כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חרגתם בבניה? לעיריית י-ם יש בשורה טובה בשבילכם

עיריית ירושלים הקימה מחלקה מיוחדת שנועדה להקל על מי שעבר עבירות בניה קלות • ה'חוטאים' יעברו הליך שימוע מזורז, מה שימנע תביעה מתישה בבית המשפט • ההערכה: כ-300 אזרחים יהנו מידי שנה מהמחלקה החדשה

משפצים בית. תמונת אילוסטרציה
משפצים בית. תמונת אילוסטרציה



עיריית ירושלים הקימה מחלקת שימועים באגף היועץ המשפטי לעירייה, אשר תפחית את מספר כתבי האישום המוגשים לבית המשפט, בגין עברות בניה קלות, קטנות בהיקפן.

מדובר במחלקה ראשונה מסוגה שהוקמה ברשות מקומית.

מטרותיה העיקריות של המחלקה הן שיפור השירות באמצעות מתן אפשרות לתושבים, אשר ביצעו עבירות בניה קטנות, להשמיע את גרסתם לראשונה בפני פורום מקצועי, בטרם הגשת כתב אישום והשבת המצב לקדמותו, תוך מתן ייעוץ והכוונה על-ידי צוות שימועים שתוגבר במפקח בניה ומהנדס מבנים מסוכנים.

מחלקת השימועים בודקת כתבי אישום בגין עבירות בניה בהיקף קטן, בטרם הגשתם לבית המשפט ומאפשרת לתושב או למבצע העבירה להשיב מצב לקדמותו, בטרם החל ההליך בבית המשפט. חלקן הגדול של העבירות מבוססות על סכסוכי שכנים כמו: סגירת מרפסות, בניית מרפסת מחוץ לקווי בנין ומחוץ לקווי מרפסות מאושרות, בניית מחסנים, השתלטות על שטח משותף/ציבורי, פתיחת חלון/דלת בחזית הבניין, פרגולות שלא ניתנות להכשרה ועוד.

בתיקים אלו ההליכים המשפטיים אורכים במרבית המקרים בין שנה עד ארבע שנים והמטרה היא לייעל את השיטה: לחסוך בעלויות בזמן ולהפחית את העומס על בית המשפט.

מניסיון אגף היועץ המשפט עולה כי 10-20% מכתבי האישום המוגשים במהלך השנה לבית המשפט הם בגין עבירות קלות, שניתן היה לסיימן מחוץ לכותלי בית המשפט. המשמעות המספרית עשויה להיות בין 200-300 כתבי אישום שלא יוגשו וייפתרו בהליך של שימוע.

בנוסף לכתבי אישום בגין עבירות בניה קלות, בכוונת המחלקה לערוך שימועים בתיקי מבנים מסוכנים. בדיונים שהתקיימו בבית המשפט בנוגע למבנים מסוכנים הדיירים היו מנהלים מריבות על בסיס סכסוכים אישיים.

כיום, מחלקת השימוע מזמינה את התושבים ומנסה לגשר ביניהם, במטרה להסיר את הסכנה, ללא נקיטת הליכים משפטיים וקנסות יומיים, שיכולים להצטבר עם כל יום שחולף, מבלי שהסכנה מוסרת.

מחלקת השימועים משפרת את השירות לתושב באמצעות עריכת שימועים (בירור של ממצאי תיק החקירה והראיות שיש בידה), בירור מעמיק של המצב העובדתי/ראייתי של התושב מבצע העבירה, במטרה למנוע הטרחתו לבית המשפט וחיסכון בזמנו.

יש לציין כי על-פי החוק בעברות כגון אלו, אין כל חובה לערוך שימוע ומדובר בהליך ייחודי אותו מיישמת עיריית ירושלים לראשונה בישראל.

בנוסף, קיום השימוע לא יבטל את סמכות העירייה להחליט על הגשת כתבי אישום או ביטולם.

חשוב להדגיש כי הנאמר בשימוע אינו מהווה חלק מראיות תיק העבירה ולא נעשה בו שימוש להליך הפלילי, אם וכאשר יהא כזה בסוף התהליך. במהלך השימוע נרשם פרוטוקול הנשלח לצדדים ומבצעי העבירה רשאים להביא עימם לשימוע מלווה, מהנדס/אדריכל, עו"ד וכיו"ב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}