כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הרבנים קבעו: לא יותר מ-25 אחוז ל'דרייברים'

סנקציה חדשה בלייקווד: כל 'דרייבר' יחוייב להחזיק 'תעודת יושר' • אחרת - ה'משולח' לא יוכנס לבית הנדיב • יואל ביטלמן בגילויים חדשים על התופעה הפופולארית

משולח. צילום אילוסטרציה
משולח. צילום אילוסטרציה



ארגון "תומכי צדקה" בלייקווד - הארגון שמנפיק 'אישורי יושר' למשולחים - החליט השבוע, לקראת פתיחת עונת ה'שנור', לעשות סדר בסוגיית השכר הגבוה שדורשים ה'דרייברים' - נהגי המשולחים.

חבר בארגון מסביר ל'בחדרי חרדים', כי הארגון הוקם במטרה לעזור למשולחים לגייס כספים ולהבטיח שכספי הנדיבים הולכים לצדקה.

לדבריו, הנושא הכאוב שלא טופל עד כה הוא נושא השכר שגובים הנהגים בעלי כתובות התורמים, שמסיעים את המשולחים וגובים בין 30 ל-40 אחוז מכל תרומה.

בשל קשיי תחבורה ושפה, נאלצים משולחים וראשי ישיבות מישראל להיכנע לתכתיבי ה'דרייברים' ולהוריד נתח נכבד מכספי הצדקה עבור הנהגים.

מתברר כי בשל המצב הכלכלי הרעוע, נועלים נגידים רבים את דלתותיהם בפני המשולחים בטענה כי אינם מוכנים ששלושים אחוז מכספי הצדקה יועברו לידי הנהגים.

השיטה

ב"תומכי צדקה טוענים" כי מקצוע ה'דרייברים' הפך לאחרונה למקצוע המבוקש ביותר בקרב אברכים ומובטלי עבודה.

"הנהגים מסיעים בדרך כלל שלושה משולחים ביחד, כל אחד בתורו נכנס לאותו נדבן, בסוף היום גוזרים הנהגים "קופון" שמן, שכולל שלושים אחוז מכל אחד מהמשולחים".

לדבריו, נהגים ותיקים בבורו פארק ובלייקווד, מרוויחים ביום סכום של 5 אלפים דולר, פחות או יותר.

מאידך טוענים הנהגים כי הם עובדים קשה וכי אספו במשך שנות עבודתם כתובות ואינפורמציה נדרשת של נגידים, ועל זה יש לשלם, כי בלעדיהם לא יוכלו המשולחים להגיע ליעדם.

השנה, לקראת עונת המשולחים שכבר החלה, ובהתייעצות עם פוסקי הלכה ובעלי הכתובות, הוחלט על הנפקת אישור יושר גם לנהגים.

משולחים שירצו לקבל את אישור ארגון "תומכי צדקה", ייאלצו להשתמש רק בנהגים המחזיקים באישור "יושר".

כדי לזכות באישור "יושר", ייאלצו הנהגים להיפרד מסכומי הכסף הגדולים שנהגו לגבות עבור שירותיהם ולהסתפק בסכום נמוך יותר.

התנאים החדשים

הרב שלום מילר, רב ופוסק של הארגון בלייקווד, ניסח שורה של תנאים שיהיה על הנהגים לקבל על עצמם בכדי לזכות באישור "יושר".

על-פי התנאים, יוכלו הנהגים לגבות לא יותר מ-25 אחוז מנסיעה בה נוסעים שני משולחים ולא יותר מ-20 אחוז מנסיעה בה נוסעים שלושה משולחים.

משולח שיעדיף להשתמש בנהג שלא קיבל תעודת יושר, יקבל על אישור היושר האישי שלו חותמת אדומה עליה יהיה כתוב שהנהג אינו מאושר על-ידי הארגון.

הצעד שנקט ארגון "תומכי צדקה" הועבר לידיעתם של יתר הארגונים הפועלים ברחבי העולם ואשר מנפיקים תעודות יושר למשולחים, ומעורר סערה בקרב הנהגים.

אחד הדרייברים הוותיקים מבורו פארק (שמו שמור במערכת) אומר לנו: "בשירותיי משתמשים ה'עלית' של ראשי הישיבות בארץ. משולחים מזמינים אצלי מקום שנה לפני הנסיעה. אני כבר לא מקבל משולחים חדשים איתי. לדעתי, שהסנקציות לא יעבדו. אנשים ימשיכו לנסוע עם הנהגים הוותיקים שסיפקו להם את הסחורה בעבר, גם אם אין בידיהם אישור יושר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}