כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

האם הספקיות "מרמות" בבדיקת מהירות הגלישה?

יכול להיות שמרמים אותנו? • ספקי אינטרנט יכולים לזהות כשלקוח מנסה לבדוק את מהירות הגלישה שלו - ולדאוג לספק גישה מהירה במיוחד לאפליקציה

האם הספקיות "מרמות" בבדיקת מהירות הגלישה?

הלכתם למכולת וקניתם ליטר חלב. הגעתם הביתה וגיליתם שיש שם רק חצי ליטר. מה תעשו? עצרו רגע לפני שתענו לשאלה הזו.

זה קורה לי יותר מדי פעמים בזמן האחרון: מצד אחד, לעתים קרובות הגלישה באתרים הרגילים שאני מגיע אליהם או האפליקציות שאני משתמש בהן איטית להחריד, אבל כשאני בודק את מהירות הגלישה באמצעות השירות הפופולארי ביותר הקיים, אתר האינטרנט או האפליקציה של SpeedTest.net, מהירות הגלישה בהחלט קרובה לזו שהובטחה לי על ידי ספק האינטרנט שלי.

שאלתי את עצמי איך זה יכול להיות. התשובה שלי לעצמי היתה די קונספירטיבית, אז כדי לבדוק אותה ניגשתי לבחור שאני מכיר, שהוא מנהל הרשת בארגון שבו הוא עובד.

לא להפתעתי, התברר לי שלא טעיתי. ספק אינטרנט יכול בהחלט לזהות כשלקוח מסוים מנסה לבדוק את מהירות הגלישה שלו באמצעות SpeedTest.net. והוא לא רק יכול לזהות את זה – הוא יכול גם לדאוג לספק גישה מהירה במיוחד לאפליקציה ועל ידי כך לגרום ללקוח לכל הפחות בלבול.

מה שהפתיע אותי הוא מה שאותו מנהל רשת אמר לי לקראת סוף השיחה: "זה בדיוק מה שאני עושה ברשת שלי", הוא אמר.

האם ספק האינטרנט שלי (למעשה, יש לי לפחות שניים – ספק הגישה הרגילה וספק הגישה הסלולרית) עושה את הטריק המלוכלך הזה? אין לי מושג. זו גם הסיבה שבגללה אני לא מציין את שמו. אני לא מציין את שמו גם כי לא בדקתי אחרים, אבל מידת האמון שלי בתשובה של הספק שלי, או כל ספק אחר לצורך העניין, מועטה. הספקים הרוויחו את אי האמון שלי ביושר.

מכל מקום, מידע נוסף על התופעה שאבתי מפוסט מצוין שכתב בחור בשם מקס סטפנוב, איש סיסטם ומפתח עצמאי, לפני כחודש וחצי.

הפוסט שלו קצת טכני, אבל הוא מתמודד עם אותה הבעיה. סטפנוב מצא את ההסבר ההגיוני לכך: הקבצים ש-SpeedTest.net משתמש בהם כדי לבדוק את המהירות שוכנים על שרתי בזק בינלאומי, שהוא כנראה ספק האינטרנט שלו. המסקנה שלו ממש מתבקשת: בדיקת מהירות הגלישה על ידי SpeedTest.net למי שהספק שלו הוא בזק בינלאומי הוא "חסר תוחלת".

האלטרנטיבה שסטפנוב מציע נמצאת באתר myspeed.visualware.com. היא לא ידידותית כמו SpeedTest.net, אבל מכיוון שהיא מניבה מהירויות גלישה נמוכות יותר (מהירות ההורדה נמוכה בכ-50%), אני יכול לשער שהיא עושה את מה שמצופה ממנה.

יש יותר מסיבה אחת לכך שהגלישה איטית, כמו למשל מהירות השרת שאליו גולשים או מהירות המעבד וגודל ועוצמת הזיכרון במחשב שממנו מתחברים לאינטרנט. אבל הסיבה העיקרית היא המהירות שהספק מקצה בפועל, במיוחד אם גולשים ממחשבים חדשים יחסית.

הציפייה של לקוח לקבל מהספק מהירות גלישה בפועל שהיא קרובה מאוד לזו שהספק מבטיח – ושהלקוח משלם עליה – היא לגיטימית לחלוטין. אפשר לחיות עם סטיות זמניות של 10% ואפילו 20%. אבל אין סיבה לקבל מצב שבו מהירות הגלישה נמוכה באופן קבוע מזו שהספק הבטיח. כל מה שהוא נמוך ממה שהלקוח שילם עבורו הוא רמאות – בדיוק כמו לקנות ליטר חלב ולקבל בפועל חצי ליטר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}