כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

היום הראשון של השעון: 40% מהרופאים לא החתימו כרטיס

ממשרד הבריאות נמסר כי "סיבות אי החתמה מגוונות וחלקן אכן קשורות בהבעת מחאה, אנו מקווים שבחלוף הימים חילוקי הדעות ייושבו"

  • ט' שבט התשע"ב
היום הראשון של השעון: 40% מהרופאים לא החתימו כרטיס

כ-40% מרופאי בתי החולים הביעו היום את מחאתם נגד החובה להחתים שעון נוכחות ולא החתימו את כרטיסם - כך עולה מנתונים ראשוניים שאספו במשרד הבריאות ובשירותי בריאות כללית שהיא הבעלים של 14 בתי חולים.

עם זאת, שני הגופים לא מסרו פילוח מדויק של ה"סרבנים" לפי בתי חולים, כך שייתכן מאד כי בבתי החולים שנמצאים בחזית המחאה שיעורם גבוה מכך. בתי החולים המובילים את המאבק הם: איכילוב, מאיר, רמב"ם, וולפסון, בילינסון ושניידר.

מדובר בנטילת סיכון לא פשוט מצד הרופאים: במשרד האוצר הצהירו היום כי "רופא שלא יחתים שעון נוכחות, לא יהיה זכאי לשכר וצפויים נגדו צעדים נוספים בהתאם למעמדו ומשך הזמן שלא יחתים שעון".

היום היה היום הראשון בו מחויבים הרופאים על פי ההסכם שנחתם באוגוסט האחרון לדווח על נוכחות באמצעות העברת כרטיס בשעון נוכחות או באמצעות אפליקציה. שני הצדדים - המעסיקים וארגון ארב"ל (ארגון רופאי בתי החולים) שמארגן את ה"מרד" טענו כי מדובר בהישג: "נתוני היום הראשון מראים כי רובם של הרופאים מגלים אחריות ומקיימים את ההסכם", נמסר משירותי בריאות כללית. "הציפייה שלנו כי בימים הקרובים כל הרופאים ידווחו על נוכחות".

ממשרד הבריאות נמסר כי "סיבות אי החתמה מגוונות וחלקן אכן קשורות בהבעת מחאה, אנו מקווים שבחלוף הימים חילוקי הדעות ייושבו".

גורמים בארב"ל, לעומת זאת, אמרו כי אם מנטרלים את בתי החולים בפריפריה שאינם משתתפים באופן פעיל במאבק, מדובר באחוזים גבוהים בהרבה בבתי החולים שהצביעו נגד החתימה על השעון.

החובה לדווח נוכחות באמצעות שעון נכללה בהסכם הרופאים בעקבות דרישה תקיפה של האוצר להחיל את חובת דיווח השעות שחל על מרבית הסקטורים בשירות הציבורי גם על הרופאים.

זאת, בין השאר, לאור דו"חות של גופים שונים, ובהם מבקר המדינה ונציבות שירות המדינה, שמצאו כי רופאים רבים עוזבים את בתי החולים בשעות מוקדמות בהרבה מכפי שהם מצהירים. הרופאים המתנגדים לשעון, מנגד, טוענים כי מדובר בפגיעה קשה ביוקרת המקצוע שמאופיין בעבודה סביב השעון.

יצוין כי הטבות רבות הכלולות בהסכם השכר תלויות בחתימה על שעון הנוכחות, וביניהן קיצור שבוע העבודה באופן רשמי לחמישה ימים, הפחתת מספר שעות העבודה השבועיות ל-41.5, לעומת 45 כיום, וכן תשלום של שעות נוספות לרופאים בגין הישארותם מעבר למכסת השעות הנדרשת.

לרופאים ניתנה אפשרות לבחור בין אפשרות של החתמת כרטיס ידנית לבין דיווח באמצעות אפליקציה בסלולר. בימים הקרובים צפויה המדינה לפרסם את רשימת הפעולות שמבצעים רופאים מחוץ לבתי החולים שייחשבו לשעות עבודה.

בארגון ארב"ל אמרו היום כי "הכניעה לשעון נוכחות הנותן בידי האוצר את השליטה המוחלטת במכסת השעות של מחלקות בתי החולים ירסק את הרפואה הציבורית ויחמיר את מצוקת החולים הממתינים ארוכות לרופאים מומחים וחדרי ניתוח. הכפייה של שעון הנוכחות יפגע בתנאי העבודה של הרופאים שהמקצוע מחייב אותם לעבוד סביב השעון גם מחוץ לכותלי בית החולים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}