כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מהדרין נפשי • גברים לפסיכולוג - נשים לפסיכולוגית

תופעת המהדרין הגיעה גם לשדה הפסיכולוגיה • גדולי ישראל ממליצים לשמור על הפרדה בין המינים, במסגרת הטיפול הנפשי • המכתבים והסיפור המלא - בפנים

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



נדיר לשמוע חרדי המצהיר על כך שהוא נזקק לטיפול או לעזרת פסיכולוג. ספק אם ניתן לנתח את מכלול הסיבות שגרמו לכך, אך אחת מהן היא ככל הנראה חוסר ההתאמה של הגישות המקובלות בפסיכולוגיה להלכה יעקב ולחינוך היהודי-תורני.

כמה רופאים שהבינו את נחיצות העניין, יזמו והקימו ארגון שיטפל בבעיה, יפתח גישות המתאימות להלכה, יעמוד תחת פיקוחם של גדולי ישראל ויופעל בעיקר על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים שומרי תורה ומצוות.

ד"ר מיכאל בונצל, מיוזמי ומקדמי המהלך, מסביר כמה חיוני הדבר: "עד לפני 20 שנה הפסיכולוגיה הייתה מבוססת על שיטות שפיתח ד"ר זיגמונד פרויד ודומיו, מה שלא תמיד התאים לציבור החרדי. כך למשל, נשאל הגר"י זילברשטיין לפני תקופה על ידי צעיר חרדי שעבר טיפול כזה, אם מותר לו לעשות דברים האסורים על פי ההלכה, היות והם נדרשים במסגרת הטיפול".

ומה הפיתרון? בונצל מרגיע: "בשנים האחרונות התפתחה שיטה שנקראת 'טיפול קוגנטיבי התנהגותי', זו שיטה שאין בה כלל בעיה, והיא נתמכת לחלוטין בידי ההלכה. למרבה האבסורד, דווקא בישראל מתעקשים לדבוק בשיטה הישנה, ורופא המעוניין לקבל הסמכה חייב להוכיח את בקיאותו בה".

בימים האחרונים קרה אירוע משמעותי, הנחשף כאן לראשונה. במכתב חריף שניסח הגר"י זילברשטיין, אליו הצטרפו גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. בהם הגר"ש וואזנר, הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קניבסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"ש אויערבאך והגרי"ג אידלשטיין, הם קוראים להיצמד אך ורק לטיפול הכפוף לסדרה של כללים הלכתיים.

בין השאר מדגישים הרבנים את החובה להקפיד על הפרדה מלאה בין המינים, על גבר להיות מטופל אצל גבר ואשה אצל אשה. וכן לבדוק את סוג ואופן הטיפול, ולהתייעץ עם רב צמוד על כל צעד ושעל.

מכתבי הרבנים הנחשפים כאן לראשונה:









תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}