כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"בסוריה מתחוללת מלחמה" • שיח פרשנים מיוחד

בסוריה אין התקוממות אלא מלחמת אזרחים • כך בטוח המזרחן פרו' אייל זיסר • וד"ר גיא בכור אומר תודה על שלא החזרנו את הגולן • 'בחדרי חרדים' מגיש: שיח פרשנים

הפגנות בסוריה. צילום: ארכיון
הפגנות בסוריה. צילום: ארכיון



המהומות בסוריה שהחלו ב-26 בינואר 2011 כחלק מגל ההתקוממויות בארצות ערב, גבו עד כה את חייהם של יותר מ-8000 אזרחים.

בימים האחרונים החמירו המהומות, המכוונות נגד שלטונו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד.

עיקר הזעם מופנה כלפי העדה העלאווית, המחזיקה במשרות השלטון ובתפקידי הקצונה הבכירים בצבא ובשירותי הביטחון במדינה. כך גם מדובר במחאה על האבטלה, השחיתות והפגיעה בזכויות האדם במדינה.

המפגינים, בעיקר סונים (73% מהאוכלוסייה) ומיעוטים, הם אלו המובילים את המחאות נגד הנשיא.

מספר ההרוגים עולה מיום ליום, ביניהם גם יותר מ-500 ילדים. לפי טענות השלטון נהרגו החיילים על ידי מתקוממים חמושים ולפי טענות המפגינים וארגוני זכויות אדם, נורו חיילים רבים למוות עקב סירובם לציית לפקודות לפתוח באש על אזרחים בלתי חמושים, או בשל נסיונות עריקה. ‏

כל אלו מעלים תהיות: האם אסד ייפול מהשלטון כפי שנפלו חוסני מובארק ומועמר קדאפי? מתי תסתיים מלחמת האזרחים? והאם מסלול עוקף מועצת הביטחון יתרום לביטחונם של מדינות העולם?

'בחדרי חרדים' שוחח עם מומחים למזרח התיכון ושמע מהם תשובות מרתקות בנושא.

פרוצילום: פרו
פרו


אסד לא יברח • פרו' אייל זיסר

פרופסור אייל זיסר, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזה"ת ואפריקה סבור כי בניגוד למצרים ולמדינות ערב אחרות, התוצאה בסוריה תהיה שונה: "במצרים ההתקוממות הייתה נגד שליט העם", הוא אומר ל'בחדרי חרדים', "אך המהומות בסוריה הן מהומות שמתנהלות על רקע מאבק בין העדות המתנהלות במשך שנים ארוכות, מאבק שהתפתח בסופו של דבר למלחמת אזרחים.

"לכן צריכים להיות מאד זהירים כשמדברים על נפילתו של אסד. בינתיים הנשיא סופג מכות חזקות".

• מדוע אסד מתעקש להישאר בכסאו?

"זו לא סיטואציה שהוא יכול לשלוט עליה. אי אפשר למנוע מרד כזה כאשר מדובר בשלטון דיקטטורי. האפשרות הראשונה היא לברוח מהמדינה וזאת לא אפשרות שאסד דוגל בה כי לא מדובר בעניין או החלטה אישית, אלא בהחלטה של בני משפחתו והעדה.

"האפשרות השנייה היא הצעת רפורמות, ובאפשרות הזאת הוא גם לא יבחר כי הסיבה להתקוממות היא להפיל את השיטה.

"האפשרות השלישית והאחרונה, היא להתנהג כאביו ולשלוח טילים וטנקים ולהרוג אלפי אנשים ביום, וכך אסד גם לא יוכל להתנהג כי הרשתות המקוונות מהוות חלק בלתי נפרד מעצם ההתקוממות".

• איך להערכתך זה ייגמר?

"קשה מאד לראות איך אסד ישרוד במצב שכזה, 40 אחוזים מהאוכלוסייה הם בני עדות המיעוטים והם אלו שמתקוממים נגד השלטון. אם אסד ייפול בתקופה הקרובה תהיה מלחמת אזרחים, ותהיה ממשלת מעבר ויקח שנה עד לבחירות".

ד"ר גיא בכור. צילום: ערוץ 2צילום: ד"ר גיא בכור. צילום: ערוץ 2
ד"ר גיא בכור. צילום: ערוץ 2


מלחמת אזרחים • ד"ר גיא בכור

ד"ר גיא בכור, מזרחן, ראש חטיבת המזרח התיכון במזרח הבינתחומי בהרצליה, סבור דווקא כי גורלו של אסד אינו פשוט ולא ברור אם ייפול בטווח הקרוב.

"הוא לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו במצב כזה", הוא אומר ל'בחדרי חרדים', "אם לא תהיה התערבות חיצונית, המהומות יוכלו להימשך תקופה ארוכה, דבר שיוביל למרחץ דמים. אבל אסד לא יכול ללכת הבייתה, כי הוא מייצג שלושה מיליון מבני העדה העלאווית.

"המשחק כאן הוא לחיים ולמוות. אם המתנגדים יפסידו הם ישלמו בחייהם ואם ההיפך יקרה אז המתקוממים ישלמו בחייהם". ד"ר בכור אומר כי "אסד יוכל להמשיך לכהן בצורה כזו במשך תקופה ארוכה".

לטענתו הוא ניצל את כל הקלפים, "בימים האחרונים הוכנס המשמר הרפובליקאי ובנוסף לכך שלוש חטיבות של העדה העלאווית שנלחמים נגד המתנגדים. הם אלו שעושים את הטבח, כי הצבא הסדיר לא היה יכול לעמוד בפני המתנגדים".

עובדות אלו, לטענתו של בכור "חשפו את כל הקלפים, זה רק ההוכחה הגדולה לכך שמדובר במלחמת אזרחים. אם שלטונו של אסד ייפול סוריה תסבול ממלחמת אזרחים נוראה, זה וודאי לא ייגמר כפי שנגמר במצרים.

"ישראל צריכה לומר תודה שהיא לא מעורבת בנעשה שם. אנחנו צריכים לומר גם תודה שרמת הגולן נשארה בריבונות ישראלית כי אילו הסורים היו יושבים שם, המהומות הללו היו גולשות גם לגליל".

• האם מסלול עוקף מועצת הביטחון יועיל?

"זה יוביל להתנגשות גלובלית מהסיבה הפשוטה שהרוסים והסינים מאד לא יאהבו בשורה התחתונה את המסלול העוקף הזה. תוצאה נוספת שניתן לראות כאן זה שכח מועצת הביטחון הולך ונעלם. המאבק הבין גושי הזה מנטרל את המוסדות הבינלאומיים. המוסדות הללו הפכו ללא רלוונטיים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}