כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

יורדים מהעץ? הסמינרים יפתחו את הרישום

האיום לא עומד במבחן המציאות • פרסום ראשון: מה קרה בפגישה בין איגוד הסמינרים לבכירי משרד החינוך? • והאם התקנון המשותף יועבר לעיונו של יואב ללום?

תלמידות ומפקח, צילום: פלאש 90
תלמידות ומפקח, צילום: פלאש 90



לאחר שאיימו שלא יפתחו השנה את הרישום בסמינרים (רישום רשמי, לא זה שמתחת לשולחן), שוגר אתמול (ט"ו בשבט) מכתב בידי איגוד מנהלי הסמינרים אל המנהלים ובו בשורה: הגענו להבנות עם משרד החינוך, מקווים כי בימים הקרובים נוכל להכריז על פתיחת הרישום מחדש.

במכתב מגוללים ראשי האיגוד את ההתפתחויות ולפיהן "אמש, יום שלישי י"ד בשבט התקיימה פגישה של הנהלת האיגוד (היו"ר הרב זאב וולף והמזכ"ל יצחק אוסטרליץ) עם סגן שר החינוך, ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס, ועם מנכ"לית משרד החינוך, הגב' דלית שטאובר, הצוות המנהלי והצוות המשפטי במשרד החינוך.

"הפגישה התנהלה באווירה טובה, המנכ"לית שידרה הבנה לרגישויות הקיימות בציבור החרדי ורצון כן לגשר על הפערים בינינו. סיכמנו על המשך הידברות עד שיתקבל נוסח שיהיה מקובל על שני הצדדים. אנו מקוים שבימים הקרובים נוכל לידע אתכם על ההנחיות החדשות, ואז אפשר יהיה להיערך לרישום מעשי".



יורדים מהעץ

איך הצליחו ראשי האיגוד להביא לירידה מהעץ הגבוה עליו טיפסו ולסגת מאיומם בדבר אי פתיחת הרישום?

ובכן, ראשית צריך לזכור כי הדבר האחרון בו חושקים מנהלי הסמינרים הוא עימות חזיתי מול משרד החינוך, שעלול להביא גם לסנקציות כלכליות. מוסד חייב לערוך רישום לשנת לימודים קרובה, נקודה, ו'שרירים' אפשר לעשות לתקופת זמן מוגבלת.

צריך לזכור כי התקנון ששוגר אל מנהלי הסמינרים, ואשר פורסם כאן לפני מספר שבועות, היה מוגדר כטיוטה ולאחר שיגורו התיישבו הצדדים לדיונים של מו"מ. עוד קודם לפרסומו נערכו פגישות של מו"מ כדי לנסות ולהגיע לניסוח שיהיה מקובל על כל הצדדים, אך בשלב מסוים עלו השיחות על שרטון, מה שהביא לשיגור התקנון 'כפי שהוא'. המנהלים, בתגובה, הודיעו על צעד הפגנתי של אי פתיחת הרישום. אך כאמור, לא לאורך זמן, ושני הצדדים הבינו שחייבים לשוב אל 'שולחן המו"מ'...

שנית, גם במשרד החינוך מבקשים להגיע לפתרון בדרך של הבנה ונרתעים מכפייה כלשהי. שר החינוך, גדעון סער, וגם מנכ"לית משרדו החדשה (אגב, כך נהג גם המנכ"ל הקודם הד"ר שושני שפרש לא מזמן) מעוניינים לפתור בעיות בדרכי נועם. מצד שני, עם כל הכבוד לדרכי הנועם, אסור לשכוח שחרב הבג"ץ מרחפת מעל לראשי שני הצדדים ובהחלט משפיעה על אופן קבלת ההחלטות. אילולי האיסור על פנייה לערכאות היה מגיע לעו"ד יואב ללום, יו"ר עמותת 'נוער כהלכה' צל"ש רציני בפרשה. אילולי הוא, סביר להניח, פרשת הרישום לסמינרים הייתה הולכת לכיוונים שונים לגמרי.

פגישה עם דקויות

מה היה, בעצם, באותה פגישה שהביאה לפרסום המכתב האמור, שעל פי הסיכום הרשמי יתפרסם רק מחר ב"יתד נאמן" (שופרם של מנהלי הסמינרים) ולכאן הודלף באורח פלא?

בעיקר דקויות השקפתיות, שמוזס סייע למנהלים להעבירן במסילות ישירות אל ליבם של נציגי משרד החינוך. בין השאר הסביר מוזס למנכ"לית כי הסמינרים מתנגדים לכל אפליה כלשהי אך לא מוכנים שמשרד החינוך יתערב להם בהליך הרישום. פיקוח? כן, בבקשה (יש להם ברירה? בג"ץ, זוכרים? – הם בוודאי זוכרים), התערבות חלילה וחס. בנוסף, דרשו להכליל קבלת תלמידות לפי תקנון מחייב ושקוף, שהיא ערכית ורוחנית במהותה, ואשר נוסחה ועוצבה בידי גדולי ישראל. סעיף זה מקובל בוודאי על כולם, כולל על נציגי משרד החינוך, באשר אין גדול בישראל שיסכים להכליל סעיף תקנון של "נולדה בארצות אשכנז"...

מנהלי הסמינרים אמרו כי הם מסכימים לפיקוח של משרד החינוך על כל שלבי הרישום בכדי להוכיח אחת ולתמיד כי הליכי הרישום שומרים על עיקרון השוויון והשקיפות והדגישו כי לא הנושא העדתי הוא אשר עומד לנגד עיניהם בקבלת תלמידות למוסד (תזכורת:בג"ץ).

הזדהות עם שביתת הסמינרים

בעמותת 'נוער כהלכה' עדיין לא מרוצים. במכתב אותו שיגרו לעו"ד שוש שמואלי מפרקליטות המדינה קבלו על כך שלא זכו לכל התייחסות על מכתב אותו שיגרו לשר החינוך, למנכ"לית ולצוות האגף המוכש"ר. במכתבם העלו הערות והארות לטיוטת ההנחיות.

בעמותה קובלים על כך ש"כבר ביום אתמול, היום הראשון לרישום, הפרו לכאורה הסמינרים את הנחיותיכם. ככל שנודע למרשיי, למרות הוראותיכם לא נפתחה ההרשמה בסמינרים כלל כמתבקש וכמתחייב מן ההנחיות". וכן על כך ש"לפי פרסומים שהופיעו בעיתונות החרדית, מנהלי הסמינרים אף הודיעו רשמית למשרדכם כי אין בדעתם למלא אחר דרישותיכם והנחיותיכם.

"יתירה מזאת", קובלים בעמותה, במכתב, ששוגר בידי עורכי הדין שלה. "מבדיקת מרשיי, גם הרישום לבתי הספר היסודיים לא נפתח במה שכונה "הזדהות", כביכול, עם ה"שביתה" אותה הכריזו מנהלי הסמינרים".

"למותר לציין את משמעותה של "מרידה" זו בהנחיות המשרד, המבטאות יחס של זלזול כלפי הוראות הדין והנהלים. זאת, בצד פגיעתם באלפי ילדות המבקשות להירשם למערכת החינוך אך נמנעת מהם אפשרות זו".

חשובה ביותר היא פיסקת הסיום. "בהזדמנות זו נשוב ונבקש שככל שתבקשו לשנות את ההנחיות שניתנו רק לפני ימים ספורים, תינתן הדעת ויינתן משקל להערות שהעברנו אליכם בפגישתנו עם השר והמנכ"לית ובמכתבנו שמן הסמך בנוגע להנחיות ויישומן. למותר לציין כי מרשיי יאותו לסייע בכל אשר יוכלו בעניין זה למען מציאת פיתרון אמתי וממשי לבעייה החריפה של ההפליה במערכת החינוך החרדית ולשם הסרת כתם החרפה של ההפליה העדתית מעל מצחה".

האם תיכלל הצגת התקנון בפני "נוער כהלכה" בסיכומים בין הצדדים הנ"ל (משרד החינוך ואיגוד מנהלי)? ואם לא, האם יאהבו זאת שופטי בג"ץ לכשידונו מחדש בפרשה בקיץ הקרוב?

סביר להניח שאם ייערך הרישום בצורה מסודרת מבלי שתתקבל כל טענה על אפליה כזו או אחרת, העניין ייסלח. אם לא, ייתכן שהכול יבוא בחשבון.






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}