כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

רוסק-עמינח נבחרה לתפקיד מנכ"ל בנק לאומי

רקפת רוסק-עמינח עובדת בלאומי ב-8 השנים האחרונות ומכהנת כיום כמשנה בכיר למנכ"ל וכראש החטיבה העסקית של הבנק • גליה מאור צפויה לסיים את תפקידה לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים למינוי המנכ"ל החדש

  • י"ט שבט התשע"ב
רקפת רוסק-עמינח, מנכ"ל בנק לאומי. צילום: רון קדמי
רקפת רוסק-עמינח, מנכ"ל בנק לאומי. צילום: רון קדמי

דירקטוריון בנק לאומי בחר היום (א') ברקפת רוסק-עמינח לתפקיד מנכ"ל לאומי - תפקיד אליו שאפה רוסק עמינח מאז חזרתה לבנק לאומי לפני שמונה שנים. דירקטוריון הבנק בחר ברוסק-עמינח בתום ישיבה שנמשכה חמש שעות במסגרתה הציגה ועדת האיתור את שני המועמדים שעברו את שלב הסינון: רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים לשעבר ורוסק-עמינח.

מבחינת דירקטוריון הבנק, הבחירה ברקפת היתה ברוסק עמינח הבחירה הקלה ביותר: רקפת משמשת כמשנה בכיר למנכ"ל וממלאת מקום בהעדרה מזה כשנה וכן משמשת מזה כשמונה שנים כראש החטיבה העסקית ומנהלת האשראי הראשית בבנק. על כן, בעיתוי זה של חוסר הוודאות בשווקים והתקופה המאתגרת אליה נכנסת המערכת הבנקאות המקומית, קל יותר היה לדירקטוריון הבנק למנות נושאת משרה בכירה המכירה את הבנק מבפנים לתפקיד המנכ"ל, על פני מינוי חזקיהו - שאומנם נחשב לבנקאי בעל ניסיון רב, בין היתר לאור כהונתו כמפקח על הבנקים, אולם לו חסרון מסוים לאור העובדה כי הוא אינו מכיר את הבנק מבפנים.

חזקיהו התלבט עד הדקה ה-90 האם להגיש מועמדות לתפקיד מחשש כי דירקטוריון הבנק נוטה להעדיף את רוסק-עמינח וחשש כי התמודדות תשמש רק עלה תאנה להליך בחירתה. על פי הערכות, חזקיהו ימונה לתפקיד בקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, אשר הבטיח לחזקיהו תפקיד בקבוצה למקרה שלא יבחר למנכ"ל לאומי.

תפקיד מנכ"ל הבנק הוא אחד מתפקידי הניהול המשמעותיים ביותר במשק הישראלי עם מוטת השפעה רחבה שאין כדוגמתה. לאומי מספק 28.9% מהאשראי הבנקאי במשק בהיקף של 237 מיליארד שקל. סך הנכסים של הבנק מסתכמים ב-353 מיליארד שקל.

אולם רוסק-עמינח נכנסת לתפקיד בעיתוי לא פשוט בו הבנק נאלץ להתמודד עם כמה מספר אתגרים וביניהם אתגרים מבית – הצורך בהתייעלות בבנק לאומי, אתגרים בתחום סיכון האשראי, ואתגרים רגולטורים.

תוכנית ההתייעלות הרוחבית שהבנק הציג היום תיושם לאורך שלוש השנים הקרובות במהלכן הבנק ייפרד מ-800 עובדים, יעביר 600 עובדים נוספים ממערך הסניפים אל מרכז תפעול ויפתח חוזים עם ספקים של הבנק.

במקביל, לאור משבר החובות האירופי הירידה בהיקף היצוא, והקפאון בצריכה הפרטית בישראל מעמיסות קשיים על חלק מהלווים העסקיים של הבנק, אשר נתקלים בנוסף בקושי למחזר חוב באמצעות גיוסי הון בשוק ההון לאור התשואות הגבוהות בהן נסחרות איגרות החוב בשוק.

אתגר שלישי ומשמעותי נוסף עימו תצטרך להתמודד בשנים הקרובות המערכת הבנקאית ובכללה בנק לאומי נוגע בתחום ניהול ההון - זאת בעקבות כוונת המפקח על הבנקים לאמץ את כללי באזל 3 ובמסגרת יחייב את הבנקים לשדרג את יחס הלימות ההון. הצורך לחזק את בסיס ההון יאלץ את הבנק לנהל את הקצאת האשראי באופן יעיל מאוד על מנת שהבנק יוכל לשפר את יחס הלימות ההון באמצעות שינוי בהרכב האשראי ובאמצעות הרווחיות, וללא צורך לצאת לגיוסי הון בהנפקת מניות. שלושת אתגרים אלו עשויים להיות לא פשוטים גם למנכ"ל מנוסה, כך שלא ניתן להמעיט בגודל האחריות שיוטל על כתפיה של רוסק כבר ביומה הראשון בתפקיד.

כעת משנבחרה רוסק עמינח לתפקיד המנכ"ל יחל לאומי בהליך איתור למחליף לרקפת בתפקיד ראש החטיבה העסקית של הבנק. על פי הערכות מדובר יהיה במועמד מתוך החטיבה העסקית של לאומי.

רקפת רוסק-עמינח, 46, נשואה לראם עמינח המשמש כיועץ הכספי לרמטכ"ל ולהם שני ילדים. רוסק עמינח מוסמכת (M.B.A) במינהל עסקים ובוגרת בחשבונאות וכלכלה (B.A) ובמשפטים (L.L.B), מאוניברסיטת ת"א. טרם חזרתה ללאומי בשנת 2003 היתה רוסק-עמינח שותפה במשרד רו"ח סומך-חייקין KPMG, ובין השנים 2003-2000 כיהנה כמנכ"ל המשרד. בין השנים 1994-1992, כיהנה רוסק כעוזרת למשנה למנכ"ל לאומי דאז, גליה מאור – אשר מכהנת היום כמנכ"ל הבנק. רוסק עמינח צפויה להיכנס לתפקיד באופן פורמאלי עם פרישתה הצפויה של גליה מאור בחודש אפריל או מאי הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}