כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אטיאס: "לא השתתפתי בהצבעה על אזורי עדיפות"

חשיפה • ישובים מעבר לקו הירוק מצאו עצמם, באישור ממשלה, מחוץ למפת אזורי עדיפות לאומית • עכשיו מתברר כי שרים, ביניהם השר אריאל אטיאס, כלל לא שותפו בהצבעה

השר אריאל אטיאס. צילום: ארכיון
השר אריאל אטיאס. צילום: ארכיון



סיפורי העדיפות הלאומית וגרורותיה, תפסו היום את תשומת הלב של הכתבים. היתכן? האם ש"ס היא זו שהפילה את הישובים ביו"ש בהצבעה טלפונית במהלכה תמכו בהוצאתם מאזורי עדיפות לאומית? – תהו רבים. מה גם, שבין הישובים נמנים גם שתי ערים חרדיות: מודיעין עילית וביתר עילית.

תחילתו של הסיפור ביום ראשון, בישיבת ממשלה, במהלכה אישרה הממשלה רשימה של 70 ישובים ביו"ש שיזכו למעמד של אזורי עדיפות לאומית.

למחרת, בצעד בהול, נערכה הצבעה טלפונית במהלכה הוחלט כי הישובים שמעבר לקו הירוק, יהיו כפופים לדרג המדיני. חייבים לדייק במילים, לא ביטלו את הכללתם במפת העדיפות הלאומית כי אם ערכו הגדרה מחודשת ומפותלת.

מאחר והנתונים הוסתרו ולא פורסמו קשה לדעת מי הצביע מה ולמה. השר יולי אדלשטיין, לדוגמה, טען כי הצביע נגד ההחלטה וכי הצבעתו סולפה בידי לשכת ראש הממשלה.

השר יוסי פלד טען לכתב ערוץ 7 חזקי עזרא, כי כלל לא נשאל. שר החינוך, גדעון סער, התגאה בהצבעת הנגד שלו ואף שיגר מכתב לראש הממשלה בבקשה לקיים הצבעה גלויה מאחר ומדובר בנושא חשוב שלא הגיוני להעביר אותו במסתורין.

הכתב מצא כי עשרת השרים שהצביעו נגד ההחלטה לפגוע ביהודה ושומרון הם: גדעון סער, לימור לבנת, גלעד ארדן, השר פרופ' דניאל הרשקוביץ', השר סילבן שלום וחמשת שרי ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, סטס מיסז'ניקוב, יצחק אהרונוביץ ', סופה לנדבר ועוזי לנדאו.

השרים שהצביעו בעד ההחלטה הם: השר משה יעלון שטען כי מדובר ב"הצבעה טכנית' בלבד, שרי ש"ס, אלי ישי, אריאל אטיאס, יעקב מרגי ומשולם נהרי, שרי 'עצמאות' ועוד מספר שרים מהליכוד שסירבו להשיב, ביניהם יובל שטייניץ, בני בגין, יעקב נאמן ומשה כחלון. השר ישראל כץ הדגיש מאוחר יותר כי הצביע נגד ההחלטה.

השפן מהכובע

התעלומה הגדולה הייתה, מה הביא את שרי ש"ס לנעוץ סכין בגופה של ההתיישבות בכלל ,ובגופם של שני ישובים חרדיים בפרט. היה מי שכבר הספיק ללחוש לי "אטיאס שמאלן, הוא שכנע את ישי". לא תאמינו כמה זה רחוק מהמציאות. לפחות הפעם.

ובכן, מבדיקה שערכתי עם שניים מהם התבררו נתונים מעניינים: לדברי שר הפנים, אלי ישי, הוא כלל לא הבין במה מדובר. משקלט את העובדות, היה זה מאוחר מדי מכדי לשנות את הצבעתו אך ראש הממשלה הבטיח לו באופן אישי 'לסדר את הדברים'. איך? לא אמר.

ישי הניח שאולי ההצבעה תיערך בשנית במהלך ישיבת הממשלה הקרובה, אם כי נתניהו לא אמר זאת.

שיחתי עם שר הבינוי והשיכון היא זו ששפכה לי אור על התעלומה. ראשית, כך התברר לי, הוא לא הצביע כלל ועיקר: "הצבעה טלפונית נערכת באופן כזה, שלשכת רוה"מ שולחת מייל והשרים משיבים למייל", מסביר אטיאס, שהוא זה שהביא בפני הממשלה את מפת העדיפויות הראשונית.

שנית, מיד לאחר שקלט במה מדובר, הרים טלפון למי שהרים והודיע 'המשמעות היא כך וכך, אני לא מצביע'. אטיאס הוא הראשון להבין מהן בעיות מול ארה"ב וברור לו שאי אפשר להסתכן בסכסוך איתה ובכל זאת לאטיאס יש תמיד פתרון לשלוף מהשרוול כמו כפפה ליד. ולא רק בנושאי קריטריונים ומשרד השיכון.

לא נפרט באיזה סוג של פתרון מדובר, רק נאמר שהוא לא קשור להעלאה מחודשת של הנושא בישיבת ממשלה כזו או אחרת. יימצא פתרון שיהיה טוב לכל הצדדים.

אגב, גם בנושא המחלוקת של ש"ס עם ישראל ביתנו והאיומים של האחרונה לשלוף מן הכובע חוקי דת ומדינה שירגיזו את החרדים, יש לו פתרון מוכן. הפתרון שלו גם יצליח לצנן את הרוחות הלוהטות הנושבות בין סיעת ישראל ביתנו לבין ראש הממשלה, שחתם והפר הסכמים כתובים שלו איתם. לאטיאס הפתרונים, לא כאן המקום לפרטם.

כל זה מזכיר לי סיפור מעניין: מתברר שמנכ"ל משרד ראש הממשלה הפורש, איל גבאי, התערב עם שנים מידידיו על כך שאטיאס לא יצליח לנטרל את סעיף כושר ההשתכרות מדו"ח טרכטנברג. "אם זה יקרה, אני כופר בכל תורת הפוליטיקה", אמר להם, ועמד על כך שביבי לא יעמוד בלחץ החברתי.

ובכן, כושר ההשתכרות לא עבר, הבליץ התקשורתי בנושא כמעט הגיע לשיאו ולקיצו, הכלבים נבחו והשיירה עוברת. המשימה הבאה של אטיאס היא גם לנגב את הבוץ ולהרגיע את הרוחות, ותסמכו עליו, הוא יעשה את זה בהצלחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}