כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"כשהודעתי למנכ"ל על השביתה הוא אמר: 'מתאים לי'"

בדיון מיוחד שקיימה ועדת הכלכלה בשביתה ברכבת טענו העובדים: ההנהלה היא שהשביתה הרכבת • הנהלת הרכבת: "הוועד מנע מעובדים לעבוד" • היו"ר שאמה-הכהן: "הפעם זה עבר כל גבול"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון דחוף שעסק בשביתה ברכבת ישראל. בפתח הישיבה ציין היו"ר, כי "השיבושים והשביתות ברכבת הפכו למחזה נפוץ, אבל הפעם זה עבר כל גבול, לנוכח התנהלות הוועד, צדקת השביתה הפכה להיות נושא משני".

היו"ר מתח ביקורת על ועד העובדים על שהפר צו של בית משפט. "השביתה הזו, שמטלטלת 140 אלף נוסעים ביום, הופכת את הרכבת ממותג שמושקעים בו עשרות מיליארדי שקלים לסמל לזלזול בצרכן, בחוק ובמשק", אמר ח"כ שאמה-הכהן.

ח"כ אופיר אקוניס, שביקש אתמול את קיום הישיבה, אמר כי הרכבת היא לא רכוש פרטי של אף אחד, אלא של אזרחי ישראל. "העובדה שהממשלה החליטה להשקיע 30 מיליארד שקל ברכבת זה טוב לכולם וגם לעובדים, ואין צדק חברתי גדול יותר מלקרב את הפריפריה למרכז באמצעות הרכבת. אבל נדמה לי שאתמול נחצו קווים אדומים, אחרי שבבוקר ניתן צו של בית משפט להפסיק את השביתה ועד הערב עדיין לא נעו רכבות על הפסים", אמר ח"כ אקוניס שאף קרא לצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן.

ח"כ עמיר פרץ התייחס לפגיעה בעובדים ואמר: "הרבה מאוד שינויים ורפורמות נוצלו כדי לשנות את מבנה ההעסקה ואת היחס בין עובדים מאורגנים ולא מאורגנים ברכבת. אתמול נקרע חבל, אבל יש שני צדדים שמשכו אותו וצריך לבדוק מי משך אותו במשך שנה וחצי".

עם זאת הבהיר ח"כ פרץ, כי הוא "מתנגד להפרת צווים של בית המשפט, אבל כנראה שמשהו לא טוב קורה בהנהלת הרכבת".

ח"כ ישראל אייכלר, אמר כי שני הצדדים צודקים, אבל הנוסעים הם שנפגעים. "לפני כמה שנים הרכבת הייתה שקועה וכעת היא מתפתחת. אבל ברגע שמשביתים את הרכבת בצורה כזאת גורמים לציבור למאוס ברכבת ומחזירים את כולם כמה שנים אחורה", טען ח"כ אייכלר.

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, אמרה: "באנו לפה כואבים, כי המוצא האחרון זה לפגוע בנוסעים. חיפשנו פתרון להעלות את הנוסעים בחינם, אבל בגלל שהקופאיות הן עובדות של מיקור חוץ לא יכולנו לעשות זאת. במהלך שנה וחצי של מאבק התחלפה ההנהלה והבאנו חישובים שאנחנו זולים יותר אבל הנהלת הרכבת אטומה".

עוד הוסיפה אדרעי כי לפי המתווה שנקבע למשא ומתן ולאחר שהמגעים הגיעו למבוי סתום מותר היה לעובדים להשבית את הרכבת, בהודעה של 48 שעות מראש. לדבריה, כאשר הודיעה על כך, השיב לה מנכ"ל הרכבת ואמר: "מתאים לי".

עוד ציינה, כי 8 מהעובדים וחברי הוועד קיבלו מכתבי השעיה. היא אף האשימה כי הנהלת הרכבת הורתה לא להוציא רכבת "כדי לעשות באז תקשורתי נגד העובדים".

"ברביעי שעבר יצאה רכבת מלוד לראש העין והנהג הודיע שהמנכ"ל אמר לו לחזור ולא לקחת נוסעים, המנכ"ל החזיר רכבת כדי להגיד שאני לא נותנת לרכבת לנסוע, והמנכ"ל שמע את האמירה הזאת שלי בבית המשפט ולא הכחיש", האשימה אדרעי.

היועץ המשפטי של רכבת ישראל, ירון זפט, אמר כי הוא לא מכיר את האמירה הזאת. הוא טען כי לא חלפו 48 שעות מאז שנמסרה ההודעה של הוועד ועד לשביתה. לדבריו, בית הדין קבע כי הוועד גרם להתרופפות יחסי העבודה וירידה של הרכבת מהפסים. "הנהלת הרכבת לא השביתה את העבודה, אלא הוועד שמנע מעובדים שהגיעו לעבודה לעבוד", אמר.

לגבי החזרת הרכבת אמר זפט כי "הרכבת הוצאה תוך ביזיון החלטת בית המשפט, שקבע כי העובדים מחויבים להפעיל את הרכבת באמצעות הקטרים החדשים". לטענת אדרעי, בקטרים החדשים אין פתחי מילוט והמנכ"ל לא ידע על כך עד שהיא לא הסבה את תשומת ליבו.

מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז, אמר כי עוד לפני השביתה נקבעה למחר ישיבה בין שר התחבורה ליו"ר ההסתדרות. אדרעי טענה מנגד: "כשהתקשרתי לשר ואמרתי לו שהנהלה מנסה להדליק אש הוא ניתק לי".

עוד הוסיפה אדרעי כי בכוונת הוועד לערער לבית המשפט העליון על פסק הדין שקבע כי ביזו את החלטת בית הדין לעבודה. בתגובה לבקשת היו"ר שאמה-הכהן כי הוועד יתנצל בפני הציבור אמרה אדרעי כי אם בית המשפט העליון ידחה את העתירה - הוועד יתנצל.

במהלך הדיון אף טענה אדרעי: "העובדים מרוויחים 17 שקלים לשעה, 21 שקלים לשעה". העובדים אף הוציאו תלושי משכורת והגישו אותם ליו"ר הוועדה. היו"ר שאמה-הכהן הבהיר בתגובה כי לפי התלוש שהוצג לו נהג קטר מרוויח מעל 10,000 שקל ברוטו בחודש, שזה מעל השכר הממוצע במשק. "אל תרדו מהפסים ותעשו בדק בית", אמר היו"ר.

יו"ר ועד הצפון ברכבת, שי טל, טען כי לא העובדים העמידו את הרכבת. "מי שהשבית זה הנהלת הרכבת", אמר.

היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, עו"ד סלעית קולר, אמרה לנוכח הטענות הסותרות כי צריכה להיות חקירה של גוף מוסמך בעניין. היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון וקרא לנציגי הוועד שלא לפגוע בעובדים שלא לצורך. "תשתדלו לא לפגוע באינטרסים של עצמכם, גרמתם לעצמכם נזק לא קטן", אמר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}