כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

ויהי אחר השלום • כך נרקם מפגש הפיוס בין האדמו"רים

הפגישה בין סאטמר ובעלזא: בכירי שתי החצרות משחזרים את המהלכים שהובילו לפיוס • שיחות הטלפון, משלוחי המנות ו'בקשת המחילה' • ומי לא זכה לראות את פירות השלום?

פגישת הפסגה, אתמול. צילום: בחדרי חרדים
פגישת הפסגה, אתמול. צילום: בחדרי חרדים



אמש (רביעי) בשעה 24:50 אחר חצות, התרחש מעמד היסטורי בווילת הנופש של האדמו"ר מבעלזא, שיירשם בספרי דברי הימים של חסידויות סאטמר ובעלזא.

לאחר 32 שנות פילוג, נפגשו האדמו"רים מסאטמר ובעלזא, שניהם חתניו של האדמו"ר מויז'ניץ, פנים מול פנים, מול המצלמות.



אלפי החסידים בשתי החצרות מתקשים להירגע מהאירוע, ובשיחה עם אתר 'בחדרי חרדים' משחזרים נציגי שתי החצרות, כל צעד זעיר שהוביל לפגישת הפסגה - שדבר תיכנונה והמהלכים לקראתה נחשפו לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'.

עוד בנושא:
פגישת פיוס היסטורית • האדמו"רים מסאטמר ובעלזא נפגשו • תיעוד וסיקור בלעדי
פגישת פיוס היסטורית • האדמו"רים מסאטמר ובעלזא נפגשו • תיעוד וסיקור בלעדי
היסטוריה: בדרך לפיוס בין בעלזא לסאטמר • חשיפה
בעלזא וסאטמר מתפייסות • 'הסכם השלום' שלא קויים - נחשף • בלעדי
עוד צעד • 'דער איד' על השלום עם בעלזא
"חלילה מלקרב את בעלזא" • פלג בסאטמר מתנער מההסכם
מפגן שלום • צפו בוידאו נדיר מלחיצת היד ההיסטורית

מתברר, כי גם במהלך כל שנות הסכסוך, קיימו שני האדמו"רים ביניהם שיחות טלפוניות קצרות לאיחולי 'שנה טובה' ו'מזל טוב' בעיתות שמחה.

גם שתי האחיות, לבית בעלזא וסאטמר, נוהגות לנסוע במשך שנים כל אחת לשמחה המשפחתית של אחותה.

ערוץ ההידברות נפתח לפני שנים רבות על-ידי הנגיד הרב חיים לקס ז"ל, יהלומן עשיר, תושב ארצות-הברית, שנמנה על חסידי סאטמר מחד, ומאידך היה מקושר לחצר בעלזא.

לקס החל בגישושים ואף תיאם את הפגישות הראשונות בין הרב שמעון וולף קליין, משב"ק האדמו"ר מבעלזא, לבין ראשי חסידות סאטמר.

לקס נפטר לפני שלש שנים ולא זכה לראות בפירות השלום.

בנו של האדמו"ר מבעלזא - רבי אהרן מרדכי רוקח, ביקר לפני מספר שנים בבית דודו האדמו"ר מסאטמר, בקרית יואל שבעיר מונרו. גם בשמחות של חצר האדמו"ר סקווירא - גיסם של האדמו"רים מבעלזא וסאטמר - נהג בנו של האדמו"ר מבעלזא לשוחח עם דודו מסאטמר.

הקשר הלך והתהדק עם קבלת ההחלטה של חברי בד"צ של חסידות בעלזא לשחוט את העופות שתחת השגחתם במשחטה של סאטמר בקרית יואל, בתיווכו של הרב פסח זינגר.

בשנתיים האחרונות, שלחו הגיסים איש לרעהו משלוחי מנות בימי הפורים, אולם ברור היה לכל כי בקשת המחילה - שנחשפה ב'בחדרי חרדים' - שערכו דייני בעלזא על קברו של בעל ה'דברי יואל' מסאטמר זצ"ל, היתה הצעד הסופי ששבר את הקרח וסלל את הדרך לפגישה.

כוס תה מכסף טהור

הפגישה, שתוכננה להתקיים תחת מעטה חשאיות, התפרסמה במהירות - ומאות חסידים נהרו ליישוב טלז-סטון, הסמוך לירושלים, אך גילו להפתעתם אבטחת חסרת-תקדים שמנעה מהם להתקרב לאזור ביתו של האדמו"ר מבעלזא, שהפך למתחם שמור וסגור.

גם 25 המכוניות שהתלוו לאדמו"ר מסאטמר, שהגיע מבני-ברק, נותרו מאחור. רק רכב האדמו"ר נכנס לרחוב בעל שם טוב, וכמה מהמקורבים נאלצו להמתין מחוץ לבית, עד לסיום הפגישה, שנמשכה למעלה מחצי שעה.

האדמו"ר מסאטמר נכנס בלווית ארבעה אנשים בלבד: הגבאים הרב יהושע מנדלוביץ והרב חיים שלמה פישר, הנהג הערשל הולצר, וה'הויז' בחור' (-השמש האישי).

מצד האדמו"ר בעלזא נכחו: בן האדמו"ר - רבי אהרן מרדכי רוקח, הגבאי ואיש הסוד הרה"ח רבי שמעון וולף קליין שניהל את המשא ומתן הממושך, החברותא של האדמו"ר - הגאון רבי פנחס פרידמן, המשב"ק הרב מיכל פירר, ועוד מספר מצומצם של מקורבים.

בפגישה עלו מספר נושאים, ובראשם הקשר בין האדמו"ר המהרי"ד מבעלזא לסבו של האדמו"ר מסאטמר בעל ה'עצי חיים' מסיגעט זצ"ל. בהמשך העלו עובדות מהאדמו"ר האמצעי – רבי יהושע בעלזא שיום היארצייט שלו חל היום (ה').

השניים שוחחו גם על השרידים שנותרו לאחר השואה בעיירות בעלזא וסיגעט. האדמו"ר מבעלזא סיפר שבבעלזא נותרו רק מקוואות, ובין השניים התפתחה שיחה הלכתית בנושא המקוואות.

האדמו"ר מסאטמר סיפר בשם דודו בעל ה'דברי יואל', על הכבוד הרב שהנחילו בבעלזא לכל חסיד.

האדמו"ר מבעלזא כיבד את מארחו בפירות ובמשקה תה, שהוגש בכוס מכסף.

הכל למען השלום

שעות לאחר הפגישה ההיסטורית, יצאנו לבדוק מהו השלב הבא באיחוד המשפחתי.

ובכן, איש אינו יודע עדיין מתי יתקיים ביקור הגומלין של האדמו"ר מבעלזא אצל האדמו"ר מסאטמר, אולם ייתכן וביקור כזה יתקיים כבר הערב.

גורם בחסידות בעלזא אמר ל'בחדרי חרדים': "חסידי בעלזא מתרגשים מהפגישה ולמרות כל התקופה הקשה שעברה מאז נוסד בד"ץ 'מחזיקי הדת', כל המטרה היתה לצורך שירותי קהילה ולא לצורך מחלוקת. אנחנו גאים בכך שהאמת יוצאת לאור, וגם המהלך שהאדמו"ר עשה אז לפני שלושים שנה, להביא שלום עם 'העדה החרדית', כולם מודים שהכוונה הייתה לשם שמים".

מנגד, אומר גורם בחסידות סאטמר ל'בחדרי חרדים': "האדמו"ר הדגיש לפני צאתו מארצות הברית, כי יפגש עם אדמו"רים ורבנים, וזה כמו שאמר בשם אביו שנפגש גם עם אדמו"רים ורבנים שהיה נוהג לדבר נגדם.

"הפגישה הנוכחית נחשבת להיסטורית אמנם, אך ההיסטוריה היותר גדולה היא בקשת המחילה מצד בעלזא. מבחינתנו, אין הבדל גדול בין פגישה עם האדמו"ר מבעלזא לבין פגישה עם אדמו"ר אחר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}