כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

קרן הענק בלקסטון תשקיע עד מיליארד דולר בישראל

בלקסטון, אחת מקרנות הפרייווט אקוויטי הגדולות בעולם, תשתף פעולה עם קרן מרקסטון הישראלית, שתבחר עבורה השקעות בישראל • הצדדים בוחנים 4 עסקות גדולות שצפויות לצאת לפועל בשבועות הקרובים

  • כ"ו שבט התשע"ב
קרן הענק בלקסטון תשקיע עד מיליארד דולר בישראל



אחרי פרימרה ואייפקס גם קרן בלקסטון האמריקאית, קרן ההשקעות הפרטיות (Private Equity) הגדולה בעולם, נכנסת להשקעות בישראל. בימים האחרונים קיבלה הקרן החלטה אסטרטגית להשקיע עד מיליארד דולר בישראל בשיתוף עם קרן מרקסטון הישראלית, המנוהלת על ידי דני גילרמן, אמיר קס ורון לובש.

ל-The Marker נודע כי בכוונת הקרן להשקיע במגוון רחב של תחומים בישראל וכי הצדדים כבר בוחנים 4 עסקות גדולות שצפויות לצאת לפועל בשבועות הקרובים. הצדדים סירבו להתייחס לידיעה אולם גורמים בשוק מעריכים כי הקרן עשויה להתעניין בחברות כלל ביטוח, סלקום, פרטנר, הפניקס ומגדל הנמצאות על המדף.

מדובר במו"מ שהתנהל במשך קרוב לשנתיים שהוביל דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, הנחשב למקורב למנהלי הקרן האמריקאית. כפי המסתמן, שתי הקרנות יקימו קרן חדשה תחת מרקסטון כאשר גילרמן קס ולובש יחפשו אחר השקעות מתאימות לקרן בישראל.

שיתוף הפעולה בין שתי הקרנות נוצר לנוכח שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא מסקנות ועדת הריכוזיות, המכריחות את החברות הישראליות להפריד החזקות ריאליות ופיננסיות, מה שיוצר עבור בלקסטון הרבה הזדמנויות רכישה בישראל. הסיבה השנייה היא שיפור מעמדה של מרקסטון הישראלית, שעלתה לכותרות לפני שנתיים כאשר יו"ר הקרן לשעבר אליוט ברוידי הורשע במתן שוחד לאנשי מפתח אמריקאיים, בתמורה לסיוע בגיוס כספים לקרן.

בתום התהליך נפגע שמה של מרקסטון והיא נאלצה לשלם 18 מיליון דולר לקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק כפשרה, וברוידי הוחלף על ידי דני גילרמן. על פי ההערכות, גילרמן רקם את הקשר עם הקרן האמריקאית, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 19 מיליארד דולר, על מנת להכניס שותף אסטרטגי בינלאומי בכדי להחזיר את אמון המשקיעים בארץ ובעולם.

מה שמשך את מנהלי הקרן האמריקאית לישראל היא העובדה שהיקף העסקות בשוק הישראלי עשוי להגיע לשווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר בשנים הקרובות. גורמים המקורבים למו"מ טוענים כי העובדה שמרבית חברות האחזקה הישראליות מחפשות כעת אחר דרכי נזילות, הביאה את הקרן האמריקאית להאמין כי זהו הזמן הנכון להיכנס להשקעה בישראל.

בלקסטון הוקמה בשנת 1985 כחברת ייעוץ לביצוע מיזוגים ורכישות וכיום מנהלת נכסים בשווי של למעלה מ-150 מיליארד דולר. בלקסטון הונפקה ב-2007 ועושה את מרבית הכסף שלה מהשבחה של החברות שהיא קונה ופחות מדמי ניהול שגובה.

הקרן עוסקת במגוון רחב של תחומים החל מנדל"ן, תקשורת, היי-טק ועד לתעשייה מסחרית. בלקסטון עלתה לכותרות בישראל לאחרונה לאחר שרכשה עשרות קניונים ומרכזי קניות בארה"ב מידי אקוויטי וואן של חיים כצמן תמורת 473 מיליון דולר ומאלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר תמורת 600 מיליון דולר.

בלקסטון מצטרפת למספר קרנות פריווט אקוויטי שלאחרונה גילו עניין גדול בישראל. הקרנות הבולטות המשקיעות בישראל הן קרן אייפקס, שרשמה את התשואה הטובה ביותר שלה על ההשקעה בתנובה, וקרן פרמירה, שרכשה את השליטה לאחרונה בחברת ההשקיה הישראלית נטפים.

ניתוח The Marker לרכישות פוטנציאליות של בלקסטון

עומר גרנית, סמנכ"ל מגדל חיתום ומומחה למיזוגים ורכישות, ציין כי "הקרנות האלו לא מחפשות עסקות בפחות מ-200 מיליון דולר. לפי ההערכות, אנו צופים שהם יבצעו רכישות גדולות בישראל בעיקר אצל חברות האחזקה הגדולות בעידוד הממשלה ומסקנות ועדת הריכוזיות".

החברה הראשונה שעומדת על הפרק היא חברת התקשורת פרטנר. אילן בן דב, בעל השליטה בחברה, אשר גיבש באחרונה הסדר חוב סופי בטאו, נמצא במו"מ למכירת המניות של סקיילקס שבשליטתו בפרטנר, הנסחרת בשווי שוק של 4.8 מיליארד שקל.

סקיילקס הודיעה לפני חודש כי בחרה בבנקי ההשקעות לאזארד ודויטשה בנק על מנת שיובילו עבורה את עסקת מכירת המניות של פרטנר. על פי ההערכות, בן דב לא רוצה למכור את כל מניותיו בפרטנר, כלומר 45% מהחברה, אלא רק מחציתן. מנגד, גורמים בשוק מעריכים כי הרוכש יבקש לרכוש את מלוא המניות על מנת ליטול את השליטה בחברה.

חברה נוספת שעשויה לעניין את בלקסטון היא סלקום הנסחרת לפי שווי של 5.3 מיליארד שקל. סלקום נשלטת על דסק"ש מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר שזקוקה לחיזוק ההון העצמי וקופת המזומנים לנוכח ההפסדים שספגה בשנה האחרונה. בשנה הקרובה נדרשת אי.די.בי לשלם 294 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים כאשר בקופתה מצויים 19 מיליון שקל בלבד, עובדה שתאלץ את בעלי השליטה לחפש אחר מזומנים ומעמידה את סלקום על המדף.

חברה נוספת של נוחי דנקנר שנמצאת על המדף היא כלל ביטוח הנשלטת ישירות על ידי אי.די.בי פתוח. מסקנות ועדת הריכוזיות מכריחות את חברות האחזקה הגדולות להפריד נכסים ריאליים מפיננסים וההערכות הן כי דנקנר יעדיף למכור את כלל ביטוח הנסחרת לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל.

עוד חברה שתיאלץ להפריד אחזקות ריאליות ופיננסיות היא קבוצת דלק של יצחק תשובה. הנכס הפיננסי העיקרי של תשובה הוא בית ההשקעות הפניקס שמתוקף מסקנות ועדת הריכוזיות נמצא על המדף. עד כה לא הוצעה הצעה אטרקטיבית לרכישת בית ההשקעות, שנסחר לפי שווי שוק של 2.2 מיליארד שקל.

חברת ביטוח נוספת שנמצאת על המדף היא חברת הביטוח מגדל הנשלטת על ידי ג'נרלי האיטלקית. בעקבות הירידות בשווקים באירופה נקלעה ג'נרלי למצב נזילות קשה והודיעה לפני חודש וחצי כי קיבלה באחרונה הצעות למכירת מגדל. בהתחשב במצב הכלכלי של ג'נרלי נראה כי המחיר שתקבל בלקסטון עשוי להיות אטרקטיבי עבורה. מגדל נסחרת לפי שווי של 5.7 מיליארד שקל בת"א.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}