כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מתפקדים חרדים ב'קדימה' מאיימים: "נחשוף שחיתות"

דבריו של שאול מופז בגנות ההשתמטות החרדית, הובילו מתפקדים חרדים משורותיו - לחשיבה מחודשת • "אם מופז ירדוף את החרדים, נחשוף שחיתות במפקד שלו"

בגד בחרדים? שאול מופז. צילום: יעקב כהן
בגד בחרדים? שאול מופז. צילום: יעקב כהן



דרמה חדשה עלולה לטרוף את הקלפים הפנימיים ב'קדימה'. בעוד כל אחד משני המתמודדים המרכזיים, ציפי לבני ושאול מופז, מארגן לעצמו את המתפקדים הקיימים (ארגזים, בשפה מדוברת) - מתברר כי יש בקרבם גם כאלו שעורכים חשיבה מחודשת.

במה דברים אמורים?

ובכן, אין זה סוד כי בין מתפקדי 'קדימה', בשתי המחנות, נכללים גם חרדים שהחליטו שברצונם להשפיע 'מבפנים', הגם שאת קולם בבחירות הכלליות, לא יתנו דווקא ל'קדימה'.

במפלגה לא ממש אוהבים זאת, אבל במציאות הקיימת זרמו עם השיטה, העלימו עין והסתפקו בדיבורים על אפשרות עתידית לשינוי השיטה. למען האמת, בין מתפקדיו של מופז יש יותר חרדים מאשר בקרב מתפקדיה של יו"ר המפלגה, ציפי לבני.

הסיבה לכך נעוצה בשתי סיבות מרכזיות: האחת, לבני לא טרחה מספיק לגייס חרדים, אולי משום שהיא לא מאמינה בהיגיון שבכך, אולי כי טכנית זה לא התאפשר לה, ואולי שילוב של שתי הסיבות גם יחד.

מופז, לעומתה, עשה במהלך החודשים האחרונים מאמץ בכיוון החרדי, כולל העמקת מספרם של המתפקדים במגזר, השתתפות בשמחות במגזר - וגולת הכותרת ביקור בביתו של הגר"ע יוסף.

לבני הופיעה אמנם בשמחות של משפחות ישי ויוסף, אך זה על בסיס חברי ולאו דווקא על בסיס פוליטי.

מופז נגד ההשתמטות

אתמול (ב), כך נראה, חלה נקודת מפנה ביחס של לפחות חלק ממתפקדי מופז החרדים, כלפיו. היה זה לאחר דיון בוועדת חוץ ובטחון, הוועדה שבראשותה הוא עומד, אשר עסקה בנושא הארכתו של חוק טל. מופז הביע את דעתו המתנגדת נחרצות להארכת ההסדר הקיים, ואף התבטא קשות נגד 'ההשתמטות'.

"המציאות טופחת על פנינו, פחות ופחות משרתים יותר ויותר משתמטים", אמר, והוסיף כי, "בישראל מתפתחת תת תרבות של משרתים, השתמטות הפכה לנורמה, השירות הפך להיות יוצא דופן".

לדעתו, כך אמר, צריך לקבוע מודל חדש המבוסס על שירות לכולם.

"רוב אזרחי ישראל רוצים בכך, והמנהיגות על כל גווניה מבינה שאנחנו צריכים ללכת לשם. דיברתי עם מנהיגים חרדים, ואני מאמין שהם מבינים שהעוני במגזר שלהם חייב להוביל אותם להשתלבות בשוק העבודה ולשירות צבאי, והדברים שלובים".

קשה לדעת לאלו מנהיגים הוא מתכוון, באשר רוב גדולי התורה סבורים שמי שיושב ולומד חייב להמשיך לשבת וללמוד מבלי לפזול הצידה אל מסגרות כאלו ואחרות.

הפתרונות השונים של שירות אזרחי, לימודי אקדמיה או תעסוקה כזו או אחרת נועדו, חד משמעית, עבור מי שאינם מסוגלים מסיבות כאלו ואחרות להמשיך ולשקוד על תלמודם. בצער רב עליהם לסגור את הגמרא ולצאת החוצה, אך לא ל'כתחילה'.

מאז נאומו אתמול, שוחחו עמי כמה וכמה אנשים שהתפקדו בעבר למופז, והתבטאו נגדו בצורה קשה.

אחת מהם, אשה חרדית מבוגרת, אמרה לי את המשפט הבא: "אין לי ילדים בגיל ישיבה או צבא, אני כבר מבוגרת, אבל יש לי נכדים שיושבים ולומדים בישיבות הקדושות. אני לא אוכל להצביע עבור מי שכינה את נכדי היקרים בשם 'משתמטים', או עבור מי שקרא לקבוע מודל חדש שמשמעותו שירות לכולם, גם להם".

התלונה שתזעזע את קדימה

בחור ישיבה שבשעתו התפקד אף הוא ל'קדימה' תוך כוונה לתמוך במועמדותו של מופז אמר לי כי "בשעתו, כשהתפקדתי, אמרו לי חברים שאני עושה טעות, שמדובר במפלגה חילונית, והגם שמופז מסורתי - עדיין לא מתאים שבחור ישיבה יתמוך בו.

"אני טענתי שזכותי להשפיע מבחוץ על המפלגה, ושהוא עדיף מלבני. היום אני מתחרט על כך בכל ליבי. אז נכון שאיני נחשב לאחד מהגאונים שבחבורה, אבל לימודי בישיבה חשובים לי ולעתידי והמחשבה על כך שמופז הוא זה שתומך בהפסקת החוק שמאפשר לי את המשך לימודי, ואשר ביטולו יכול להביא באופן מעשי לגיוס שלי בכוח לצבא, מחרידה אותי".

יתכן שמדובר בקולות בודדים בלבד, ושעדיין הדבר אינו אמור להטריד את מנוחתו של מופז, או להשפיע בדרך כזו או אחרת על תוצאות המפקד.

מה שכן אמור להדיר שינה מעיניו, הוא דברים אותם שמעתי הבוקר, מפיו של אחד מהפוקדים שהצליח לפקוד כמות רצינית של חרדים: לדבריו, (שנולדו בעקבות חשיפת ערוץ 10), עד כה נמנע מלהגיש תלונה רשמית אודות המפקד ועדיין חשב לממש אותו ביום פקודה.

אך לאחר ששמע את דבריו של מופז, הוא עורך חשיבה מחדש באשר להיתר לפנות למשטרה במקרה שבו מדובר, במי שרודף את ציבור לומדי התורה, ויתכן בהחלט שבימים הקרובים יממש את כוונתו זו.

אין ספק שברגע שתוגש תלונה משטרתית בנושא, היא תחולל רעידת אדמה פנים קדימאית. גם אם לא תשפיע באופן ישיר על תוצאות הבחירות ותביא רק לפסילתם של 'כמה ארגזים', עדיין מדובר במידע שלא בטוח שכל חברי קדימה התומכים במופז יוכלו לחיות עמו בשלום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}