כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הנגיד תוקף: "לעצור את המשך הגידול החרדי"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר בכנס הרצליה: "פחות מ-40 אחוז מהציבור החרדי עובדים - וזה גרוע יותר מהערבים" • כך הוא מתכוון לסלול דרכו לנשיאות המדינה?

סטנלי פישר. צילום ארכיון
סטנלי פישר. צילום ארכיון

האם הדברים שנשמעו מכיוון הליכוד על כוונה להפוך אותו לנשיא המדינה הבא הם שהביאו להתבטאות האומללה של נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, היום? קשה לדעת.

מה שברור הוא שהאמירה הזו אינה מאפיינת את האיש, שמעולם לא התבטא באופן דומה על ציבור כזה או אחר.

היה זה במהלך נאומו בכנס הרצליה. אחרי שתקף את הטייקונים וגם את הבנקים ותיאר את המצב הכלכלי העולמי הקשה, התפנה לנושא החרדי.

"יש לי כבוד ליהדות, אבל זה צריך להשתנות: המצב שבו החרדים - החלק באוכלוסיה שצומח במהירות - לא משתתף בשוק העבודה. פחות מ-40% מהם עובדים - זה לא יכול להימשך וצריך לעצור את זה. אם זה יימשך לטווח ארוך יהיה מאוד קשה למשק לספק מה שמצפים: חיים ברמה מכובדת.זה האתגר בטווח הבינוני.

"עליי לומר שהמשך הגידול בחלקה של האוכלוסייה אשר איננה משתתפת בכוח העבודה, לא יכול להימשך לנצח, ולכן הוא יהיה חייב להיעצר", אמר פישר והוסיף כי "שיעור הריבוי של האוכלוסייה הערבית והחרדית גבוה בהרבה מזה של האוכלוסייה היהודית הלא חרדית, וחלקן של אוכלוסיות אלו באוכלוסיה הכללית הולך וגדל.

"אצל הערבים אנו עדים לירידה מסוימת בקצב הגידול של האוכלוסייה, אבל אצל החרדים דווקא להיפך. העוני בקרב אוכלוסיות אלו גדול בגלל שיעור ההשתתפות הנמוך של אוכלוסיות אלו בכוח העבודה, ואני סבור שמצב זה אינו בר קיימא. המצב מדאיג במיוחד כשמסתכלים על המגמות הדמוגרפיות".

הגינויים לא איחרו לבוא.

סגן שר הבריאות ח״כ הרב יעקב ליצמן גינה בחריפות את הדברים שנאמרו ע״י נגיד בנק ישראל, בגנות האוכלוסייה החרדית ואמר כי אלו דברי הבל שאינם מכבדים את אומרם.

מאז היותנו לעם, התמודדנו עם ניסיונות גורמים שונים מבית ומחוץ להצר צעדינו ולמנוע את המשך קיומנו, אך לשמחתנו, המשך הגידול וההתפתחות הברוכה של הציבור החרדי, אינה נתונה בידיו של איש זה או אחר, וידועים דברי חז״ל ״אתם אומרים פן ירבה ורוח הקודש אומרת כן ירבה".

"יש להצטער שאישיות בעלת שיעור קומה כנגיד בנק ישראל, בחר להצטרף למקהלת ההסתה נגד הציבור החרדי ואני מקווה שימצא דרך לחזור בו מדברי הכפשה אלו״, אמר סגן שר הבריאות.

גם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, יצא בביקורת על הנגיד פישר שתקף את הגידול של המשפחות החרדיות. "הנגיד צריך לדעת שהעולם לא נבחן דרך החור שבגרוש. הראיה שלו בכל נושאי החיים היא אך ורק מבחינה כלכלית. כך זה היה בנושא הדיור והמשכנתאות, כך בנושא השירותים החברתיים שהממשלה מחויבת לאזרחי וכך בנושא המשפחות ברוכות ילדים. כל ילד שנולד במשפחה הוא עולם מלא של אושר ושמחת חיים'", אמר.

יו"ר סיעת 'יהדות התורה', ח"כ ישראל איכלר הגיב בזעזוע וסיפר כי פנה אליו הערב, בזעזוע גדול, יהודי מבוגר שדברי הנגיד הזכירו לו איך כשהיה ילד בן 4 שבועות כשהוסע למחנות עם כל משפחתו שנספתה בשואה. מיליון ילדים יהודים נטבחו והוא שריד נדיר ששרד והקים דורות של ילדים חרדים והוא לא יוכל לישון כל הלילה על דברי הנגיד על סכנת הילדים הרבים מדי.

אייכלר דרש מן הנגיד להתנצל בפני היהודים המבוגרים ועוד מיליון ילדים שלא זכו לשמוע את דברי הבלע על החיסכון הכלכלי שבהעדרם.

"אם הנגיד לא התכוין לעצירת הילודה אלא לאספקת מקורות פרנסה, עליו להוכיח זאת במעשים. הוא חייב לקלוט בבנק ישראל עובדים חרדים ולדרוש מן המיגזר הציבורי והשוק הפרטי לפתוח את המחסומים הניצבים נגד מבקשי עבודה חרדים", אמר.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}