כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אטיאס ניצח: אושר 'מחיר למשתכן' - האברכים בפנים

לאחר מאבק פוליטי, ניצח שר השיכון את איווט ליברמן: פורסמו הקריטריונים החדשים לזכאי מכרזי 'מחיר למשתכן' - והחרדים בפנים • "לא נאפשר 'הדרת חרדים' וחלשים"

שר השיכון, אריאל אטיאס. צילום: ארכיון
שר השיכון, אריאל אטיאס. צילום: ארכיון



גם ההפגנות שנערכו מול בניין מועצת מקרקעי ישראל, לא הרתיעו את שר הבינוי והשיכון, שהגן בכל כוחו מפני הכנסת מיצוי כושר השתכרות לקריטריונים לרכישת דירה, במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן".

זה לא היה פשוט: הלחץ התקשורתי והפוליטי שהופעל עליו היה קשה ביותר. מדובר בהשכרת דירות במסגרת "שכירות מפוקחת" וברכישת דירה בתנאים מוזלים ביותר, והדרישה שהופעלה עליו הייתה: לאפשר את כל ההטבות הללו רק למשפחות בהן שני בני הזוג עובדים.

בסופו של יום יצא אטיאס וידו על העליונה, כשהוא משלם מחיר 'זעיר', יחסית, בדמות כתבות פה ושם בתקשורת על דאגתו היתירה לחרדים. אפילו העובדה לפיה מדובר בדאגה גם לשכבות החלשות לא הצליחה להרגיע את תאוות ה'ענוש בחרדים' של גורמים כאלו ואחרים.

"ש"ס היא מפלגה שמייצגת גם את השכבות החלשות ואנחנו גאים בכך", הגן אטיאס היום בלהט על החלטתו מעל דוכן מליאת הכנסת. מבקריו המשיכו כמובן להתעקש: אתה דואג לחרדים. אבל בעיניו גזירת כושר ההשתכרות היא מעין גזירות היוונים במהדורה מודרנית, משהו מעין הכרזת "אברכים החוצה", והוא לא ייתן בשום פנים ואופן שזה יקרה במשמרת שלו.

אפילו "ישראל ביתנו", בפתח ישיבת הסיעה, לא הקדישה לנושא זמן רק מדי: "שמעתי שראש הממשלה נפגש עם השר אטיאס, והם החליטו להעלות את הניקוד לחיילי צה"ל ולמי ששירתו", פתח ואמר יו"ר הסיעה, אביגדור ליברמן, "חייבים לברך על כך, זהו צעד בכיוון הנכון, אך לא מספק. לא נקבל את זה שקריטריון כושר ההשתכרות לא מופיע. אני נזכר במחאה, בטיעונים סביב דו"ח טרכטנברג, בסיכומים הכתובים שלנו עם משרד האוצר ועם משרד רוה"מ, הן בנושא השירות הצבאי או הלאומי והן בנושא כושר ההשתכרות ובהחלט נפעל לפי הסיכומים", הבהיר. יחד עם זה הדברים נשארו בגדר אמירת מחאה בלבד. כל צעד מעשי לא נלווה אליהם.

עולם התורה חשוב לנו

אריאל אטיאס במליאהצילום: אריאל אטיאס במליאה
אריאל אטיאס במליאה


מראש היה ברור לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאין לו שום סיכוי להעביר קריטריונים בלי כושר השתכרות בישיבת ממשלה. לא יהיה לי רוב, נקודה, ידע לומר.

מי שנשלח ל'חזית' כדי להגן בגופו על משפחות האברכים היה השר אריאל אטיאס, שלא בטוח ש"עיתון הבית של האברכים" יידע לתגמל אותו כראוי על כך, ולהעריך את ההקרבה.

הוא ידע מראש ש'יחטוף' על זה מהתקשורת הכללית ובעיקר מהעיתונות הכלכלית, אבל נכנס לאש ללא מורא. משיצא מהלהבות התברר שיחסית יצא ללא פגע.

אפילו הפרופ' טרכטנברג הנכבד הודה שזה יותר טוב ממה שהיה קודם לכן. היו עיתונאים שניסו לומר לקוראיהם 'אל תתרשמו מהחזות החיצונית הנחמדה, אחרי הכול הוא קודם כל חרדי וקודם כל דואג לקהל שלו', אבל יחסית יצא ללא שן ועין.

הוא לא פועל רק לטובת החרדים, בפירוש לא, יש לו קריטריונים שוויוניים לעבודה פנים משרדית, אבל במשמרת שלו לא יידפקו את החרדים - היה נחוש. ואולי אמירותיו החוזרות ונשנות של הגר"ע יוסף על כך ש"עולם התורה חשוב לנו", הם אלו שנתנו לו את האומץ.

"הקרקע נועדה לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים ממנה", אמר הבוקר בישיבת המועצה, כשהוא מתכוון להנחות המפליגות שניתנו לאחרונה על הקרקע.

"רכישת קורת גג היא דבר בסיסי שהמדינה חייבת לסייע בו לזוגות צעירים באשר הם, כפי שמקובל בעולם המערבי. אסור למדינה להעדיף זוג צעיר, אשר שני בני הזוג עובדים על משפחות שלא הצליחו לממש את כושר ההשתכרות בהיקף של 125% משרה. כשם שאיננו מתנים את הסיוע של המדינה לחינוך בסיסי, כך קורת גג לא תוכל להיות נגזרת של חזקים וחלשים. מטרת הכנסת קריטריון של מיצוי כושר השתכרות הייתה הדרת חרדים וחלשים מדיור מוזל. צדק חברתי בעיניי הוא שמעמד הביניים והשכבות החלשות גרים בכפיפה אחת ולא מדירים את החלשים", הגן בלהט על השקפת עולמו בנושא הקריטריונים. אז נכון שדפני ליף ושוכני אוהלי המחאה לא יאהבו את העובדה ש'גם לחלשים מגיע', אבל אחרי הכול לא היא ולא חבריה הם שהעניקו לש"ס את המנדטים שלה.

"נתוני הביטוח הלאומי קבעו חד משמעית, כי הוספת תנאי שלא היה מעולם ואינו קיים בשום נושא אחר, לפיו שני בני הזוג צריכים למצות כושר השתכרות ולשים אותו על נושא בסיסי כמו דיור, משמעו להוציא 160 אלף משפחות מהאפשרות לרכוש בכספן דיור במחיר מופחת.

אנו מחויבים לדאוג לדיור לכלל הציבור ועל כן נשווק בכל רחבי הארץ ובדגש על אזורי הביקוש, מכרזים עם אלפי יחידות דיור במסגרת מסלול מחיר למשתכן. ועדת המשנה שהוקמה היום תסייע לי ליישם את המדיניות של השיווקים לכלל האוכלוסייה", היו דברי השר אטיאס.

כל פרטי ההחלטה



והרי פרטי ההחלטה, כפי שהתקבלה היום במועצת מקרקעי ישראל, ואשר יש לה תוקף חוקי לכל דבר ועניין:

בכ-50% מהשיווק השנתי של מכרזי מחיר למשתכן יהיה רק קריטריון של ותק נישואין, ומספר ילדים.

במסגרת מאמצי הממשלה להקל על משפחות, זוגות צעירים ויחידים המתקשים ברכישת דירה, ישווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון קרקעות ליזמים, על מנת לבנות דירות מוזלות שימכרו לזכאים, בשטח שלא יעלה על 100 מ"ר (ובאזורי עדיפות לאומית על 120 מ"ר).

במטרה לעודד את הקבלנים לתת הנחות מרביות לציבור הזכאים, קבעה המועצה כי מחיר הקרקע ליזמים יהיה 50% בלבד משומת השמאי.

הניקוד לזכאים יינתן בהתאם לקריטריונים הבאים:

1. עדיפות ראשונית למשפחה בה אחד מבני המשפחה הוא נכה המרותק לכסא גלגלים.

2. בגין שנות נישואין, עלייה, או משך זכאות במשרד הבינוי והשיכון תינתנה עד 70 נקודות במצטבר: 7 נקודות לכל שנה ולא יותר מעשר שנים שאינן חופפות.

3. במחצית מכלל יחידות הדיור שישווקו לזכאים בכל המכרזים בפועל, בכל שנה יתווספו עד 30 נקודות, בהתאם לשירות צבאי או לאומי ושירות מילואים של שני בני הזוג.

4. במחצית הנוספת של יחידות הדיור שישווקו לזכאים, לא תינתן כל עדיפות או ניקוד לשירות צבאי, והניקוד יינתן בכל קבוצה של מספר ילדים בהתאם לוותק הנישואין.

הקריטוריונים החדשים

הקריטריונים החדשים אותם הציג במסיבת העיתונאים שבוע שעבר:

• הדירות במכרז מחולקות לשלוש קטגוריות. כל משפחה מתחרה על רכישת/השכרת דירה בקטגוריה הרלבנטית לה בלבד.

• 20% מהדירות מוקצות לזוגות העומדים להינשא או למשפחות ללא ילדים.
• 35% מהדירות מוקצות למשפחות עם 1-2 ילדים.
• 45% מהדירות מוקצות למשפחות עם 3 ילדים ומעלה.

• אין ניקוד למספר הילדים. מספר הילדים קובע רק באיזו קטגוריה תתחרה המשפחה.

בתוך כל קטגוריה מי שיש לו את הניקוד הגבוה ביותר זוכה בדירה (לפי המחיר הסופי הנמוך ביותר שנקבע במכרז), וכן הלאה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}