כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מי כינה את מפרץ חיפה - "המפרץ הפרוע"?

ועדות הפנים והעבודה דנו בהזנחת הטיפול בחומרים מסוכנים במפרץ חיפה והתנהלות חוות הגפ"מ בקרית אתא • ח"כ חנין: "זה עלול לגרום לנזקים עצומים"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה אמש דיון נוסף בנושא בו היא עוסקת רבות: "הזנחת הטיפול בחומרים מסוכנים במפרץ חיפה והתנהלות חוות הגפ"מ בקריית אתא".

מדובר בחומר דליק ונפיץ ובמקרה של פיצוץ עלול לגרום לנזק סביבתי נרחב ואף לאסון המוני עם נפגעים רבים. עד היום מיכלי הגפ"מ (גז פחמימני מעובה) לא הוטמנו באדמה, דבר שעלול להביא לסיכונים רבים.

נזכיר כי ועדת שפיר, שמונתה על-ידי המשרד להגנת הסביבה ועסקה בנושא ההיערכות והפעילות של מתקני חומרים מסוכנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, המליצה, בין היתר, על הטמנת מכלי הגפ"ם.

ביוני 2010 שלל המשרד להגנת הסביבה את היתר הרעלים של החברות המפעילות את החווה. בעקבות שלילת היתר הרעלים עתרו החברות המפעילות את החווה לבג"ץ, ובג"ץ הוציא צו ארעי, המאפשר את המשך הפעלתה של החווה.

במחצית השנייה של שנת 2013 עתיד להיפתח כביש עוקף-קריות (כביש 22), שיעבור בסמוך לחוות הגז. בתוכנית ביצוע הכביש נקבע כי תחילת הסלילה תותנה בתחילת עבודות ההטמנה ופתיחת הכביש תותנה בסיום עבודות ההטמנה. למרות זאת, ועדת תכנון מחוזית אישרה לבטל את חלקה הראשון של ההתניה, וכיום נערכות עבודות סלילה במקום. התנאי בדבר פתיחת הכביש רק לאחר סיום ההטמנה נותר בעינו.

נציגי המשרד להגנת הסביבה אמרו כי עמדתם היא כי הטמנת המיכלים חיונית. לעמדה זו הצטרף גם שמואל גלבהרט מסיעת הירוקים. מר ניר קנטור, מנהל איגוד הכימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, טען כי "יש רשויות שלא מעוניינות בהטמנה ומעכבות אותה כדי להוציא לחלוטין את החוות בעקבות רעש ומחאה עליהן". הוא טען כי החברות "אינן גוררות רגליים" ודווקא מעוניינות בהטמנת מיכלי הגפ"מ.

"המפרץ הפרוע"

בסיכום חלק זה של הדיון אמר ח"כ חנין כי המצב בו קיימות החלטות להטמין את חוות הגפ"מ וההחלטות אינן מתבצעות, הוא בלתי נסבל. ח"כ חנין אמר כי יפנה אל ראש הממשלה ויבקש את התערבותו להסדרת הטמנת החוות עוד לפני סלילת כביש עוקף הקריות באזור.

החלק השני של הדיון עסק בסיכוני חומרים מסוכנים במפרץ חיפה ועסק בין השאר בהערכת דו"ח הקואליציה לבריאות הציבור כי אירוע ברום עלות לגרום לנזקים בהיקף של כ- 10 מיליארד דולר ובפיזור גז אמוניה הנזקים יהיו בהיקף של 3 מיליארד דולר.

רומי אבן דנן, ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, התייחסה לנושא הברום ואמרה כי המשרד להגנת הסביבה פועל במגמה להפחית את השינוע ממפרץ חיפה וכי יש סדרת פעולות המנסות להפחית את הסיכוי לאסון, כגון: שינוע בשעות הלילה, מסירה ישירה של החומר ועוד. מר שמואל גלבהרט מסיעת הירוקים בחיפה טען כי בפועל אין רגולציה של החומרים המסוכנים.

בסיכום הדיון אמר ח"כ חנין כי נקודת המוצא של הוועדה היא התייחסות למפרץ חיפה כאל אזור שבו ריכוז עצום של מפעלים מסוכנים שאין להם את כל האישורים והמנגנונים שהדין הקיים בישראל דורש.

"ניתן לכנות את מפרץ חיפה – המפרץ הפרוע. מפרץ כזה עלול לגרום לנזקים עצומים", אמר ח"כ חנין. במפרץ חיפה נדרשת מדיניות כוללת חדשה שתקבע אלו חומרים יכולים להישאר במפרץ ואלו לא. לגבי החומרים שיישארו, תידרש מדיניות מחמירה להגנות סביבתיות-בריאותיות. ח"כ חנין הוסיף כי יידרש סקר כלכלי-סביבתי שיעריך נזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מהמדיניות הנוכחית. רק אז ניתן יהיה ליצור מדיניות כוללת באזור המפרץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}