כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מי כעמך ישראל • למרות ההסתה: היהודים מאמינים יותר

80% מהיהודים במדינה מאמינים בהקב"ה • רוב מוחלט לא אוכל בשר בחלב ומקפיד על מזון כשר • 80% רוצים חופה בברכת רב • וכמה מחכים בכיליון עיניים למשיח?

עושים קידוש. צילום: פלאש 90
עושים קידוש. צילום: פלאש 90



מי כעמך ישראל. למרות מסע השיסוי וההסתה נגד הציבור החרדי המתנהל בחודשים האחרונים מעל כל בימה אפשרית מתברר כי הציבור בישראל הפך למאמין יותר, מתפלל יותר ומקפיד הרבה יותר על קיום מצוות התורה.

הנתונים הללו המוצגים בסיומו של מחקר מקיף במיוחד שערך מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה, ושתוצאותיו מתפרסמות לראשונה היום (ה'), יגרמו לבטח לכמה כלי תקשורת מרכזיים במדינה לשאול את עצמם: איפה טעינו.

כמה יושבים 'שבעה'?

על-פי הנתונים 80% מהיהודים בישראל מאמינים בקדוש-ברוך-הוא. השוואה לסקרים קודמים מגלה כי מדובר בגידול דרמטי במספר המאמינים במדינת ישראל. אחוז גדול יותר של יהודים מגדירים את עצמם דתיים או חרדים בהשוואה לעשור קודם לכן: 3% הם "חילונים אנטי-דתיים" (לעומת 6% ב-99'), 43% "חילונים" (לעומת 46%), 32% "מסורתיים" (לעומת 33%), 15% "דתיים" (לעומת 11%) ו-7% חרדים (לעומת 5%).

72% מהאוכלוסיה בארץ סבורים שלתפילה יש כוח לשפר את מצבו של האדם , 80% חושבים שיש גמול למעשים טובים, ולדעת 74% יש עונש על מעשים רעים. 56% מאמינים בחיים שאחרי המוות בעולם הבא ו-51% מאמינים בביאת המשיח.

גם בקשר לקיום המצוות ישנה עליה דרמטית ויותר אנשים מקפידים על קיומן: 94% מקיימים ברית מילה, 92% יושבים "שבעה" לאחר פטירת קרוב משפחה, 91% עורכים בר-מצווה, 90% יגידו "קדיש" על הורים שנפטרו, 86% מעוניינים להיקבר בקבורה יהודית ו-83% יקיימו גם את בת המצווה.

גם בקשר לסידור חופה וקידושין הנתונים מפתיעים: שמונים אחוז רואים חשיבות לנישואים בעריכת רב.

על פי ממצאי הסקר רוב היהודים בישראל שומרים מצוות מסוימות: 66% מדליקים נרות ו-60% עושים קידוש.

בדומה לשבת, גם החגים זוכים למקום של כבוד בציבור הישראלי. 85% ממשתתפי המחקר סבורים שחשוב לציין את חגי ישראל על-פי המסורת. 82% מדליקים נרות חנוכה, 68% צמים ביום כיפור (באופן מלא או חלקי) ו-67% מתנזרים מחמץ בפסח.

גם ביחס לאוכל כשר הנתונים מפתיעים: מרבית היהודים בישראל אוכלים מזון כשר בביתם (76%) 63% מקפידים שלא לערבב בין הבשר והחלב. 72% מעידים שהם לעולם לא אוכלים בשר חזיר.

מעדיפים מדינת הלכה

חלקו השני של המחקר בחן את עמדות המשתתפים בנושאים ציבוריים של דת ומדינה.

על השאלה הרגישה והנפיצה ביותר: מה תעדיף חוק של המדינה או מצווה של הקב"ה ענו 85% מהחרדים ו-49% מהדתיים כי יצייתו להלכה ולא לחוק או לערכים דמוקרטיים במקרה של התנגשות בין השניים. לעומת זאת, 84% מהחילונים האנטי-דתיים, 65% מהחילונים שאינם אנטי-דתיים הצהירו שיעדיפו את הדמוקרטיה. 48% מהמסורתיים אמרו "לפעמים כך ולפעמים כך".

בסך הכל, 44% מכלל הנשאלים יצייתו לחוק ולדמוקרטיה, 20% להלכה ול-36% אין הכרעה חד-משמעית.

יהודים ישראלים רבים מתעניינים בשאלה "מיהו יהודי" ומקבלים את העמדה הרשמית של מדינת ישראל, התומכת בגיור אורתודוכסי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}