כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הפרילנסרית פוטרה: 'מעריב' חוייב לשלם פיצוי

העיתונאית איריס פרחי הועסקה במשך 13 שנים בעיתון 'מעריב' כפרילנסרית • בית המשפט חייב את העיתון לשלם לה פיצויים ודמי הבראה • לתשומת לב המו"לים החרדים

עיתוני הבוקר. צילום: פלאש 90
עיתוני הבוקר. צילום: פלאש 90



את הידיעה הבאה, המובאת ב"העין השביעית", לא יאהבו רבים מבין המעסיקים החרדיים בתחום התקשורת לקרוא.

הידיעה קשורה בעיתונאית בשם איריס פרחי, שכתבה במשך שנים ב"מעריב" במעמד של פרילנסרית עד שפוטרה. פרחי כתבה לעיתון בין השנים 1992 ועד ל-2005, בנושאי תביעות בבית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב ובנושאי צרכנות. לאורך כל השנים הועסקה כפרילנסרית וקיבלה את שכרה ב"שכר סופרים" מבלי שיינתנו לה זכויות או תנאים מעבר לשכר עצמו.

השבוע פסק השופט דורי ספיבק מבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו כי פרחי תוכר כעובדת העיתון ותקבל פיצויי פיטורים מלאים, כך קבע השבוע השופט דורי ספיבק מבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו.

את התביעה בנושא הגישה העיתונאית מיד לאחר פיטוריה, כשהיא מבקשת לקבל פיצויי פיטורים, דמי הבראה, הפרשי שכר מינימום, פידיון ימי חופשה, נסיעות ופיצוי על עוגמת נפש. בית-המשפט קיבל את תביעתה.

"מדובר בהתקשרות עם עיתונאי, שמעצם טיבה הניחה כר פעולה נרחב לעיתונאים לאתר בעצמם את הנושאים הראויים לדיווח, כשמצופה מהעיתונאי שיאתר בעצמו את הנושא בעל החשיבות וייזום את משלוח הכתבות", כתב השופט ספיבק.

השופט ציין כי למרות שהעיתונאית לא הייתה מחוייבת להיות נוכחת במקום עבודתה, היא הועסקה תקופת העסקה ארוכה ורציפה. לא מדובר בתשלום גבוה מהמקובל שניתן לה, וכן לעיתונאית לא הייתה עמדת מיקוח חזקה מול כלי התקשורת.

"עיון בתלושי שכרה של התובעת לאורך שנות עבודתה מלמד אותנו שהיקף עבודת התובעת היה יציב למדי, עם שינויים לאורך השנים [...] לכל הפחות החל מיוני 1993 ועד אוקטובר 2002 (דהיינו במשך למעלה מתשע שנים), התובעת הועסקה באופן רציף לחלוטין, עם הפסקות בודדות וקצרצרות בלבד, שלא עלו על חודש אחד", נכתב בפסק הדין.

"נוכח כל האמור", נכתב בהמשך, "מסקנתנו היא שיש מקום להכיר בתובעת כ'עובדת' של 'מעריב' לא רק לצורך תביעתה להפרשי שכר, פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת...אלא לצורך מלוא אגד הזכויות אותם מקנה משפט העבודה המגן".

מחד, דחה השופט ספיבק את התביעה לתשלום הפרשי שכר, תשלומי נסיעות, פדיון חופשה ודמי הבראה ופיצוי על עוגמת נפש, אך קיבל את תביעתה לפיצויי פיטורים וכן את תביעתה לפיצוי על שלא קיבלה הודעה מוקדמת טרם פיטוריה מהעיתון.

"מעריב" חויב לשלם פיצויי פיטורים בסך 25,663 שקל ודמי הודעה מוקדמת בסך 925 שקל, תוך הפרשי הצמדה וריבית משנת 2003. נציג ציבור המעבידים, רן ורדי, ונציגת ציבור העובדים, נעה נוריאל, הוסיפו וקבעו כי על "מעריב" לשלם גם דמי הבראה בסך 3,154 שקל. נוסף לכך חויב העיתון בתשלום הוצאת משפט בסך 7,000 שקל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}