כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"אויבת!", הפטיר ישראל אייכלר לעבר ציפי לבני ונטש עם חבריו • כך זה נראה

דברי ההסתה שהשמיעה ציפי לבני במליאת הכנסת נגד הציבור החרדי היו הקש ששבר את גב נציגי 'יהדות התורה' • השנאה הורגשה השבוע בכל רגע: מ'חוק טל' ועד הקריטריונים שהעניק משרד השיכון • ואיזה פתק סודי הציג ליצמן בפני נתניהו רגע לפני המתקפה? • ויש וידאו, שלב אחר שלב

מי האויבת האמיתית? ציפי לבני
מי האויבת האמיתית? ציפי לבני



גל ההסתה נגד הציבור החרדי צובר תאוצה בתקופה האחרונה ובכל פעם שובר שיאים חדשים.

השבוע, לאור פתיחת הדיון בחוק טל, יצאו הרבה מרצעים מן השקים והמתקפות חודשו. גם פרסום הקריטריונים החדשים של משרד הבינוי והשיכון לא הקלו על מצבו של הציבור החרדי בתקשורת.

וכך הפך דיון בחתימת 40 ח"כים לדיון מסית נגד הציבור החרדי, כשרק בחלקו הוא מופנה לדיון ביקורתי נגד ראש הממשלה ונגד מדיניות הממשלה.

"בשורה חדשה יש לשר השיכון - קריטריונים", הצליף בו ח"כ רוני בראון (קדימה).

"הקריטריונים החדשים שייכים לשולחיו בלבד. ב"ה, בסיעתא דשמיא, בע"ה, אין קריטריון של יוצאי צבא. ולא רק עשרה ילדים יזכו בהעדפה, גם שלושה ילדים, אבל פתאום הוא המציא את המושג של 'ותק הנישואין'. נו, הילדים של הרב אטיאס מתחתנים בגיל 17, 18, אז בגיל 22 יש להם שלושה ילדים וותק. אני התחתנתי בגיל 25, אז תמיד התור יהיה מלא 'מהם'", אמר.

"מהם" - שימו לב לקונוטציה השלילית.


"ומה עם מיצוי כושר ההשתכרות?" – המשיך ושאל. "אתה תעודד פרזיטיות?" – שאל את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שישב מולו על כסאו והאזין. "זה לא מחווה לליברמן, זה מה שגל המחאה רוצה", הוסיף ואמר.

אחר כך עלה לדוכן חברו לסיעה, יוחנן פלסנר. גפני עמד ליד כסאות הח"כים בליכוד, לא ליד כסאו שלו, ונראה כדרוך אלי קרב. ידיו משולבות, כל כולו אומר זעם.

"אתה זונח את ההבטחות שלך, את המילים שלך, את חלק מהשותפים שלך. ההחלטה של השר אטיאס נרקחה בדיל איתך. הרי ההמלצה המשמעותית ביותר של דו"ח טרכטנברג הייתה מיצוי כושר השתכרות. אתה כלכלן, אף אחד לא מטיל דופי ביכולות שלך, אבל הדיל שרקחת עם המפלגות החרדיות, הוא בעייתי".

פלסנר שב והזכיר לנתניהו את ההבנות שלו עם השר ליברמן, "שמכיר אותך לא מהיום ולא מאתמול ולכן דרש הסכם בכתב". אחר כך שלף את נייר ההסכם בין נתניהו לבין ליברמן, הסכם עליו חתום גם שר האוצר, יובל שטייניץ.

"אתה חתום עליו!" – הזכיר לו, ודרש משטיניץ לממש את זכותו שלא לחתום על החלטות משרד הבינוי והשיכון.

"קדימה מחזקת את השר ליברמן, כל הכבוד", 'ירה' גפני בפלסנר.

"בנושא הזה", הדגיש פלסנר.

"אז יכול להיות שפלסנר מדבר נגד החלטת קדימה ב-2007?" – שב גפני וזרק שאלה לחלל, כשהוא מתייחס הפעם לנושא חוק טל אותו תקף פלסנר.

"החוק נחקק ב-2002, והוארך ב-2007", הוסיף גם ריבלין מילות הגנה לציבור החרדי, תוך שהוא עושה זאת כביכול באירוניה. "טוב, אני לא זוכר את ההיסטוריה ומי היה אז בממשלה", אמר. אבל מי כמוהו זוכר כי קדימה היא זו שחוקקה את חוק טל.

"הגברת ציפי לבני סיימה את דרכה בראשות קדימה", 'הודיע' ח"כ אופיר אקוניס בנאומו..."הודעה למופז : כל מפלגת קדימה סיימה את דרכה", המשיך ואמר.

"אז למה ראש הממשלה מנסה כל פעם לפלג את קדימה?" – צעקה לעברו ח"כ אורית זוארץ, מקדימה.

נאום על יחסיו עם החרדים. נתניהו. צילום: יעקב כהן צילום: נאום על יחסיו עם החרדים. נתניהו. צילום: יעקב כהן
נאום על יחסיו עם החרדים. נתניהו. צילום: יעקב כהן


נייר ההבטחות

דווקא ראש הממשלה השתדל הפעם לברור במילותיו ולהיות הוגן.

"אני רוצה להקדים את מה שאני הולך לומר... לנושא שקשור ליחסים בינינו, כלומר, בין הציבור החילוני והדתי-לאומי לציבור החרדי. ואני מאמין שיש משימות גדולות וצריך לפתור אותן בדרך של הידברות, במידת האפשר, בדרך של הסכמה. בוודאי שאפשר גם בהכרעה – וגם את זה עושים ולא תמיד בדרך אחרת.

"אני חושב שזה דבר נכון לעשות. אנחנו לא צריכים מלחמת דת בתוך מדינת ישראל ובכלל. בטח בוודאי האויבים שלנו שמכוונים את הטילים הללו על ראשנו, הם אינם מבחינים מי חובש כיפה ומי אינו חובש כיפה, ומי חובש כיפה כזאת או כיפה אחרת. מבחינתם, הכוונה שלהם לעשות דבר אחד לכולנו, זהה. הדבר כולל גם את אזרחנו הערבים".

כאן עבר נתניהו להטלת פצצה. דקות אחדות לפני שעלה לדוכן כדי להגיב הזמין אליו את ליצמן למקום מושבו. ליצמן הגיע, השנים נראו רכונים על דף ניר. מתברר שנתניהו ביקש ממנו את רשימת ההישגים של הממשלה בנושאי הבריאות. אבל אז, כביכול בדרך אגב, ביקש ממנו נתניהו בנימוס את ה'פתק', הוא הפתק המפורסם המכיל את מספרי ההבטחות של לבני כשביקשה לסגור קואליציה עם החרדים. צפיתי בהם מבעד ליציע העיתונאים וראיתי איך ליצמן מניד שוב ושוב בראשו בשלילה, אחר כך מוציא את הפתק, מאפשר לנתניהו להציץ בו, ומשיב אותו לכסאו. הצצה - ותו לא.

עם הנתונים הללו, עלה נתניהו אל הדוכן כדי לנאום.

אבל, לכן אני אומר את הדברים שאני אומר לא מתוך, חלילה, רצון לנגח את חברינו אלא פשוט להעיר הערתו של אלכסנדר ינאי לאשתו, ונתחיל בעומדת בראש האופוזיציה. אני ביקשתי רענון מהרב ליצמן, הוא הוציא את הארנק והראה לי את הפתק. אני תמיד שואל אותו: האם יש לך צילום של הפתק?

"יש לו. הוא מראה לנו את זה כל פעם", העיר ח"כ נחמן שי, מקדימה.

"לא. הוא מראה את הפתק המקורי. אתה לא יכול לדעת", השיב לו נתניהו.

"תזהר, יש הרבה פתקים שלך גם כן", הזכיר לו ח"כ יואל חסון, מקדימה.

אבל נתניהו המשיך בשלו כשהוא מצטט מתוך הפתק, בכתב ידו של אמיר גולדשטיין, למתן מיליארד וארבעים שקל להבטחת הכנסה. כן, בדיוק כפי שאנחנו הבטחנו. והיא עוד קובלת על כך שאנחנו הבטחנו את הסכום הזה לאותה מטרה בדיוק...

וכיוון שהוא "לא נוקט צד במאבקים הפנימיים באופוזיציה" הוא ידבר גם נגד המועמד הנגדי, שאול מופז.

"שמעתי שחבר הכנסת מופז מתנגד בצורה מאוד נחרצת לחוק טל. נחרצת, בדיוק באותה צורה נחרצת שבה הוא תמך בחוק טל, בשנת 2007, בעד הארכתו בחמש שנים. עכשיו שמעתי שהוא גם מאוד כועס"...

האישה החרדית

אבל את שיאה של ההסתה חטפה היהדות החרדית מידה של יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, שעלתה לדוכן כדי לנאום לאחר נאומו של ראש הממשלה.

"הגיע הזמן, ראש הממשלה, שתסתכל גם על האזרח הפשוט, שהולך ורוצה להוריד מהמדף בסופר, ואין לו. החלטת שר השיכון מהיום, זו עוד יריקה נוספת בפני אלה שיצאו לרחובות – והמחאה התחילה מאותו אוהל שמחה על מחירי הדיור – אלה שיצאו לדרוש את זכותם לחיות כאן בכבוד. ההחלטה הזאת, שהציג אותה שר השיכון, היא זלזול מוחלט בוועדת טרכטנברג", אמרה לבני.

"הגיע הזמן שתסתכלי גם על האישה החרדית שהולכת למכולת ורוצה לקנות", ביקש ממנה גפני...

"כשבעלה של האישה החרדית ייצא לעבוד הם יוכלו לקנות", 'הסבירה' לו לבני...

"ועדת טרכטנברג הציעה שתי הצעות חלופיות: לקבוע את מיצוי כושר ההשתכרות, או כתנאי סף, או כמשקל משמעותי בקריטריונים. אבל שוב, באיזה תרגיל מתוחכם – שרוני בר-און הציג אותו כל-כך יפה – שפתאום אנחנו עוסקים בשאלת אורך חיי הנישואים של הזוג שיעמוד בתור. ולכן הזוגות הצעירים, המשרתים והעובדים – להם אין בשורה – הם, כרגיל, שוב משלמים את מחיר קואליציית נתניהו", המשיכה לבני.

"שר השיכון נשען על חולשתו של ראש הממשלה, שעוד לא למד לומר 'עד כאן'. שבחר, מסיבותיו הוא, למסור את גורל המדינה, כמו גם את עתידם של הצעירים האלה, בידי השותפים הסקטוריאליים. אלה שיימצאו תמיד את הפטנט, כך שבחישובים מסובכים, הישראלים המשרתים והעובדים לא יוכלו ליהנות, אבל המצביעים שלהם כן".

לטובת החוק. ריבלין. צילום: קובי הר צביצילום: לטובת החוק. ריבלין. צילום: קובי הר צבי
לטובת החוק. ריבלין. צילום: קובי הר צבי


המתקפה של ציפי

אבל זו הייתה רק ההקדמה לדבר ה'אמיתי', חוק טל.

"הרי כשאנחנו מדברים על הדיור, הרי מה קורה? אם לא משרתים בצבא אז אי-אפשר ללכת לעבוד. לפחות לא חוקי. ואז התוצאה היא שמסדרים את הקריטריונים בדיור כדי שיהיו לאלה שממילא לא נושאים בנטל".

ושוב התערב ריבלין לטובת החוק.

"ראש האופוזיציה, הייתי איתך בממשלה וגם רוני בר-און נתבקש על-ידי ראש הממשלה דאז, אריק שרון בפעם הראשונה. אני מוכרח לומר לך שחוק טל הצליח במידה רבה במובן הזה שהיום חמישית מהחרדים מתגייסים", הזכיר לה.

"הרי הרעיון היה גם להרחיב את מכסת השירות הלאומי. ואני מצטערת לומר שהאוצר, בהתנגדות שלו לשלם ולשים הרבה כסף שנדרש על מנת לייצר שווין, טועה. ואני מודה שגם באו אלי ואמרו לי: 'עזבי, שיילכו לעבוד, שלא יעשו צבא'. אני לא מסוגלת. אני כל כולי מתקוממת נגד הרעיון הזה. ויכול להיות שזה הגיוני ויכול להיות שזה יאפשר ליותר לצאת לעבודה, אבל יש משהו בצדק החברתי הבסיסי הציוני שלא אפשר לי לתמוך בזה. וכל השקעה כספית בשירות לאומי ואזרחי ראויה ונכונה וטובה, בין אם מדובר בציבור החרדי או אם מדובר בציבור הערבי.

"זה חלק בסיסי מהיכולת שלנו להמשיך ולחיות ביחד כמו גם להיאבק נגד האויבים מבחוץ. ואני יודעת, אני לא יכולה לוותר על צדק וכשאנחנו עוסקים באמת במה שקורה מבפנים בעוד אנחנו כואבים את החיילים שנזרקים מהרכבת ואת האישה שמוכה בבית-שמש – ואהבתי את זה שראש הממשלה הזכיר את שלומציון המלכה. באמת, היו מקרים וימים ודורות ותקופות שבהם בעם ישראל כבוד בת-מלך או מלכה לא היה רק בבית פנימה. היא יכלה לקבל החלטות עבור עם ישראל כולו. לא מחקו את פניה, לא טשטשו אותה, לא אמרו לה לשבת מאחורי מה שלא היה אז. והיא לא נדרשה לשבת בבית. זאת היהדות בעיני.

"זאת היהדות האמיתית, זאת היהדות שאני גאה בה. זאת היהדות והמסורת שעל-פיה גדלתי ועל-פיה אני אמשיך לחנך את ילדי.

"וכשאנחנו מסתכלים וראש הממשלה מדבר על חינוך וביטחון אי אפשר להתגאות בחינוך כשלמעלה מ-50% מתלמידי כיתה ב' אינם ציוניים. אי אפשר להתגאות בזה. מצטערת. אפשר להפשיר את חוק חינוך חובה חינם, אי אפשר להתגאות במערכת החינוך במדינת ישראל, כשהכל תלוי בזרם שאליו אתה משתייך", המשיכה לבני לתקוף את החרדים.

תחילתו של גל

לאחר שהמשיכה בדבריה, החלו סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, לקרוא לעברה קריאות ביניים. כשדיברה על "האויבים שלנו", צעק לעברה יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ישראל איכלר: "את האויבת שלנו".

הדרמה התחוללה כאשר יו"ר הכנסת דרש ממנו לצאת מהמליאה, כמחאה על דבריו. כל חברי הכנסת של יהדות התורה קמו ויצאו יחד עמו, לאות מחאה.

"הגיע הזמן שידע כל מסית שלא ירויח אלא יפסיד על ההסתה שלו ולא נשתוק יותר, לא ניתן למחרפינו להמשיך בהסתה שלהם. כשם שהוקיעו את מפלגתו של כהנא בגלל הסתה גזענית נגד הערבית, כך נוקיע ונילחם נגד כל הסתה גזענית נגד הציבור החרדי", הגיבו הערב ב'יהדות התורה'.

ולא בטוח שהם מבינים שמדובר רק בתחילתו של גל הסתה ענק, שישטוף את כולנו עד לסיומה של מערכת הבחירות, שמועד קיומה עדיין לא ידוע לאיש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}