כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

היום הראשון לניסוי בתחבורה: החיילים עלו לרכבת - על חשבונם

לבני: אחרי שזרקו נשים לירכתי האוטובוס זורקים חיילים מהרכבת ■ רמת הדיוק של הרכבות עלתה מ-60% ל-85%

  • כ"ז טבת התשע"ב
רכבת ישראל. צילום: יעקב נחומי
רכבת ישראל. צילום: יעקב נחומי

(עדכון) בוקר ראשון למהלך החדש של משרד התחבורה, לפיו חיילים לא ייסעו חינם ברכבות בימי ראשון. השינוי נעשה ללא תקלות מיוחדות, אך חיילים רבים נראו כשהם עולים לרכבת ומשלמים מכספם. בין השעות 6:00-9:00 החיילים השתמשו ב-260 מתוך האוטובוסים, שהסיעו כעשרת אלפים חיילים, מתוך 12 אלף שהיו אמורים להשתמש בהם. חיילים רבים בחרו פשוט להגיע לתחנות אחרי השעה 9:00 והשתמשו ברכבות בחינם.

לפי נתוני הרכבת, רמת הדיוק (כמות הרכבות שלא מאחרות ביותר מ-5 דקות) עלתה מממוצע של 60% בימי ראשון, ל-85%. כמו כן, למרות הגדלת מספר הקרונות השנה, שירות האוטובסים בימי ראשון ימשיך לפעול.

למרות הקריאות להפגנות, רק הורים בודדים הגיעו למחות במקום. לא נרשמו חסימות של רכבות או איחורים כלשהם בתנועת הרכבות.

הפרויקט, שעלותו 20 מליון שקל, מיועד לפתור את הצפיפות העצומה ברכבות של יום בבוקר, שגורמת לאי נוחות רבה לנוסעים, שחלקם לא מצליחים להידחק לקרונות.

בהסעות החדשות מוגשת לחיילים ארוחת בוקר, והם משתמשים בכביש 6, וכך אולי יהיו אף מהירים יותר. 300 אוטובוסים יעמדו לרשות החיילים, והם יצאו כל חצי שעה או כאשר הם מלאים. עם זאת, יש חשש כי מספר האוטובוסים לא יספיק, וביקורת נשמעת גם על העובדה שלא מכל תחנות הרכבת ייצאו הסעות לחיילים. החיילים יוכלו להשתמש ברכבות מתחנת ההגנה בת"א ודרומה, וכן ברכבות אחרי השעה 9:00 בבוקר. הרכבת וצה"ל יפעילו חדר מצב כדי לנסות ולפתור תקלות שיתגלו בשטח.

בנוסף, צה"ל הנחה את המפקדים שלא להעניש חיילים שיאחרו בשל המעבר לאוטובוסים. בחודשים הקרובים, כאשר הרכבת תקלוט קרונות חדשים, ייתכן והחיילים יוכלו לשוב ולהשתמש ברכבת גם ביום ראשון. החיילים מהווים 36% מנוסעי הרכבת ביום ראשון בבוקר.

למהלך יש גם תגובות פוליטיות. יו"ר קדימה, ציפי לבני, מסרה הערב כי "אחרי שזרקו נשים לירכתי האוטובוס זורקים חיילים מהרכבת. אני יודעת שאומרים שזה עניין של עומס ותקציב אבל שוב, כמו בכל דבר, זה עניין של סדר עדיפות. חובת הממשלה היא לאפשר לחיילים לנסוע בחינם בתחבורה ציבורית בכל יום ובכל שעה. אני מחזקת את ההורים שהולכים להפגין מחר בבוקר על הזכות של ילדיהם, ילדינו, המשרתים בצה"ל להגיע בחינם לבסיס והביתה. קדימה התחילה להחתים חברי כנסת על חוק שיבטיח את זה אם הממשלה לא תשנה את דרכיה".

יושב ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שאול מופז אמר בתוכנית "הבוקר הזה" ברשת ב' כי לא יעביר שום תקציב למערכת הביטחון עד שימצא פיתרון הולם לבעיית הנסיעות של חיילים בימי ראשון בבוקר. חבר הכנסת מופז עומד גם בראש הועדה המשותפת עם ועדת הכספים לענין תקציב הביטחון. "אי אפשר להפוך את החיילים לנוסעים סוג ב' ולגרום להם עוול כדי לחסוך כסף".

יו"ר רכבת ישראל אוֹרי יוגב אמר בראיון לקרן נויבך "סדר יום" כי הסעות האוטובוסים עובדות היטב וכי במקצת המקרים מגיעות מהר יותר מאשר הרכבות. עוד אמר יוגב כי המצב כפי שהיה עד היום ולפיו עשרות אלפי חיילים עלו לרכבות בבוקר יום ראשון הביא לסכנת נפשות. לדבריו בתוך ארבע עד חמש שנים עם ההשקעה הנרחבת בתשתיות הרכבת, ניתן יהיה להתגבר על העומס ועל הביקוש הגדל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}