כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מדד אפסי גם בינואר; שכר הדירה עלה ב-0.5%; מחירי החלב חזרו לעלות

מחירי הלחם והחלב עלו בצורה חדה; העגבניות צנחו ב-37% ומחירי ההלבשה וההנעלה רשמו ירידה עונתית חדה יחסית של 8.6%

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



מדד המחירים נותר בינואר ללא שינוי זה החודש השני ברציפות, ומחירי שכר הדירה רשמו עלייה של 0.5%, כך מפרסמת הלמ"ס היום. המדד האפסי של ינואר מציב את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בדיוק במרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל ברמה של 2%. זאת, לאחר שרמת האינפלציה השנתית של 2011 נקבעה ברמה של 2.2%.

עליות מחירים נרשמו בעיקר בסעיפי הפירות הטריים (1.5%), התחבורה (0.6%), המזון (0.5%) ואחזקת הדירה (0.5%) והדיור (0.3%). בלטו בעלייה חדה מחירי מעדני החלב שזינקו ב-4.5%, מחירי העוף שעלו ב-3.7%.

עליות מחירים אלה קוזזו עם ירידות מחירים שנרשמו בסעיף ההלבשה וההנעלה (-7.7%), הירקות הטריים (6.2%-), ומלונות ובתי הבראה (-4.6)- כולם בעיקר כתוצאה משינויים עונתיים. בין הירקות הטריים בולטת הירידה של מחירי העגבניות שצנחו ב-37%.

מחירי המזון הבסיסי חזרו לעלות לאחר ירידה בחודשים שלאחר המחאה החברתית. מחירי החלב ומוצריו, שעמדו בעין הסערה, עלו בינואר ב-1.5%, ומחירי הלחם רשמו עלייה ב-2.2%. סעיף נוסף בו נרשמה עלייה הוא סעיף המיסים העירוניים שעלה ב-1.3% בעקבות העלאת הארנונה. מחיר הסיגריות הוסיף 5.2%.

המחאה תימשך

"סיום המבצעים של חברות החלב, בפרט במעדני החלב ובגבינות, הביא לכך שמחירי מוצרי חלב עלו בממוצע ב 4.5% בינואר. מוצרים אלו וכן עליית השכירות פוגעים בפרט בישראלים החלשים אשר יצאו בקיץ למחאה. התקווה להורדת יוקר המחייה אינה מתממשת ולכן המחאה תמשך", כך הגיבו חברי תנועת "ישראל יקרה לנו" לנתוני מדד חודש ינואר.

בלשכת העצמאים והעסקים בישראל דווקא נרשמה שביעות רצון מהמדד האפסי. "יציבות המחירים במשק תאפשר לממשלה לעודד השתתפות בשוק העבודה, בכדי להוביל את המשק לצמיחה דו ספרתית", אמר בתגובה לנתונים נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון.

לדבריו, "האינפלציה הנמוכה מעידה כי לא זו הבעיה המשק בישראל, אלא שיעור ההשתתפות הנמוך בשוק העבודה והעדר התמריצים מצד הממשלה להגדיל שיעור זה. הגדלת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה, על פי קרן המטבע, תוביל את כלכלת המדינה לצמיחה דו ספרתית".

תגובות בשוק ההון

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר כי "המדד עומד בצפי עם מיני הפתעות בתחום המזון ושירותי הדיור בבעלות. עליית מחירי המזון ב-0.5% שמבשרת על שחיקה מהירה בהישגי מחאת יוקרה המחייה - בהקשר למחירי המזון שהיו לב המחאה. נדמה כאילו הרשתות מתגברות על גלי המחאה ומפצות את עצמן לאחר הוזלות המחירים בחודשי המחאה".

בנוסף, אומר פגוט, רכיב שירותי הדיור בבעלות, שהיה אמור להיות יציב או שלילי, עלה ב-0.2%, מה שהיטה את המדד. "שני הרכיבים הללו - מזון ושירותי הדיור בבעלות, היו המנוע האינפלציוני של המחצית הראשונה של 2011, ולכן חשוב לעקוב מקרוב אחר התנהלות הרכיבים הללו בחודשים הקרובים בכדי לראות אם הלחצים האינפלציוניים מכיוונים אלו ישפיעו על המדד".

עוד הוסיף פגוט כי "ביחס למדד הנוכחי, נוכח העוצמה של השוקים הגלובליים וההתייצבות במשבר באירופה, בנק ישראל לא יוריד את הריבית בחודש הקרוב. צריך לזכור שמדד חודש פברואר אמור להיות שלילי במידת מה, ולכן לנגיד יש מרווח נשימה אינפלציוני רחב".

בעקבות המדד האפסי, מעריכים בפריקו כי בנק ישראל עשוי להותיר את הריבית ללא שינוי. "הבנק ימתין כדי לבחון את המשך ההתפתחויות במשק, כאשר בחודשים הקרובים צפויות הפחתות ריבית נוספות" ,אמרה ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו. עוד אמרה יצחקי כי "הפחתות אלו צפויות להתבצע רק כאשר בנק ישראל יווכח שאכן תוואי האינפלציה ממשיך במגמת הירידה".

"השילוב של הקלות מוניטריות בעולם, כמו זו של יפן אתמול, ארה"ב ואירופה, בשילוב ריבית ריאלית שלילית בישראל עלולים להביא את האינפלציה ברמה השנתית אל הקצה העליון של יעד בנק ישראל, ואולי אפילו מעליו", אמר חיים נתן, הכלכלן ראשי של מנורה מבטחים פיננסים. המדד האפסי, הוא אומר, צפוי להטיב עם האפיק הצמוד ועם איגרות החוב בריבית משתנה עקב החששות לסיום גל הורדות הריבית במשק.

"ישנו חשש שנחזור לריבית ריאלית שלילית בשנת 2012", אמר יוסי שווימר, הכלכלן הראשי של מגדל שוקי הון. לדבריו, מדד המחירים לשנה הקרובה צפוי לעמוד סביב 2.4%, גבוה מעט מאמצע יעד האינפלציה. מנגד, על פי תחזיות בנק ישראל, ריבית בנק ישראל צפויה להמשיך ולרדת ככל שההאטה העולמית תמשיך ותחלחל למשק הישראלי כשהתחזיות הנוכחיות מדברות על כ-2.25% עד סוף השנה. "המשמעות היא ריבית ריאלית אפסית ואף שלילית", אמר שווימר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}