כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024
הרעיון המפתיע של העילוי

מה דעתו של הגר"ח קנייבסקי על המצ'ינג?

בחורים באחת הישיבות המפורסמות במרכז הארץ ביקשו להתחיל ולסיים את הש"ס • הם פנו לבחור שנודע כלמדן וזה הבטיח להם שילמד בשיטת המ'צינג: על כל דף שבחור אחר ילמד - הוא ילמד שני דפים • ומה הגר"ח אמר על זה? • וגם: האם למי שתורם כפול בשיטת המצ'ינג יש מצווה כפולה?

מה דעתו של הגר"ח קנייבסקי על המצ'ינג?
כינוס מועצת גדולי התורה בבית הגר"ח קנייבסקי צילום: שוקי לרר

בתקופה זו, יש כמה וכמה מגביות של כספים עבור מוסדות התורה והחסד, הנקרא בשפה אנגלית 'מייצ'ניג. דהיינו שכנגד כל תרומה, נדיב לב יתרום גם הוא אותו הסכום למוסד התורני.

כך יוצא שמי שתרם מאה שקל, נחשב שתרם מאתים, היות ומכוחו נכנס למוסד מאתים שקלים.

בעלון 'דברי שי"ח' היוצא לאור מתורתו של שר התורה מסופר השבוע כי אל הגר"ח קנייבסקי מידי יום מגיעים מוסדות שונים המבקשים את ברכתו המיוחדת, למען התורמים, כדי לעודד אותם לתרום. והשבוע שאלו את הגר"ח האם מי שתורם כסף, ואחר תורם כנגדו את אותו הסכום, נחשב לו לתורם כאילו קיים מצות צדקה על כל הסכום המוכפל או רק על מה שתרם?

הגר"ח ענה שבוודאי מצות צדקה יש רק על מה שתרם, אבל יש לו זכות גדולה במה שבגללו מישהו אחר תורם כסף, וכן הוא גם להיפך, לאותו נדיב שהבטיח כנגד כל תרומה שיתרום גם הוא, יש לו זכות גדולה אבל לא מצווה כפולה, אלא מצווה על מה שתורם וזכות על מה שתרמו כנגדו.

בנוסף מסופר בעלון כי באחת הישיבות המפורסמות במרכז הארץ. בחורי הישיבה רצו להתחיל ולסיים את הש"ס, לכבודו של אחד מנדיבי הישיבה שעמד לבקר בה. כנהוג, חילקו את דפי הש"ס בין כל הבחורים, אבל אחרי הכל נותרו עוד כמה מאות דפי גמרא. פנו איפה, אל אחד ממתמידי הישיבה, בחור חשוב שפקיע שמו כגריס באורייתא, וביקשו ממנו שיאות ליטול על עצמו את דפי הגמרא שנותרו.

הבחור, שלא רצה שבכל פעם 'ינצלו' אותו, אמר שהוא יעשה תנאי כזה: על כל דף שבחור יקבל על עצמו ליטול ממה שחסר, ילמד הוא כנגדו שני דפים. באופן זה יוכלו בקלות לגמור את מה שנותר מן הש"ס...

ואכן הרעיון הצליח מעל המשוער, ולא עברו שעות אחדות ועשרות בחורים קיבלו על עצמם להוסיף ללמוד דפי גמרא, וכנגדם נוטל הבחור המתמיד, והש"ס כולו 'נגמר'.

אלא שאחרי כמה ימים כמה מן הבחורים הודיעו שלא יוכלו לעמוד בהתחייבות ויהיה סיום של רוב הש"ס.

שמע מזה הבחור המתמיד ואמר שאם כן גם הוא לא ילמד את אותם דפים שכנגד, כי לקח רק על דעת שאחרים ייקחו גם הם. מאידך, האחראים לחצו עליו ואמרו לו, לפחות שיהיה סיום רוב גמור של ש"ס, ולמה לא תלמד מה שקיבלת על עצמך.

הדבר הובא לפני שר התורה, שנהנה מן הרעיון, ולא רצה להיכנס לפרטי ההלכה, רק הגיב במבט של דעת תורה: שיקול של בחור לא צריך להיות האם אחרים לומדים או לא, הוא צריך ללמוד את כל מה שביקשו ולקח על עצמו. אפילו אם הוא צודק בדבריו, זה לא צריך להיות השיקול הנכון.

מצינג הגר''ח קנייבסקי קמפיין התרמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}