כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

שלמה ינאי: ב-2012 תגיע טבע למכירות של 22 מיליארד דולר

מכירות טבע הסתכמו ב-18.3 מיליארד דולר ב-2011 • הרווח הנקי הרבעוני עלה ב-23% ל-1.4 מיליארד דולר או 1.59 דולר למניה • החברה הגדילה את חלוקת הדיבידנד לשקל למניה אחת

  • כ"ב שבט התשע"ב
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ



ענקית הפרמצבטיקה, טבע, פירסמה הבוקר את דו"חותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2011 ולשנה כולה. אלה הדו"חות השנתיים האחרונים עליהם חותם מנכ"ל טבע יוצא, שלמה ינאי המפנה את מקומו לג'רמי לוין. החברה דיווחה על גידול של כ-28% בהכנסותיה לעומת הרבעון האחרון של 2010, אשר הסתכמו בכ-5.7 מיליארד דולר ברבעון הרביעי 2011 - תוצאות שהושפעו בעיקר מהכללת מכירות של החברות שנרכשו בדו"חותיה של טבע. כמו כן, תואמות התוצאות לתחזית החדשה והנמוכה יותר אותה סיפקה החברה בסוף שנת 2011.

בשורה התחתונה, גדל הרווח הנקי המתואם ב-23% בהשוואה לרבעון מקביל והסתכם בכ-1.4 מיליארד דולר המתורגם לרווח של כ-1.59 דולר למניה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת לרבעון הסתכם ב-1.4 מיליארד דולר, שיפור של 30% בהשוואה לרבעון אשתקד. על רקע פרסום תוצאות, החליט דירקטוריון טבע לחלק דיבידנד במזומן לבעלי מניות בסך שקל אחד לכל מניה אחת.

טבע הצדיקה את תחזיות האנליסטים המקומיים אשר צפו רבעון חזק. האנליסטים חזו הכנסות רבעוניות של כ-5.6 מיליארד דולר ורווח מתואם למניה של 1.63-1.58 דולר ברבעון האחרון של 2011. קונסנזוס האנליסטים בחו"ל, על פי ספקית המידע בלומברג, חזה מכירות רבעוניות של 5.65 מיליארד דולר ורווח נקי מתואם של 1.4 מיליארד דולר או 1.59 דולר למניה אחת. בשנה שעברה כולה, העריכו האנליסטים הזרים, כי החברה תדווח על מכירות של כ-18.3 מיליארד דולר ורווח נקי מתואם למניה בסך 4.97 דולר.

בסיכום שנתי, דיווחה חברת הגנריקה הגדולה בעולם על מכירות בסך 18.3 מיליארד דולר, גידול של 14% בהשוואה לשנה המקבילה ועל רווח נקי מתואם של כ-4.97 דולרים למניה אשר נבע מרווח נקי שנתי של 4.4 מיליארד דולר, אשר עלה ב-7.3%. גם האנליסטים הזרים צפו למכירות של כ-18.3 מיליארד דולר, בהתאם למה שדווח בפועל, ורווח למניה זהה של 4.97 דולרים.

בתחילת נובמבר האחרון, הורידה החברה את תחזית העצמית לרבעון הרביעי של 2011 וצפתה כי הרווח השנתי יסתכם בטווח של 4.92-5.02 דולר למניה. תחזית זו כוללה את תרומתה של חברת ספלון שרכישתה הושלמה סמוך למועד התחזית. כמו כן, החברה צפתה למכירות שנתיות של 18.3-18.6 מיליארד דולר בהשוואה לתחזית קודמת למכירות של 18.5-19 מיליארד דולר.

מכירות הקופקסון ב-2011 הגיעו לשיא של כ-3.6 מיליארד דולר - עלייה של 21% בהשוואה לשנת 2010. במהלך הרבעון האחרון, המכירות הגלובליות של הקופקסון הגיעו לכ-927 מיליון דולר -יגבוה ב-11% בהשוואה לרבעון המקביל.

ינאי: נתח המכירות באסיה ימשיך לגדול

במסיבת עיתונאים שנערכה עם פרסום התוצאות השנתיות סיפר ינאי כי 2011 היא שנה שישית ברציפות של צמיחה, במהלכה הציגה החברה גידול של 14%. "הצמיחה הושגה מכמה רכישות, אך גם מצמיחה אורגנית", סיפר. "באזורים שבהם אנחנו פועלים הצמיחה האורגנית שלנו היתה חזקה - שיעור של 19%. אנחנו מתמקדים במדינות מתפחות בעולם, לאחר שבמשך השנים הצמיחה הגיעה מארה"ב ומאירופה". ביחס לשנת 2012, ציין ינאי כי הוא צופה שהחברה תחצה את רף המכירות של 20 מיליארד דולר ותגיע ל-22 מיליארד דולר.

ביחס לארה"ב ציין יש בכוונתנה של טבע להחזיר את נתח השוק שאיבדה במהלך השנה האחרונה. "עם זאת", הדגיש, "השוק שם מתקרב ל'בגרות'". ינאי הציג נתונים בשוק הגנרי שהראו את ירידת התלות של טבע בשוק האמריקאי. לפי הנתונים, נתח השוק של טבע בארה"ב ירד מ-58% ב-2010 ל-39% ב-2011. לעומת זאת, באירופה גדל הנתח מ-27% ל-37%, ואילו בשאר העולם עלה נתח המכירות מ-15% ל-24%.

"אנחנו מתמקדים במדינות מתפחות בעולם, לאחר שבמשך השנים הצמיחה הגיעה מארה"ב ומאירופה. נתח המכירות בשאר העולם ימשיך לגדול, בדגש על יפן ועל אסיה. החדירה שלנו לשוק שם דורשת תכנון אסטרטגי ארוך טווח, זו הכלכלה וזו השיטה", אמר.

בנוגע לתרופת הדגל של טבע, קופקסון, אמר ינאי כי טבע היתה מודעת להיחלשות העתידית שלה בתחום, ולכן פעלה מבעוד מועד להקטין התלות בקופקסון. "על מנת להתמודד עם כך ביצענו רכישה של ספלון, קנינו את טאיו היפנית והקמנו שת"פ עם פרוקטר אנד גמבל. אנחנו מנסים לגוון ולאזן את המודל העסקי של טבע. התלות אכן ירדה בקופקסון - יש לנו תמהיל תרופות מגוון, ועוד תרופות שנמצאות בקנה".

לדברי ינאי, טבע של 2012 שונה מטבע של 2010. "זה לא רק עניין של גודל והיקפים, אלא גם השווקים ותחומי הפעילות. אם הרבה שנים טבע היתה ממוקדת בשוק האמריקאי, כעת יש לנו שווקים חדשים עם נתח שוק משמעותי: גרמניה - 22%, יפן - 11%, רוסיה - 10.5%. ברוסיה אנחנו החברה מספר 4, בקנדה - החברה מספר 1, היקף המכירות שם חצה את רף 600 מיליון דולר בשנה. בישראל היקף המכירות עומד על 300 מיליון דולר.

לאחר ינאי, עלה לדבר אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע: "כשמסתכלים על איכות התוצאות רואים שהיא גבוהה. הרווח מגיע בעיקר מתוך הרווח התפעולי, לא מאירועים חד פעמיים. אנחנו מייצרים תזרים, ויש עלייה עקבית בייצור המזומנים. אנחנו ממשיכים בתכנית הרכישה העצמית של מניות. טבע הגדילה את הדיבידנד מ-80 אגורות לשקל, בהמשך למחויבות שלנו לשוק ההון להגדיל את כמות המזומן שאנחנו מעבירים לבעלי המניות.

"המינוף הפיננסי בקבות רכישת ספלון עלה ל-39%. אנחנו יודעים איך להוריד אותו. אנחנו עוקבים אחר יחסים פיננסים נוספים הקשורים לדירוג האשראי. למרות הדירוג הזהה של ישראל וטבע, גייסנו אג"ח השנה בריבית זולה יותר ב-0.4% ממדינת ישראל. טבע מציגה מאזן יציב חזק וגדול מאוד", ציין.

הכנסות נמוכות מעט יותר ממכירות של מוצרים גנריים בארה"ב

מניתוח התוצאות הרבעוניות על פי הפילוח הגיאוגראפי, עולה כי הכנסות החברה בארה"ב, המהוות כמחצית סך המכירות של טבע, עלו ב-32% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו ב-3 מיליארד דולר, בעיקר בשל הכללה של מכירות חברת Cephalon שנרכשה והכנסות גבוהות ממוצרי מקור, ביניהם קופקסון. יחד עם זאת, נרשמה ירידה בהכנסות ממוצרים גנריים.

בנוסף, עליה במכירות התרופות באיטליה ובספרד שיפרה את שורת ההכנסות החברה באירופה ב-13% ל -1.5 מיליארד דולר. הכנסות בשאר העולם הסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר, המבטאות עלייה של 44% בהשוואה לרבעון המקביל. זאת בעיקר בשל ההכללה של תוצאות Taiyoהיפנית ושל Kowa בדו"ח.

התחום הגנרי של טבע בארה"ב נהנה הרבעון מההשקה של הגרסה הגנרית ל-Zyprexa כמו גם מההסכם עם חברת Ranbaxy להשקה שלהם את הגרסה הגנרית ל-Lipitor. התחום הגנרי באירופה צמח הן באופן אורגני וכן כתוצאה מההכללה למשך שנה שלמה של הכנסות מ-Ratiopharm. אילו העלייה בהכנסות ממוצרי מקור נבעה בעיקר בגלל ההכללה של מכירות Cephalon. כמו כן, הכנסות ממכירת אזילקט עלו ב-26% ל-83 מיליון דולר.

שלמה ינאי, מנכ"ל ונשיא טבע, אמר כי "אני שמח לדווח שטבע סיימה את שנת 2011 בצורה טובה מאד, למרות האתגרים איתם התמודדנו במהלך השנה. התוצאות ממחישות את המודל העסקי המאוזן שלנו, הממוקד בצמיחה ובהגדלת הגיוון בשווקים ובקווי עסקים".

"האסטרטגיה של טבע מתמקדת בצמיחה ובהקטנת התלות שלנו בשוק אחד או במוצר זה או אחר. במהלך שנת 2011 התקדמנו משמעותית לקראת השגת יעדינו ארוכי-הטווח באמצעות רכישת ספלון וטאיו ובאמצעות הקמת המיזם המשותף והיחודי עם חברת פרוקטר אנד גמבל . הישגים אלה יוצרים בסיס מוצק להמשך צמיחתה של טבע בשנים הבאות", סיכם מנכ"ל היוצא.

התחזיות המוקדמות המקומיות: תוצאות חזקות

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד בהראל פיננסים, סיפק תחזית אופטימית במעט בהשוואה לקונסנזוס וצפה לרווח של 1.63 דולר למניה ברבעון האחרון. טפר צפה "לדוחות חזקים שישקפו את האיחוד של ספלון בתחום תרופות המקור, את האיחוד של טיאו וטבע-קואה ביפן, את המשך הצמיחה של הגנריקה מחוץ לארה"ב ואת השקות הגנריות המשמעותיות בארה"ב, בראשן הזיפרקסה והליפיטור". לפי כך, תחזית של הראל למכירות טבע הסתכמה ב-5.58 מיליארד דולר ברבעון המדווח. עוד הוסיף טפר כי "הדוחות הטובים לרבעון הם פתיחה לרצף של דוחות טובים שצפויים במהלך 2012, וזאת במקביל לחשיפתו של המנכ"ל החדש ד"ר ג'רמי לוין ותוכניות האסטרטגיות של החברה, בייחוד בתחום התרופות האינובטיביות. טבע פועלת לגיוון הפעילות של החברה תוך הקטנת התלות בקופקסון ובהשקות גנריות בארה"ב."

סבינה פודבל, אנליסטית מלידר שוקי הון, סבורה גם היא כי התוצאות העסקיות של טבע לרבעון יושפעו לטובה מהשקת Zyprexa ו-Lipitor, ויהיו חזקות יחסית לשאר הרבעונים של 2011. פודבול סבורה כי המכירות הרבעוניות יסתכמו ב-5.62 מיליארד דולר ויובילו לרווח נקי של 1.39 מיליארד דולר או 1.58 דולר למניה.

יונתן קרייזמן, אנליסט מכלל פיננסים ברוקראז', העריך לפני פרסום הדו"חות כי צפוי רבעון רביעי חזק עקב השקת הזיפרקסה והליפיטור. כמו כן, העריך קרייזמן כי מכירות ההקופקסון יסתכמו בכ-1 מיליארד דולר בסיכום רבעוני, כלומר שיפור של 13% לעומת התקופה המקבילה, וב-3.9 מיליארד דולר בסיכום שנתי. זאת בעיקר בשל החזרת זכויות שיווק מסנופי באירופה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}