כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

האסון בכרמל • "המבקר יקרא להדיח את ישי ושטייניץ"

מבקר המדינה יגיש בשבוע הבא את טיוטת הדו"ח: אלי ישי ויובל שטייניץ נושאים באחריות אישית • מקורבי ישי: "בכל פעם ששר אינו מקבל מבוקשו הוא יפרק את הממשלה?"

האוטובוס השרוף בו ניספו הצוערים. צילום: פלאש90
האוטובוס השרוף בו ניספו הצוערים. צילום: פלאש90



דו"ח חקירת המחדלים שהובילו ל'אסון הכרמל', שמבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס צפוי לפרסם בחודש הבא, יקרא להעביר מתפקידם את שר האוצר יובל שטייניץ ואת שר הפנים אלי ישי, בגין אחריותם המשותפת למצב מערך הכבאות ערב השריפה. כך מדווח הבוקר עיתון 'הארץ'.

לפי הדיווח, מבקר המדינה לא יקרא לפטר את שני השרים הבכירים, אלא לשלול מהם את תיקם, דבר שמותיר אפשרות להעבירם לתפקיד אחר בממשלה.

הטענה המרכזית נגד השר אלי ישי, כך לפי ההדלפה ממשרד המבקר, כי הוא אמנם התריע, אך לא טרח להעביר כספים מסעיף לסעיף בתוך תקציב משרדו, וכן כי לא איים להתפטר. לפי הדו"ח, שר הפנים אמנם הכיר במצב הקשה בו שרויים שירותי הכיבוי, אך "לא ראה בסכנה מוחשית לחיי אדם עילה מספקת לאיים בהתפטרות מהממשלה, אם לא ייענו דרישותיו למימון שדרוגו של מערך הכיבוי".

השר יובל שטייניץ מואשם כי התנה את העברת התקציבים בשינוי מבני במערך הכיבוי. בדיווח ב'הארץ' נטען כי להחלטה הזו, שהתקבלה בשרירותיות במשרד האוצר ושזכתה לגיבוי ואישור השר שטייניץ, היו תוצאות הרות אסון.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' לא ייצאו מן הדו"ח פטורים בלא כלום, אך הם ישאו באחריות מיניסטריאלית בלבד ולא באחריות אישית.

בכירים נוספים שעלולים להיפגע מהדו"ח הם מפקד מחוז צפון במשטרה בעת האסון, ניצב שמעון קורן ונציב הכבאות וההצלה דאז, רב-טפסר שמעון רומח, לצד בכירים אחרים בשירותי הכיבוי, במשטרה וברשות הטבע והגנים.

טיוטת הדו"ח צפויה להימסר בתוך שבוע לכל מי שעלול להיפגע ממנו, ומי שיקבלה אמור להגיב לטענות המופנות נגדו בשבוע לאחר מכן.

"מי שלא מקבל את מבוקשו יפרק ממשלה!?"

מקורבי שר הפנים זועמים על הנתונים המתפרסמים בהדלפה ב'הארץ', ומתקשים להבין את ההיגיון שבדברים. "בכל פעם ששר בכיר אינו מקבל את מבוקשו יהיה עליו לפרק את הממשלה בכל שני וחמישי? המבקר קובע בעצם כי מי שלא מקבל את מבוקשו יפרק ממשלה! אין מספיק ערכות מגן? זה עלול להביא לסכנת חיים במקרה של תקיפה חלילה? על השר מתן וילנאי להתפטר לאלתר מהממשלה!

"המדינה אינה ערוכה כמו שצריך לרעידות אדמה? על השר ישי להתפטר מתפקידו לאלתר! אין מספיק מיטות בבתי החולים? על סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, להתפטר לאלתר!

"וכי ניתן לקיים כך יציבות שלטונית?" – הם תוהים, ומתקשים להבין את ההיגיון.

יחד עם זאת, צריך לזכור שלא תמיד ניתן להתייחס ברצינות להדלפות הבוקעות מכיוונו משרד מבקר המדינה. ניסיון העבר מלמד כי לא כל הדלפה כזו עומדת בסופו של יום גם במבחן המציאות.

לפני כארבעה חודשים קיבלתי שיחת טלפון מיהודי נכבד, שסיפר לי כי היה עד שמיעה מכלי ראשון לשיחת טלפון שנערכה בין יהודי רם מעלה הנושא בתפקיד רבני-ציבורי (א' לצורך העניין) לבין אישיות פוליטית בכירה במדינת ישראל (ב' לצורך העניין).

"פגשתי את מבקר המדינה", סיפר א' לב', "הוא עדכן אותי שחקירתו בנושא השריפה בכרמל תעמיד באופן מאד לא חיובי את שר האוצר, יובל שטייניץ, אך שר הפנים, אלי ישי 'יצא מזה' באופן שאין בו משום הדחה מהתפקיד".

התקשרתי אל השר ישי. התברר לי כי א' פנה גם אליו וסיפר לו את אותו סיפור בדיוק.

האם מאז השתנה משהו? התגלו ממצאים חדשים ששינו את ההחלטה?



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}