כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מנכ"ל אינטל ישראל: "גז ונפט הם לא המשאבים הטבעיים שלנו"

מקסין פסברג בכנס איגוד תעשיות התוכנה והאלקטרוניקה: "הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות לנו הוא מציאת גז טבעי או חלילה נפט - אלו לא המשאבים הטבעיים שלנו" • "וורן באפט אמר פעם שישראל היא המקום לחפש בו מוחות"

אינטל
אינטל

"הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות לנו הוא מציאת גז טבעי או חלילה נפט. אלו לא המשאבים הטבעיים שלנו" - כך אמר הבוקר מקסין פסברג, מנכ"ל אינטל ישראל, בכנס איגוד תעשיות התוכנה והאלקטרוניקה.

"וורן באפט אמר פעם שישראל היא המקום לחפש בו מוחות. איך אפשר לשמר את ההצהרה הזו שתהיה נכונה קדימה? כשאני מסתכלת על מערכת החינוך אני לא אופטימית.יש לנו סיבה אמיתית לדאגה - רק 4% מתלמידי י"ב יסיימו את הבגרות שלהם בתחומי טכנולוגיה ויהיו ראויים להתקבל למקצועות המדעיים. בכל מדינה מתוקנת מספר בוגרי המערכת התיכונית עם התמחות טכנולוגית עומד על 25%. אנחנו צריכים לזכור כמה זמן לוקח להודו לייצר 6,000 מהנדסים", ציינה פסברג.

פסברג המליצה להחזיר את מקצועות ההנדסאים והטכנאים כדי להבטיח את עתיד תעשיית ההיי-טק. "למקצוע של הנדסאים יש דימוי נמוך אבל הם החמצן שמזין את התעשייה והחלטנו ביודעין לוותר על האוכלוסיה הזו. אם לא נחזיר את היכולת לייצר את שני התחומים האלה ולספק את כוח האדם הנדרש למוקדים האלה, נפספס את היכולת שלנו בתעשייה. ישראל צריכה תוכנית לאומית למערכת החינוך ל-25 שנה, לא לשנתיים".

אלישע ינאי, יו"ר האיגוד, קבע כי "דרושה תוכנית יוזמה ב' וצריך לגייס לשם כך את הממשלה ואת המערכת הפיננסית. בשנת 1996 היו לנו 1,000 בוגרי הנדסה בשנה ותעשייה של 6.5 מיליארד דולר. נכון לעכשיו, יש לנו 8,000 בוגרים ותעשייה של 25 מיליארד דולר בשנה. תוכנית יוזמה הראשונה הייתה הצלחה אדירה. הממשלה השקיעה 150 מיליון דולר בהשקעות SEED ואחרי 10 שנים זה הפך ל-15 מיליארד דולר. אנחנו צריכים עכשיו יוזמה ב', בהשקעה של 2-1 מיליארד דולר - זה השקעה על בנינו ונכדינו והיא עדיפה על השקעה על נדל"ן בלאס וגאס. אני לא רוצה לבזבז זמן על ביקורת על מאגרים של גז. ההשקעה בהיי-טק היא בטוחה - היא למען הילדים והנכדים שלנו", ציין ינאי.

ינאי הציע להקים ארגון של בוגרי התעשייה לסיוע ועזרה בנושאי שיווק וניהול כולל למיזמים צעירים."ניקח את בוגרי התעשיות הותיקות - צה"ל, רד בינת, אלביט, התעשיה האווירית, מוטורולה, אינטל, סיסקו - ונסייע לצעירים. כדי לבנות חברה ששורדת צריך ידע מהותיקים".

יהודה זיספאל, יו"ר האיגוד הקודם, טען כי הבעיה המרכזית כרגע בתעשיית ההיי-טק היא כוח האדם. זיסאפל הוסיף כי בעיה זו צפויה להחריף עם פרישתם הקרבה של מהנדסים שנקלטו במסגרת גל העלייה מרוסיה. "יש לנו פוטנציאל הון אנושי לא מנוצל בפריפריה החברתית. אפשר להתייחס ל-1,000 מהנדסים כמו מאגר היי-טק. אם כל שנה נוסיף מאגר כזה, התפוקה שלו עם כל האקזיטים, התעסוקה והמסים היא יותר מאשר מאגר גז", הוא ציין.

אחד מהנושאים המרכזיים אליו התייחסו הדוברים הוא שילוב אוכלוסיות שנעדרות מן ההיי-טק ובראשן ערבים וחרדים. "מה הקשר בין חרדים להייטק? אז זהו באמת, שאין" שאל זוהר זיסאפל, יו"ר רד תקשורת. לטענתו, "אין בעיה לשלב הערבים בתעשייה - הם רוצים בכך. החרדים הם עם קשה עורף". לדבריו, "כשתפתר בעיית החרדים נמצא עם קבוצה גדולה מאוד של צעירים שיודעים חשבון ברמה של כתה ו' ואינם יודעים אנגלית בכלל. הם לא ימצאו עבודה ראויה בעולם המודרני ובוודאי לא ימצאו עבודה בהיי-טק". זיסאפל הוסיף כי "אני מציע שנלחץ על הממשלה להפסיק כל תמיכה במוסד לימודי שאינו מלמד את מקצועות הליבה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}