כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אני מאשים, גרסת שמחיוף • "זה משחק מכור"

בנאום חסר-תקדים בחריפותו תקף הסגן המודח אלי שמחיוף, את ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת • "איפה החברות? איפה השותפות? עוד לא הספקתי להגיב וכבר הדחת אותי?"

שמחיוף וברקת בימים יפים יותר. צילום ארכיון
שמחיוף וברקת בימים יפים יותר. צילום ארכיון



ישיבת הקואליציה החודשית של עיריית ירושלים התדרדרה אתמול (ה') למחוזות אותם לא ראתה המליאה, ככל הנראה, מעולם.

שעה קלה לאחר פתיחת הישיבה פונה חבר המועצה, מאיר תורג'מן, לבית החולים 'שערי צדק' לאחר שככל הנראה לקה בהתקף לב.

לאחר מכן ביקש סגן ראש העיר לשעבר, אלי שמחיוף, את רשות הדיבור. בימים האחרונים החליט ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, להדיח את שמחיוף מתפקידו, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בפרשת הולילנד.

פרשת שמחיוף, הסיקור המלא:
ברקת לאלי שמחיוף: "עליך להשעות עצמך מייד"
ברקת החליט סופית: אלי שמחיוף יפוטר
לא רוצה ללכת • עורכי דינו של שמחיוף נגד החלטת ראש העיר • המסמך
סגן ראש העיר מש"ס קיבל מכתב פיטורין מברקת
ברקת חסם את המחשב של שמחיוף • "רודפים אותי"

שמחיוף הציג חוות-דעת משפטיות המאפשרות את המשך תפקודו בעירייה, אך ראש העיר החליט להחמיר עם סגנו ולפטר אותו מתפקידו לאלתר.

שמחיוף נשא נאום חסר-תקדים בחריפותו נגד ראש העיר, וראש העיר השיב לו בנאום חריף לא פחות.

אתר 'בחדרי חרדים' תמלל את שני הנאומים ומגיש אותם במלואם.

שמחיוף: "זו רדיפה אישית, אתה מפטר סגן דרך הטלפון?"

"בשעה 12:30 ידידי הטוב הרב פיינר נקרא אליך לשיחה, כשאתה מחזיק בידך חוות דעת כתובה. אני לא מכיר יועץ משפטי, עם כל הערכה והכבוד לאמנון (עו"ד אמנון מרחב. י.א.) שיודע לכתוב חוות-דעת בתוך שעתיים, תוך שהוא עוזב הכל ומתנתק מפגישות רק כי זה בוער. משהו כאן לא מריח טוב, ומשהו כאן מעורר חשדות נוספים.

"בשעה 15:00 אני מקבל טלפון מראש העיר שם נאמר לי 'תגיע אליי'. השבתי לו: 'אני לא נמצא באזור'. אומר לי ראש העיר: 'אני לא יכול לחכות אני מבקש ממך להשעות את עצמך מיד'. אמרתי לו: 'אתה בטוח שאתה מדבר איתי? אנחנו מדברים בטלפון! אתה הולך להשעות את הסגן שלך שמכהן לצדך במשך 3 שנים דרך הטלפון?' ענה לי ראש העיר: 'אני לא יכול לחכות, אני צריך להוציא הודעה לתקשורת'.

"בשעה 17:00 אני מקבל טלפון נוסף מראש העיר ששואל אותי: 'נו, החלטת?' עניתי לו שאני רחוק מלקבל החלטה, אני לא מקבל אותה לבד... בשביל זה יש יועצים משפטיים, רבנים, משפחה ויחד נקבל החלטה".

"ראש העיר ענה לי: 'אני לא יכול לחכות, אני חייב להוציא הודעה לתקשורת'.

"ואכן אחרי שעה, כל העולם ואשתו קיבלו הודעה שראש העיר הגיש בקשה לאלי שמחיוף ולאברהם פיינר שישעו את עצמם. אני לא מצליח להבין איפה ראש העיר שלנו שמגלה או משדר חברות או שותפות? אתה האדם הראשון שהחליט שאני כבר עבריין, שאכן היה כבר משפט, אתה חרצת את גורלי. החלטת שאני צריך להתפטר מתפקידי עוד לפני שהשופט התחיל את המשפט או אמר את דברו".

שמחיוף במשרדוצילום: שמחיוף במשרדו
שמחיוף במשרדו


"המשחק היה מכור, פעלת מתוך מצוקה"

שמחיוף המשיך בדבריו: "משהו כאן מריח לא טוב, אדם שמתנהג בכזו צורה פזיזה אין לו כוונות אמיתיות וטהורות, ומשהו ודאי עומד מאחורי זה. הבאתי עימי את חוות הדעת של טובי המשפטנים בארץ, פרופסור רון שפירא ויעקב ויינרוט, שקבעו בצורה חד-משמעית שאין לי בעיה להמשיך לכהן בתפקיד כל עוד לא הייתה הרשעה.

"אין כאן עירייה פרטית שלך. יש כאן שליחי ציבור, שנשלחו על ידם לייצג את מגוון הציבורים בירושלים.

"יום חמישי לאחר מכן, אחרי שיחות ודברים שקיימתי עם היועץ המשפטי בעירייה, והיועצים המשפטיים שלי, נאמר להם שהם יכולים לקבל שימוע עד יום שישי בצהריים. האם אתם מכירים את עיריית ירושלים שעובדת ביום שישי בשעה 12:00 בצהריים? משהו כאן מראה שוב על הלהיטות.

"המשחק היה מכור מראש, זה לא מראה על אמיתיות או נקיות כפיים. ביום שני אנחנו מקבלים טלפון ב-11 בבוקר ואומרים לי: 'עד שעה 14:00 אולטימטום, או שאתה משעה את עצמך או שאני משעה אותך'.

"פנו אליו (לברקת. י.א.) נציגים מכל הצדדים, אמרו לו, ניר, תחשוב פעמיים, אין כאן בעיה משפטית. אין לך בעיה ציבורית כי לא ניסית לשאול את דעת הציבור. רוב חברי הבית חושבים שלא היית צריך לעשות את המעשה הזה.

"הדבר האחרון שנשאר הוא שפעלת תחת רדיפה אישית, החלטת לחסל חשבון, אולי בגלל שתקעתי לך את תקציב הארנה בחודש שעבר הרגשת מצוקה, או מישהו שניסה לתקוע לך מקלות בגלגלים. אני אמשיך לשרת את הציבור נאמנה כפי שעשיתי את זה עד היום".

שמחיוף גם התיחס לחשדות עצמן, ואמר: "עורבא פרח, לא יצא מזה כלום".

לסיום, הוסיף שמחיוף ופנה לברקת: "לא פעלת בניקיון כפיים או ביושר, פעלת בדיוק הפוך. אני מקווה שלא ירחק היום שאתה תבוא להתנצל בפניי".

ברקת: "חבל שאתה לא מבין, אולי נשתף פעולה בעתיד"

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הגיב בקצרה לדברים: "אני מסכים איתך שיש לך זכויות עשייה רבות בעיר, ואני מקווה שתמשיך לעשות. אני חייב לומר לך, שחבל שאתה לא מבין את הנורמות הציבוריות אשר מגובות על ידי פסקי דין - מהם הגיעה ההחלטה שלי.

"אין לזה קשר לרדיפה אישית, אני שירתתי חמש וחצי שנים באופוזיציה בירושלים, וכשהגעתי להיות ראש עיר פתחתי דף חדש. אני אדם שיודע לשים את הדברים מאחורה. אני לא רואה בדעה אחרת או בעימות סיבה לא לשתף איתך פעולה בעתיד".

אלי שמחיוף: "אני רוצה לומר לך משפט אחד, שאני יודע שאחד השיקולים שלך בקבלת ההחלטה הזו זה למצוא חן בעיניי הציבור. נאמר לך על ידי יועצי תקשורת כאלו ואחרים שיהיה לך טוב אם תפטר אותי".

ברקת: "זה לא נכון".

שמחיוף: "נורמות ציבוריות נקבעות על ידי המועצה. אתה מייצג את עצמך ולא את כל הציבור. לא רצית לשמוע את החברים כאן".

"שליחות ציבורית להגן על כבודה של ירושלים"

בסביבתו של ברקת דחו את האמירות, לפיהן מדובר בענין אישי שבין ראש העיר לשמחיוף וציינו, כי כולנו זוכרים את התגייסות ראש העיר ניר ברקת למען מינוי אלי שמחיוף לסגן, גם כאשר ענן האשמות והחקירות היה בעת המינוי. עם זאת, לא שעה ראש העיר ללחצים הכבדים שהופעלו עליו מנציגי ציבור רבים, כלי תקשורת וחברי מועצה, שניסו למנוע את מינויו של מי שנחקר וחשוד בפלילים, בטענה הצודקת כי כל עוד לא הוגש כתב אישום – אין סיבה לאי קיום הסכם קואליציוני. ואכן, הביא ברקת למינויו של שמחיוף, על אף כל הטענות שהיו אז בשעתו.

בסביבת ברקת ציינו, כי "היחסים בין שמחיוף וברקת לאורך הקדנציה היו מצויינים והדוקים. גם כעת, אין כאן משהו אישי חלילה. ראש העיר מעריך ומוקיר את סגנו לשעבר, על פעילותו רבת השנים, כנציג ש"ס וכאיש ציבור, אך הגשת כתב אישום מהווה עילה ברורה לאי כהונת איש ציבור בתפקיד כה בכיר וייצוגי. ברקת מקווה ומייחל כי אכן שמחיוף יזכה בדין ויצא זכאי מכל אשמה, אך בנתונים הקיימים, היה זה מחוייב המציאות.

"ראש העיר רואה לעצמו שליחות ציבורית להגן על כבודה של ירושלים. בפרשיה בה שני ראשי עיר לשעבר מורשעים מואשמים בפלילים, מהנדס לשעבר וסגן בהווה, הוא חש צורך להבהיר כי ירושלים של היום אינה כלולה בהאשמה הקשה, לכאורה, של שוחד ופלילים, ולכן החליט לאמץ את חוו"ד הברורה וההחלטית של היועץ המשפטי של העירייה, כלשונה וככתבה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}