כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

שוקלים לרכוש דירה? קבלו טיפים מהמומחה

האם התוכניות החדשות מהוות בשורה? • ומה באשר למשקיעי חוץ? • שוק הדיור - לאן? • ולאן צועד שוק המשכנתאות? • רו"ח יואל טולדנו ממשרדי זיו האפט - משיב לשאלות

פרויקט בבניה. צילום: בחדרי חרדים
פרויקט בבניה. צילום: בחדרי חרדים



רגע לאחר הצגת הקריטריונים והתוכניות החדשות של משרד הבינוי והשיכון, וכאשר הסערה התקשורתית בנושא עדיין בעיצומה, פנינו אל רו"ח יואל טולדנו - מנהל ושותף בפירמת רו"ח זיו האפט bdo, והצבנו בפניו ארבע שאלות.

1. כיצד משפיעים מהלכיו הנוכחיים של שר השיכון והצהרותיו על שוק הדיור בישראל ועל השוק המגזרי בפרט?

"נכון להיום התוכניות מתחילות להשפיע, שכן אנו עדים לגידול משמעותי במלאי הדירות שאינן מכורות וזאת כתוצאה משיווק משמעותי של קרקעות שנעשה בשנים האחרונות בשילוב המחאה החברתית שהובילה משקי בית רבים להקפיא את התוכניות לרכישת דירה. המשך השיווק של הקרקעות ביחד עם תוכניות נוספות כגון דיור בר השגה, דיור להשכרה וכן הקלה במצוקת האשראי לקבלנים יוכלו לסייע להתייצבות מחירי הדירות".

2. האם התוכנית החדשה לדיור בר השגה מגלמת פוטנציאל עבור משקיעי חוץ?

"לא מכיוון שככל הנראה הקריטריונים יחולו על אזרחי המדינה ורק אזרחי המדינה אשר יעמדו בקריטריונים שונים, כגון: הכנסה למשק הבית, שנות נישואין ועוד, יהיו זכאים למימוש הדיור בר ההשגה ועל כן אנו לא צופים כי משקיעי חוץ יוכלו לקחת חלק בתוכנית זו".

3. בעקבות מהלכים אלו כיצד אתה רואה את שוק הדיור בטווח הארוך? (עוד 10-20 שנה)

"להערכתי לאור השיווק של הקרקעות ופיתוח הפריפריה נהיה עדים במהלך השנים הקרובות למעבר של משקי בית מהמרכז שנעשה יקר מאוד לאזורי הפריפריה ששם ההיצע גדול משמעותית והמחירים עדיין סבירים. כמובן שמעבר זה מותנה בהתפתחות של מרכזי תעסוקה באזורים אלו וכן בהתפתחות רשת תחבורתית אשר תקל על אלו הגרים בפריפריה להגיע למרכזי התעסוקה הגדולים בת"א והמרכז".

4. האם מהלך זה ישפיע על שוק המשכנתאות בארץ, אם כן – כיצד?

"מכיוון שהריבית על המשכנתאות נמוכה והתחרות בין הבנקים על מוצר זה היא עזה איני סבור כי תוכניות שר השיכון (כל עוד לא מדובר בהחזרת המשכנתאות לזכאים) תוביל לשינוי בשוק זה שכן שוק זה כיום אינו זקוק להתערבות במיוחד לאחר ההגבלות שבנק ישראל הטיל על תמהיל המשכנתאות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}