוב אני לא נכנסת לפן המשפטי של העניין אני מביאה את הסיפור כמו שאני רואה אותו.

מהפכה אדירה

קרן: תני לי קצת נתונים כמה משתמשים באתר?

שרי: 60 אלף יוניקים ליום, חצי מיליון לחודש. זה האתר החרדי היחיד שיש לו כתב פרלמנטרי שיושב בכנסת לכסות את הידיעות עם צלמים, עם צלמי וידאו, עם כתבים לתחומים שונים, ממש מחשיב עצמו לאתר בכל קנה מידה. לא איזה אתר שמלקט מכל מיני מקומות, אלא אתר שקובע את סדר היום - שהוא זה שקובע. תפתחי את השבועונים בסוף השבוע ותראי שהם פשוט מלקטים את החדשות שהופיעו במשך השבוע באתר, וזה יוצר להם בעיה כשהם מחפשים מה להעלות בסוף השבוע כסקופ, בעצם אנחנו כבר כיסינו את כל מה שקרה כמעט לא נשאר.

קרן: אבישי מבחינת משמעות זה מוגדר כמהפכה. מקור ראשון כינו אותו הצוקרברג החרדי, כי אם הוא חיבר אנשים בפייסבוק אז הוא חיבר אנשים בחדרי חרדים?

אבישי בר חיים: לא, הוא הרבה יותר מזה,.. זה לא מהפכה טכנולוגית אלא תרבותית אתה מתבונן על החברה החרדית עכשיו וזה מאוד סימלי, שלפני עשור בשנת תשס"ב בחשוון נפטר הרב שך ובטבת אני חושב נוסד בחדרי חרדים, וזה מסמל את המעבר של החרדים מהתגוננות כמו שהיה בתקופת הרב שך והתמודדדות מול ערכים של תרבות חילונית וציונות, להתמודדות מול הטכנולוגיה וזה שתי חברות חרדיות שונות.

ואני אומר לך הכניסה של הדבר הזה פנימה והפורום הזה שעוצב בצלמו ובעולם ערכיו של דוד רוטנברג עם ערכים, זה עולם עיתונות שנכנס לציבור החדרי ועיתונות זה גם המון ערכים וחלקם אנטי ממסד חרדי דמוקרטיה וקבלת האחר וחופש הביטוי וסובלנות והתקוממות מול עוולות ושוויון, כל מיני דברים שהם מנוגדים לתפיסה החרדית בהקשר הזה יש פה מהפכה אדירה של חלחול גם של ערכים מבחוץ וכמיהה לצדק ופגיעה אפילו בערכים פנים חרדיים, בשביל לחשוף אמת, כל מיני דברים שלא הכרנו. מדובר באמת במהפכה שהיא אבן דרך בחיי העולם החרדי ושינוי.

קרן: היה מאבק לא פשוט, כולל בשלב מסוים התפטרות של רוטנברג מראשות הפורום. היתה פסיקה שעד היום זה צרוב אצל רוטנברג כפגיעה מאוד קשה?

אבישי: צריך להבין, הרבנים יצאו נגד האינטרנט. הם לא יצאו נגד אתרים חילוניים. למרות שחלק מהערכים החרדיים זה התגדרות ובריחה מעיתונות חילונית, מה שהם התמקדו זה באתרים החרדים ובראשם בחדרי חרדים. דוקא בגלל זה שאם זה מיועד לציבור החרדי זה מחולל שינוי פנימי תודעתי. זה לא שבנאדם יוצא החוצה ורואה משהו אלא זה פנימי.

וגם מהבחינה הזו יש ערכים חרדים בסיסיים כדעת תורה וגדולי הדור וגם על זה הם שמעו ביקורת מה מתנהל לא טוב, ובמסגרת זה קרו שם דברים שיש להם אחריות גדולה לשינוי החברה החרדית, גם מבחינת התפיסה של דעת תורה שזה ערך שלטוני מבחינת הציבור החרדי. כי דרך החינוך זה שדעת תורה זה דבר גדול ושרבנים לא יכולים לטעות ושאסור לחלוק עליהם, דרך זה עסקנים יכלו לנהל את החברה החרדית ולומר זה על פי גדול תורה הזה, וזה על פי אחר. והדבר הזה נפגע מאוד בגלל או בזכות האתרים החרדים ובראשם בחחדרי חרדים. זה מהפכה אמיתית.

לפגוע בשחיתות

קרן: ולאן זה הולך הלאה? עשר שנים אחרי שהתחיל?

אבישי: אני בניגוד לאחרים ובכללם כל אנשי בחחדרי חרדים ואתרים אחרים שסבורים וסברו כל השנים שאוטוטו יש אישור לאינטרנט חרדי, אני לא רואה איך דבר כזה יכול לקרות. לא רואה מישהו שמסוגל לתת לזה אישור, בפועל אין אישור ובפועל כל-כך רבים נמצאים בזה, וזה מקרין על החברה החרדית.

קרן נויבך: וההתמודדות הזו יוצרת פקפוק תמידי, ואתה יודע למה זה מוביל?

אבישי: זה מה שאני אומר. כל הערכים החיצוניים האלה שנכנסו דרך הפורומים, דרך בחדרי חרדים ודרך רדיפת הצדק של דוד רוטנברג עצמו, שמאוד הוביל בהתחלה עם המון תבונה, לא הלך רחוק מדי, לא התחיל מיד בביקורת הכי חריפה בעולם על הממסד, ועל דברים חרדיים בסיסיים, אלא הלכו לאט, שמחפשים ביקורת וצדק ומתוך זה הגיעו לביקורת חריפה חריפה קשה, על דברים שהיו פרות קדושות,

קרן: שזה אגב הכוח הגדול של לשנות דברים, שרי תרצי להגיב על הדברים?

שרי: אני מאוד מעריכה את דבריו של אבישי, חלקם מאוד נכונים. היה כאן תמיד כלל לעשות דברים על הממסד, לא על חשבון רבנים, זה שעסקן בא ואמר דברים בשם רב שהם שקר, זה ראוי להיחשף, שזה לא נכון. אין כאן פגיעה בערכים אמיתיים של דת וחרדיות, אלא פגיעה בשחיתות נכון שבגלל התקשורת החרדית עד כה גם זה לא היה מקובל.

קרן: תודה רבה לכם אני יודעת לגבינו המערכת כאן שלנו שאנחנו קוראים באופן קבוע את האתר, ומשתמשים בכתבים שלכם גם בהקשרים החרדים ולא רק, בפרט בתקופה האחרונה. ואת עצמך התראיינת כאן לאחרונה מספר פעמים, ולדעתי האינטרנט מקרב ולא מרחק. תודה רבה לשניכם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}