כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

דיור ציבורי מוזל • אטיאס תומך, האוצר מתנגד

הוועדה לרפורמה בחוק התכנון והבניה דנה בנושא דיון בר השגה - והרוחות התלהטו • ראשי המחאה החברתית התעוררו - וקיבלו חיזוק משר הבינוי והשיכון

מתייצב לימין פעילי המחאה החברתית. אטיאס
מתייצב לימין פעילי המחאה החברתית. אטיאס



הבוקר (ג') דנה הוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) לרפורמה בחוק התכנון והבניה, בנושא דיור בר השגה.

הדיון היה סוער ובמהלכו נשמעו קריאות ביניים רבות הן מצד חברי הכנסת שנכחו בו והן מצד הקהל.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, ציין כי מאז שנבחר לראשות הועדה בחודש מאי האחרון דרש מהממשלה להטמיע ברפורמה את נושא דיור בר השגה והודיע כי הרפורמה לא תעבור ללא פרק משמעותי המתייחס לדיור בר השגה. עוד לפני שהציג את הצעתו בפירוט אמר כי קיים כיום כשל שוק וכי אי אפשר לסמוך על כוחות השוק. מכיוון שכך, אמר ח"כ כהן כי ידרוש מעורבות ממשלתית במחירי הדיור לזכאים, עד שכמות התחלות הבניה תאפשר להניח לכוחות השוק לפעול.

ח"כ כהן הציג תכנית בת חמישה עקרונות: א. דיור בר השגה כצורך ציבורי בכל תכנית – לא תהיה תכנית שלא תכלול כמות מסוימת של דירות לדיור בר השגה. ב. תמהיל חברתי – יינתן מענה לאוכלוסיות מטיפוסים שונים. ג. יצירת מלאי דירות לדיור בר השגה. ד. שמירה על מלאי דירות לדיור בר השגה לאורך זמן. ה. דיור בר השגה – מושג דינמי. מדיור בר ה שגה הנקבע לפי תנאי שוק ועד לדיור שמחיריו נקבעים בהתערבות הממשלה.

על פי תכניתו של ח"כ כהן, דיור בר השגה אמור להיות מושג באחד משני מסלולים: א. דירות קטנות (עד 75 מ"ר) למכירה. ב. דירות להשכרה במחיר מוזל.

ח"כ כהן שב והדגיש כי בשלב ראשון, כל עוד קיים כשל שוק, הוא מצפה מהממשלה להיות מעורבת בהוזלת מחירי הדיור. הוא הוסיף כי חייבת גם להיווצר תרבות של שכירת דירות ולא רק רכישה. הוא הוסיף כי הוא מקווה בתום המו"מ עם משרדי הממשלה להגיע למצב בו ניתן יהיה להציע דיור
במחיר מוזל וכי שכר הדירה יהיה קטן ב- 20% ממחירי השוק.

אין תג מחיר

הביקורת העיקרית על ההצעה היא שלא נקבע עדיין באופן ברור מחירו של דיור בר השגה ולא ברור שגם מעוטי יכולת יוכלו הגיע לדיור. עם זאת דוברים רבים שיבחו את ח"כ כהן על עצם הטמעת דיור בר השגה בחוק.

ח"כ דב חנין פנה לח"כ כהן ואמר כי "הדיון הזה הוא גורלי ולוועדה יש כלים ויכולת להכריח את הממשלה לעשות את מה שצריך לעשות. לכן בירכתי אותך כשאמרת שהרפורמה לא תעבור ללא דיור בר השגה ואני פונה אליך ומבקש שזו תהיה עמדת הועדה". ח"כ חנין אמר כי אין לסמוך על כוחות שוק כי "השוק לא עובד" הוא קרא ליצירת דיור בר השגה באמצעות שני מנגנונים: 1. בנייה ציבורית תקציבית על קרקעות מדינה. 2. בנייה פרטית תמורת הקלות ליזמים.

בשלב זה נרשמה הסכמה חוצת גבולות קואליציה-אופוזיציה כשח"כ יעקב כץ (כצל'ה) הסכים לגמרי עם ח"כ חנין כי הפתרון הוא בנייה תקציבית. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הסכימה עם ח"כ כהן ואמרה כי "המדינה חייבת להתערב. היא צריכה להיות הרגולטור כשיש כשל שוק". היא גם עדכנה את הנוכחים, תוך כדי דיון, כי על פי ידיעה שהופיעה באייפון שלה, שר השיכון הודיע כי יתעקש על דיור מוזל שיעלה 20% פחות ממחיר השוק.

המחאה חוזרת

גם ראשי המחאה החברתית הצטרפו לדרישתו של ח"כ כהן.

דפני ליף, מראשי המחאה הציבורית, אמרה כי מחירו של דיור בר השגה חייב להיות תואם להכנסת הדיירים. דיור בר השגה במחיר השוק היא גזירה מרה שמקבעת בחוק שהשוק ימשיך להיות חופשי ואנחנו נמשיך להיות עבדים".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, אמר כי הוא מברך על עיגון דיור בר השגה בתוך הרפורמה אולם מצפה להגדרה מדויקת של דיור במחיר מוזל. "אנו תולים תקווה בכנסת שתדגים צדק חברתי", אמר שמולי.

בעוד נציג האוצר, צחי דוד, מסביר למה מתנגד האוצר להפחתת המחיר, שיגרה לשכתו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, הודעה המבהירה חד משמעית את עמדתו.

"מדובר בחוק חשוב שמטרתו לקדם דיור בר השגה, אולם אני מתנגד לחוק שאינו קובע את מחיר הדירה. ללא קביעת מחיר הדירה, הזוגות הצעירים לא יוכלו לממש את חלום קורת הגג במחירים מוזלים. אני אאבק על עמדתי בכנסת ואני משוכנע כי היא תוטמע בחוק ותהיה התערבות במחיר כך שיעמוד על 20% פחות ממחיר השוק", הבהיר שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כבר במהלך הדיון.

השר אטיאס הוסיף כי "החוק שנוסח במשרדי המשפטים והבינוי והשיכון עבר שינוי בניגוד לעמדתי ולעמדת המשרד שחייבה קביעת מחיר מוזל לדיור בר השגה. הכוונה שלנו הייתה כי כמו במודלים דומים ברחבי העולם, מחיר הדירה יעמוד על 20% פחות ממחיר השוק למטר בנייה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}