כך (כמעט) נפל ח"כ ניסים זאב בפח הקונסרבטיבי
ח"כ ניסים זאב מצא עצמו פתאום מככב בתקשורת, כמי שמגן על תפילת קונסורבטיבים • איך זה קרה לו, ואיך זה קשור לבית-הכנסת הפועל בכנסת • חשיפה
- שרי רוט, בחדרי חרדים
- ט"ז שבט התשע"ב
- 4 תגובות
ח"כ ניסים זאב
בעל כורחו, נקלע ח"כ ניסים זאב גם ביום רביעי לפולמוס מבלי שנתכוון לכך. ביום שני, כזכור, מצא עצמו מותקף (בשלוש דקות נאום) מצד ח"כ דניאל בן סימון. "הוא נאם אחרי שאני כבר ניצלתי את זכות הדיבור שלי, אפילו לא יכולתי להשיב לו", אומר ח"כ זאב, כשהוא מבטיח תשובה בשבוע הבא.
ואז גיליתי כי שוב שורבב שמו למחלוקת ענק שחצתה את הכנסת.
"אצלי לא תתפלל בבית הכנסת", שמעתי את ח"כ דודו רותם מישראל ביתנו מטיח באדם שהציג את עצמו כ'רב' קונסרבטיבי בשם יזהר הס.
"ניסים זאב אמר לנו שבית הכנסת של הכנסת הוא מקום ציבורי, וכל אחד יכול להתפלל בו, גם אנחנו", הבהיר הס לרותם.
מתברר כי לאחר תפילת מנחה החגיגית, שנערכה בט"ו בשבט בבית הכנסת של הכנסת (אגב, יש בכנסת גם מסגד למוסלמים, בפתחו מופיע שלט המורה על הסרת נעליים), נכנסה פנימה קבוצת מנהיגים מהתנועה הקונסרבטיבית בצפון אמריקה ופתחה בתפילה משלה. נשים וגברים יחד, כשאישה עוברת לפני העמוד (מנכ"לית הקרן המסורתית בקנדה, ה'רבה' ג'ן גורמן).
אך בעוד חברי כנסת, ולא רק מהסיעות החרדיות, מביעים זעזוע, המשיך הס להיתלות בדבריו של ח"כ זאב, כשהוא מתפאר בפני על שיש לו "אפילו מכתב מניסים זאב" - מכתב שלדבריו מגבה את פעילותם בבית הכנסת.
כשעבר סגן שר האוצר, איציק כהן (מסור לעבודתו, הגיע ביום חתונת בתו), במסדרון ניסה הס לשאול גם אותו לדעתו. "אתם פרובוקטיבים, אתם מרכז הפרובוקציה בעידן הזה", השיב לו כהן, ואכזב אותו, כמובן.
"יש פה אלמנט של פרובוקציה", הבהיר לו גם שר המדע, דניאל הרשקוביץ, שהתבקש אף הוא לחוות דעה בנידון. חיש מהר הפך מסדרון הכנסת לפאנל ספונטני."לו הייתי יודע"
ב-YNET ציטטו את ח"כ זאב כמי שהעניק לגיטימציה למתפללים: "באופן מפתיע, במפלגות החרדיות לא התרגשו משבירת הסטטוס-קוו בבית הכנסת במשכן", דיווחו שם. "ח"כ נסים זאב (ש"ס) אמר כי מבחינתו מדובר בחדר תפילה ציבורי שכולם רשאים להשתמש בו. 'גם אם יבוא מוחמד להתפלל שם, אני אגיד לו 'תפאדל'. ברוך השם שאין בארץ הרבה מהקהילות האלה, שזורעות את הפירוד בעם ישראל, אבל כשהם באים – אתה לא יכול למנוע את זה מהם במקום ציבורי כמו הכנסת. פה אנחנו בתוך מסגרת. אם זה היה בבית כנסת אורתודוכסי פרטי – לא הייתי חושב אפילו לרגע לאפשר למישהו לעשות דבר כזה - תפילה עם אישה'".
את ניסים זאב תפסתי כשהוא סועד את ליבו במזנון הח"כים. סיפרתי לו את שהתחולל בחוץ, והוא נראה היה כמוכה הלם. מתברר שהוא אפילו לא הבין מה רצו ממנו, השיב להם שהוא, באופן אישי ופיזי, אין בכוחו למנוע מהם להתפלל במקום. להגיד שהוא שבע רצון מזה? הדרך רחוקה. כפי שאינו שבע רצון מהרבה מאוד דברים המתרחשים בין כתלי הכנסת.
"פנה אלי עיתונאי מ-YNET ושאל אותי, אם בדיעבד הייתי יודע שקונסרבטיבים מתפללים בבית הכנסת של הכנסת, האם הייתי יוצא לעשות איזו פעולה כדי למנוע את כניסתם או להוציא אותם? השבתי שגם אם היה מגיע מוסלמי להתפלל לא היה בכוחי למנוע זאת. מדובר באתר ציבורי, מה אני יכול לעשות".
המשכתי וסיפרתי לח"כ זאב כי משתמשים במכתב, שיצא כביכול מהמחשב בלשכתו שבכנסת, ומשתמשים בו כעלה תאנה כדי להוכיח שהוא העניק, כביכול, את הסכמתו לתפילות המשותפות.
"מדובר בסילוף ועיוות", הבהיר, והוסיף: "אין כל מקום לתפילות משותפות של גברים ונשים, על אחת כמה וכמה במקום של בית כנסת אורטודוקסי".
ובכלל, את המכתב ההוא לא הוא עצמו הוציא מהמחשב. מתברר כי הוא נשלח על-ידי עו"ד מלכה עזרן (הנמצאת מעת לעת בלשכה לצורך ייעוץ משפטי), מבלי שח"כ זאב אף יראה תחילה מה כתבה. אתמול, משנודע זאת לזאב, אף נזף בה על כך - והיא התנצלה.
מתברר שגם היא לא הבינה בדיוק במה דברים אמורים.מכתב ההבהרה
זאב מיהר לשגר מכתב הבהרה אל דוד ליסי, מנכ"ל הקרן המסורתית בארה"ב, ויזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית בישראל, וכך כתב להם:
"הריני מתכבד להתייחס למכתבכם מ-2 בפברואר 2012 בו הוזכרה תגובתי לעניין התפילה במניין משותף לגברים ונשים שקיימתם במשכן כנסת ישראל.
"אין ספק שקיימת בעייתיות בקיום תפילות על ידי הציבור הקונסרבטיבי-מסורתי ברחבת הכותל המערבי, במתכונת של מניין משותף נשים וגברים, וקל וחומר כאשר המדובר בהנהגת התפילות על ידי חזניות. כידוע לכם החתום מטה וגם הציבור הדתי בכללותו, רואה בכך פרובוקציה וערעור על ערכי היהדות על פי תורת ישראל.
"ואין דינה של התפילה הנ"ל במשכן הכנסת כדין התפילות ברחבת הכותל על פי מנהגי הקהילה המסורתית-קונסרבטיבית.
"כידוע לכם, מאז כיבוש העיר העתיקה ביוני 1967 - חולקה רחבת הכותל באופן שחלקה האחד מיועד לתפילת גברים וחלקה האחר מיועד לתפילת נשים, על מנת לשמור על טוהר התפילות וקדושת המקום. אני בטוח שאתם מכירים את המימרה "ברומא תתנהג כמו רומאי", ואין ספק שאין מקום לשנות את ההסדר הנ"ל המקובל מזה כיובל שנים ברחבת הכותל, כפי שאין להעלות על הדעת להציג דרישות לשינויים בהסדרי התפילה, במסגדים או בקוד הלבוש של המתפללים שם.
"אני מפנה את תשומת לבכם לתגובתי שבה נעשתה הבחנה ברורה בין תפילה על ידי קהל המסורתי- קונסרבטיבי בתחומי משכן הכנסת שהוא פתוח בפני כל מתפלל בזמן שהחדר פנוי ממתפללים קבועים, ובין תפילה על ידי ציבורים אלה בבית כנסת אורתודוכסי, וקל וחומר תפילה ברחבת הכותל המערבי שריד בית מקדשנו שבו השכינה שורה תמיד ושיש לנהוג בו על פי ההלכה הפסוקה.
"אין כמובן בדברי אלה, כדי למעט בהערכה שיש לי לגבי תרומתכם לחיזוק מעמדה של ישראל בקרב הגויים ולשלומה של מדינת ישראל, והייתי שמח אילו הייתם מוצאים דרך להימנע מדרישות המביאות מחלוקות ומעמיקות את הקרע בתוך עם ישראל".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות