כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"היכו אותי, השפילו אותי, לא נתנו לי לאכול" • ראיון בלעדי

בית המשפט שחרר את אברהם מאור, אב לשבעה, שנעצר בגין הפעלת 'צופר שבת' • "הכריחו אותי לחלל שבת"

מעצר חרדי. תמונת אילוסטרציה
מעצר חרדי. תמונת אילוסטרציה



בית המשפט החליט היום (א') לשחרר את אברהם מאור, חרדי תושב העיר צפת, שנעצר ביום שישי האחרון לאחר שהפעיל מערכת כריזה שנועדה לבשר על בוא השבת. השחרור נעשה בכפוף למתן ערבות על סך 10,000 שקלים.

בראיון ראשון ל'בחדרי חרדים' מגולל אברהם, אב ל-7 ילדים, את השתלשלות העניינים שהביאה למעצרו השערורייתי.

"מידי יום שישי אני מפעיל בביתי מערכת כריזה המודיעה על כניסת השבת. לפני כשבועיים אמר לי שכן חולה לב שהדבר מפריע לו ואכן התחשבתי בו והנמכתי את עוצמת הרמקולים. לאחר כמה דקות הגיע שוטר ממשטרת צפת וביקש ממני לכבות את הרמקולים. הראתי לו שיש ברשותי מסמכים המאשרים לי את הפעלת הרמקולים, אך זה לא עצר אותו מלהגיע גם בערב השבת האחרונה.

עוד בנושא:
חרדי שהה במעצר בשבת • הסיבה: הפעיל כרוז שבת

"הוא דפק על הדלת בצורה ברוטאלית, נכנס לביתי ללא אישור, ודרש לדעת איך מנתקים את הרמקולים מגג הבניין. הסברתי לו שאנחנו 2 דקות לפני כניסת השבת ואי אפשר לכבות כעת. אבל הוא המשיך וביקש לנתק את הרמקולים מיידית. אמרתי לו שאני חייב לצאת לבית הכנסת, ואז הוא ביקש ממני להזדהות.

"הסברתי לו שמכיוון שהשבת נכנסה אין לי עלי אמצעי זיהוי ותעודת הזהות היא 'מוקצה'. בתגובה הוא עצר אותי תוך כדי שהוא חונק אותי, דוחף אותי על הקיר, נותן לי בוקס ומכניס אותי לתוך הניידת".

"לא אכלתי כלום כל השבת"

• איך הגיבו הילדים?

"הם היו בהלם. הם צעקו: "אבא אבא, לאן אתה הולך? מה עושים לך? הם פחדו לראות אותי עם אזיקים על הידיים והרגליים. ניסתי להסביר לשוטר שאני לא יכול לחלל שבת ולנסוע איתו לתחנה, אך זה לא עזר".

• איך התייחסו אליך בחקירה?

"ביקשתי מהם לא להיחקר בשבת – אך אף אחד לא שמע לי. ביקשתי שלפחות לא יכתבו את הדברים שלי, אבל החוקרת זלזלה בי ואמרה לי שאם לא אדבר אפסיד את כל הזכויות שלי. למרות שביקשתי היא כתבה כל מה שאמרתי והתייחסה אלי בצורה נוראה".

• איפה העברת את השבת?

"הודיעו לי שמעבירים אותי לכלא צלמון. אמרתי להם שאני לא רוצה לנסוע ברכב בשבת – אך שוב השוטרים גילו אטימות ולקחו אותי בכח לכלא המרוחק שעה נסיעה מהעיר".

• בכלא, קיבלת יחס טוב?

"הייתי שם עם פושעים מהדרגה הראשונה. עישנו לידי סיגריות, לא נתנו לי לעשות קידוש, ולא הכנסתי שום דבר לפה במהלך כל השבת".

"מדינה שרודפת דת"

"במוצאי שבת הבטיחו לי שאני משוחרר. לקחו אותי לבית המשפט בנצרת שם טענה המשטרה כי חייבים להמשיך לחקור אותי על תקיפת שוטר".

המשטרה טענה כי העובדה שסירב להזדהות היא הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו ועל כן יש להשאיר אותו במעצר.

מה יש לך להגיד על טענת המשטרה?

"הגרסה שלי היא הפוכה לגמרי. פשוט נכנסה שבת ולא יכולתי להזדהות".

מבית המשפט נלקחת חזרה לתא המעצר?

"כן. אתה צריך להבין שמדובר בכלא שאי אפשר לקיים בו אפילו שיחת טלפון. לא הרשו לי להניח תפילין. הבוקר העירו אותי בשעה 5 ואמרו לי שאני צריך להגיע לחקירה. אמרתי להם שכבר נחקרתי, אבל זה לא עניין אותם. חיכיתי עד השעה 1 וחצי לחוקר שלקח ממני טביעות אצבעות כאילו הייתי ראש ארגון פשע. רק אחרי זה לקחו אותי לבית המשפט ששחרר אותי למעצר בית עד יום חמישי בערבות של עשרת אלפים שקלים".

• מה אתה מתכונן לעשות?

"מה שהכי מפריע לי בכל הסיפור זה העובדה שלא נתנו לי להפעיל את מערכות הכריזה. אני אפנה למח"ש ואתלונן נגד השוטר על העוול שגרם לי ולמשפחתי".

• מה המשפחה מגיבה?

"הם מבינים שבמדינה שלנו רודפים כל דבר שקשור לדת. הם רואים שהערבים עושים מה שהם רוצים, ואם יש משהו שקשור ליהדות – נלחמים בו. רק לדוגמה הערבים מעירים כל בוקר את התושבים עם קריאות המואזין ואף אחד לא מדבר. אני פעם בשבוע מכריז על בוא השבת – ונעצר".

• תמשיך להפעיל את הצופר?

"אתייעץ עם רבותי. על עצמי לא אכפת לי אבל ברגע שזה נוגע לבני המשפחה אני חייב לעשות שאלת רב".

רפ"ק יקי אוחנה עוזר דובר משטרת מחוז צפון מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "החשוד נעצר בחשד לתקיפת שוטר ומעצרו הוארך על ידי בית המשפט. תלונתו בגין שימוש בכוח נגדו תיחקר כשתוגש במחלקה לחקירות שוטרים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}