כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הזרמת הגז המצרי לישראל מתחדשת באופן חלקי

חברת החשמל דיווחה לבורסה על קבלת גז ממצרים "בכמות נמוכה משמעותית מהכמות החוזית"

  • כ"ז טבת התשע"ב
צילום: אלבטרוס
צילום: אלבטרוס

חברת החשמל מודיעה היום על חידוש הזרמת הגז המצרי לישראל, בהיקף מצומצם. זאת, לאחר כשבוע של דיווחים לא רשמיים על עבודות לחידוש ההזרמה, שלא אושרו על ידי משרד האנרגיה והמים. מאז סוף נובמבר לא זרם גז בצינור המוליך גז ממצרים לישראל, עקב חבלה בצינור הגז. מאז המהפיכה במצרים, מבפרואר 2010, נפגע הצינור מספר פעמים על ידי חמושים באזור סיני, ואספקת הגז לישראל שובשה במשך רוב השנה. הדבר גרר גם צניחה במניות חברת אמפל של יוסי מימן, המחזיקה ב 12.5% מחברת EMG - המוליכה את הגז לישראל.

להפסקת זרימת הגז ממצרים משמעויות נרחבות לחברת החשמל ולישראל בכלל. חברת החשמל, שהגיע לייצור כ-40% מהחשמל בגז טבעי, נקלעה למצוקה עקב הצורך להשתמש בדלקים חלופיים ויקרים יותר. העלייה בעלויות הפקת החשמל יתרגמו לעלייה של כ-14% בתעריף החשמל. זאת, לאחר מאמצים בממשלה לצמצם את את הייקור שחושב בתחילה - 30%. בשל עצירת הגז המצרי, החלו צרכני הגז בישראל לרכוש גז נוסף ממאגר ים תטיס, מה שגרם להתדלדלות מואצת שלו וירידה באספקת הגז ממנו בחודשים האחרונים, בסך של כ-40%. בשל הקשיים בייצור חשמל באמצעות דלקים חליפיים, משרד האנרגיה והמים צופה בצורת חשמל בקיץ 2012, ואף הקים צוות מיוחד למציאת פתרונות לוגיסטיים לבעיות הכרוכות באספקת החשמל בקיץ הקרוב.

עקב האקלים הפוליטי במצרים, צפוי כי ישראל לא תחזור להסתמך על הגז המצרי, ותמשיך בפעולות להקמת המצוף הימי לייבוא גז נוזלי (LNG), שאמור להתחיל לפעול בסוף 2012 או תחילת 2013. בהודעת חברת החשמל נמסר כי בשל "אי הוודאות הרבה השוררת באשר לרציפות האספקה ובאשר לכמות אשר תסופק", לא ניתן להעריך את השפעת חזרתו של הגז המצרי על תזרים המזומנים שלה. גורמים בענף העריכו כי אי הוודאות, והחשש מפגיעה מחודשת בצינור, עומדים מאחורי שתיקת משרד האנרגיה והמים בנושא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}