כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הכנסת תבדוק תקינות הצעצועים והתחפושות

הוועדה לזכויות הילד דנה בנושא הפיקוח על יבוא הצעצועים והתחפושות לישראל • היו"ר אורלב: "לא יתכן שרק על מוצרי מזון כתוב מה הוא מכיל"

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

לקראת חג הפורים המתקרב, דנה הוועדה לזכויות הילד בכנסת בנושא הפיקוח על יבוא הצעצועים לישראל.

"לא יכול להיות שעל כל מוצר מזון כתוב מה אחוז הפחמימות שהוא מכיל ואי אפשר לדרוש שעל כל צעצוע יצוין אם נבדק במכון התקנים", אמר יו"ר הוועדה, זבולון אורלב, בדיון.

על פי החוק הקיים, באם יבואן רוצה לציין על הצעצוע שהוא נבדק במכון התקנים, הוא מחויב לציין את מספר הבדיקה ומספר התעודה. סימון פרטני כרוך בעלויות גבוהות והערכות לוגיסטית, מכיוון שאי אפשר לנפק מדבקה אחידה למספר גדול של צעצועים, אלא שורה שונה לכל מוצר. היבואנים מעוניינים לכתוב "נבדק במכון התקנים", אבל החוק אינו מאפשר זאת.

מדיווח של מנהל התקינה במשרד התמ"ת גרישה דייטש לוועדה עולה כי עד שנת 2010 כל בדיקות מכון התקנים לגבי צעצועים נעשו בידי שני עובדים בלבד. לאחר ביקורת חריפה של מבקר המדינה פוטר מנהל המעבדה והיום 34 עובדים ועוד 26 סטודנטים בודקים כל דגם ודגם של צעצוע שמיובא לארץ. "משטר בדיקת הצעצועים בישראל היום מחמיר הרבה יותר מבאירופה ובארה"ב, למרות שהדרישה היא לאותו תקן", אמר גרישה דייטש.

"שורש הבעיה בפיקוח על התקינה הוא שהמדינה לא בודקת בשוק, אלא רק בשלב הייבוא", אמר רונן רגב כביר מארגון אמון הציבור, "לכן בלתי אפשרי שהפיקוח יהיה הדוק. חייבים לבדוק גם בחנויות, בשטח. בעיה נוספת היא שאין הרתעה – לא ענישה ולא פרסום. הציבור לא יכול לבדוק בעצמו כי הוא לא מכיר את התקנים. אי אפשר להעביר את ההורים קורס לבדיקת חלקים מתנתקים, וקורס לבדיקת מכשירי חשמל וקורס לבדיקת מזון. בשביל זה יש מערך אכיפה. אחריות ההורים היא חוליה חשובה אבל המדינה חייבת לספק להורים את הכלים, ולפרסם מוצרים שנפסלו בבדיקות".

ח"כ אורלב סיכם את הדיון בדרישה של הוועדה מהממונה על התקינה במשרד התמ"ת להעביר לה כל מידע בדבר העדר טיפול של המשטרה בתלונות המתייחסות לבטיחות ילדים, מהשר לביטחון פנים בדרישה לתת לתלונות אלה תשומת לב ראויה, ומשר התמ"ת להרחיב את הבדיקות גם לחנויות ונקודות מכירה.

הוועדה אף החליטה לזמן דיון עם לשכת המסחר וענף יבואני הצעצועים, המועצה לשלום הילד, ארגון בטרם וארגון "אמון הציבור" על מנת לגבש תו וולנטרי לחנויות צעצועים בטוחות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}