כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

למה רופא המשפחה צריך לדווח על אי כשירות לנהיגה?

ועדת הבריאות דנה בכך ש-15 רישיונות נהיגה נפסלים כל חודש לכבדי ראייה; יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית: יש על הכביש נהגים לא מאוזנים

  • כ"ט טבת התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום דיון על החובה המוטלת על רופאים לדווח על מחלות שעלולות לפסול את רישיון הנהיגה שלו. הדבר יכול לפגוע לכאורה בסודיות הרפואית ובאמון בין המטופל לרופאו. ידידה רזלן, ראש תחום תקינה בנהיגה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ציינה בדיון כי בכל חודש נפסלים בממוצע 15 רישיונות נהיגה בשל בעיות ראייה חמורות (כושר ראייה שאינו עולה על 30%).

לדבריה המצב כיום בו רופאי משפחה מעבירים את הדיווח הוא משביע רצון. ממלא מקום יו"ר הוועדה, ד"ר עפו אגבאריה (חד"ש), טען לעומתה כי המצב מעוות: "היחס בין רופא למטופל צריך להיות מושתת על אמון הדדי ולא על חשדנות. הרופא אינו 'מלשינון'. בעידן של טכנולוגיה מתקדמת יכול מוסד כמו קופת חולים להיכנס לתיק ולדווח במקום הרופא".

פרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, אמר בדיון כי "מטופלים משקרים ומאיימים על רופאים שלא ידווחו על מחלות ונוהגים באלימות כלפיהם. כתוצאה מכך יש על הכביש נהגים לא מאוזנים. יש להעביר את אחריות הדיווח על כתפי החולה. הרופא לא צריך להיות זרוע של החוק - זו פגיעה קשה מאוד ביחסי רופא-חולה, שגורמת לנטישת רופאים ונזק כלכלי עבורם".

אבל גם לטענה זו יש מתנגדים, סגן ניצב נועם ביגנסקי, ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה של המשטרה אמר כי אין להשית את אחריות הדיווח על הנהגים עצמם, "הם ישקרו ולא ידווחו". הוא הדגיש כי אין ביכולתה של המשטרה לנהל חקירה רפואית בכל מקרה של תאונת דרכים, שכן הדבר ייצור סרבול רב בשל הצורך להוציא צווי בית משפט.

בסיכום הדיון, אמר חבר הכנסת אגבאריה כי תוך שלושה חודשים על משרדי הממשלה וקופות החולים לספר לוועדה על אפשרויות נוספות לדיווח על מחלות נהגים, נוסף לדיווח של הרופא המטפל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}