כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

ח"כ איכלר ימנע מהמבקר ריצה לנשיאות • חשיפה

קבוצת ח"כים, המשוכנעת כי דו"ח השריפה בכרמל שיפורסם בקרוב מוטה ממניעים זרים, החליטה ל'התנקם' • האמצעי: חוק חדש שימנע ממנו לרוץ לנשיאות

לא יוכל לרוץ לנשיאות. המבקר לינדנשטראוס
לא יוכל לרוץ לנשיאות. המבקר לינדנשטראוס



יוזמה מעניינת של יו"ר סיעת "יהדות התורה" עלולה למנוע ממבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, אפשרות להציג מועמדות לנשיאות המדינה.

כזכור, גורמים שונים פרסמו כי בכוונת הליכוד להציג את מועמדותו לתפקיד, הגם שבליכוד הכחישו אותה מכל וכל. גם המבקר עצמו הבהיר כי אין לו כל כוונה עתידית שכזו.

בימים האחרונים נשמעת ביקורת מפי חברי כנסת רבים ולפיה הדו"ח העתידי בנושא השריפה בכרמל, על השלכותיו האישיות על שרים כאלו ואחרים, אינו יכול שלא להיות מוטה במניעים זרים.

חשוב להדגיש כי הדו"ח עצמו עדיין לא פורסם, והטיוטה הסופית שלו טרם הועברה למועמדים. בנוסף, המבקר עצמו הכחיש כל כוונה עתידית לריצה לנשיאות. ובכל זאת העדיפו קבוצת חברי כנסת ובראשם ח"כ איכלר 'לבטח' את העניין בחוק מסודר.

חוק מבקר המדינה קובע כי מי שהיה מבקר אסור לו במשך שלוש שנים מתום כהונתו, להיות חבר בהנהלה של חבר בני אדם המנהל עסקים לשם השגת רווחים ושהוא גוף מבוקר. מטרת ההרחבה לחוק היא להוסיף כי אסור לו בנוסף גם "להיות חבר בכנסת או במועצה של רשות מקומית או מועמד לחברות כזו וכן להיות נשיא המדינה או מועמד לנשיאות".

אין חובת צינון

לדברי מגיש החוק, "כיום אין חובת צינון למבקר בכל הקשור למילוי תפקידים ציבוריים פוליטיים, למרות היותם גופים מבוקרים לפי חוק מבקר המדינה. על מנת לשמור על מעמד מבקר המדינה וכדי למנוע כל חשש מפני משוא פנים של ביקורת מבקר מכהן כלפי נושא משרה המאשר את מינוי המבקר, או משוא פנים של מבקר כלפי בעל תפקיד שכיהן בעבר בתפקיד המבקר, מוצע לבטל את האבחנה בין גוף מבוקר הפועל להשגת רווחים לבין גוף מבוקר אחר, ולקבוע תקופת צינון אחידה לכלל התפקידים הקשורים לגופים המבוקרים, ולמנוע אפשרות מינוי המבקר כבעל תפקיד באחד הגופים שהיו כפופים לביקורתו".

חשוב להדגיש כי באופן רשמי לפחות אין לשר הפנים, אלי ישי, או לשר האוצר, יובל שטייניץ, כל קשר להצעה הנ"ל. נזכיר כי במהלך הימים האחרונים הודלפו ידיעות לפיהן, כביכול, ימליץ המבקר בדו"ח העתידי שיפורסם בעוד כחודש על נשיאה אישית באחריות שתגרור כורח לפטר את שני השרים מתפקידם. בעקבות אמירות מצד גורמים המקורבים לשני האישים הנ"ל על כך שהם לא יתפטרו מתפקידם וכי הם אינם אשמים במה שקרה במהלך השריפה בכרמל, הבהיר המבקר כי לדו"ח שלו יש אפשרות מעשית לאלץ את השנים לעשות זאת בעזרת צעדים משמעתיים שונים. מטרת החוק הנ"ל היא לוודא כי לכל אמירה כזו, הן בע"פ והן בדו"ח עצמו, אין כל קשר לכוונות פרסום הקשורות לעתיד הפוליטי של מבקר מדינה כזה או אחר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}