כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

איך גוגל השפיע על המוח שלנו?

מחקר חדש שנערך בארה"ב מראה שהפסקנו לזכור את המידע, ובמקום זאת התחלנו לזכור איפה לחפש אותו באינטרנט

  • ה' שבט התשע"ב
איך גוגל השפיע על המוח שלנו?

חיפוש מידע בגוגל, ויקיפדיה ומאות מאגרי מידע אחרים ברשת הפך בשנים האחרונות לדרך העיקרית לברר נתונים, למצוא אנשים או לבדוק עובדות. אך לפי מחקר חדש, פעולת החיפוש ברשת הפכה עבורנו טבעית עד כדי כך, שכבר איננו משתמשים בזכרון שלנו על מנת לאחסן ידע, אלא בעיקר לזכור איפה למצוא אותו באינטרנט.

המחקר, שנערך ע"י סטודנטים משלוש אוניברסיטאות אמריקאיות, בדק היחס בין השימוש של אנשים בזיכרון לבין השימוש שלהם ברשת באמצעות ארבעה מבחנים: הראשון היה שאלון טריוויה שבו נבדק האם המשתתפים מזהים מונחים הקשורים למחשבים מהר יותר ממונחים אחרים; השני היה שאלות אודות 40 פרטי מידע שנקראו קודם לכן ברשת; השלישי והרביעי התמקדו בשאלה עד כמה זכרו המשתתפים היכן למצוא את המידע המבוקש ברשת והאם הם זכרו טוב יותר את מיקומו של המידע מאשר את תוכנו.

התוצאות הצביעו על כך שאנשים נוטים להשתמש באינטרנט כמעין כונן אחסון חיצוני למוח, בעוד בזכרונם הם שומרים בעיקר את הדרכים להגיע למידע ברשת. הסטודנטים למדו להסתמך על הגישה התמידית לאינטרנט לצורך הגעה חוזרת למידע, בעוד במוחם הם משתמשים בעיקר כדי לזכור היכן הוא נמצא. החוקרים טוענים בדו"ח שלהם כי "הופעת האינטרנט ומנועי החיפוש המתקדמים הפכה את הגישה למידע קלה כהנפת אצבע. איננו זקוקים יותר למאמצים מיוחדים כדי למצוא את המידע שאנו מחפשים. ביכולתנו 'לגגל' את החבר מבית הספר, למצוא מאמרים או לחפש את השחקן שעמד על קצה לשוננו. האינטרנט הפך לברירת המחדל לאחסון מידע חיצוני, בו מידע מאוחסן באופן קיבוצי מחוץ לגופנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}