כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

"חלילה מלקרב את בעלזא" • פלג בסאטמר מתנער מההסכם

הדיווח ב'דער איד' על פריצת דרך לשלום בין סאטמר לבעלזא חולל סערה בקרב חסידי מהרי"י מסאטמר • 'בחדרי חרדים' חושף מכתב נזעם של דייני החסידות לעורכי העיתון

לוגו עיתון 'דער איד'. צילום: בחדרי חרדים
לוגו עיתון 'דער איד'. צילום: בחדרי חרדים

תהליך השלום היסטורי בין חצר חסידות בעלזא לחצר חסידות סאטמר נתקל בקשיים, עוד בטרם יבשה הדיו הוירטואלית על הסכם הפשרה הבלתי-כתוב בין שתי החסידויות.

ביום חמישי האחרון דיווח העיתון 'דער איד', ביטאון פלג חסידות סאטמר של מהרי"י, שמרכזו בשכונת וילאמסבורג שבברוקלין, על טקס המחילה שביצעו דייני חסידות בעלזא על קברם של אדמו"רי סאטמר בבית העלמין שבקרית יואל.

עוד בנושא:
היסטוריה: בדרך לפיוס בין בעלזא לסאטמר • חשיפה
בעלזא וסאטמר מתפייסות • 'הסכם השלום' שלא קויים - נחשף • בלעדי
עוד צעד • 'דער איד' על השלום עם בעלזא

העיתון הבליט את תמונות דייני חסידות בעלזא המבקשים מחילה על קברו רבי יואל מסאטמר זיע"א. עורכי העיתון ליוו את התמונות במאמר אוהד, שהסביר כי הנהגת החסידות מכה על חטא ושלחה את בכיריה להתנצל.

הפרסום עורר סערה גדולה בקרב חסידי המהרי"י.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי השלום בין החצרות נרקם בין חסידות סאטמר לחסידות בעלזא, בעוד שלפלג המהרי"י לא היה כל קשר לתהליך. כיוון שכך, בפלג מהרי"י היו מי שזעמו על עורכי העיתון, שפרסמו על הפשרת היחסים שלא על דעת האדמו"ר.

עורך העיתון, משה פרידמן, המשמש בשעות הפנאי כמשב"ק האדמו"ר, זכה לטלפונים נזעמים מבכירי החסידות, שהתלוננו על הפרסום בעיתון וביקשו הבהרות.

במכתב חריף ששיגרו דייני פלג מהרי"י לעורכי ה'דער איד', מובעת הסתייגות חריפה ממה שנכתב בעיתון:

"אודות מה שהתפרסם בהעיתון, ע"ד בקשת מחילה ע"י רבני קהילת בעלזא בשליחות מנהיגם אצל הציון הק' של מרן רשכבה"ג רביה"ק זי"ע, ומזה נראה כאילו מעתה יש מקום לקירוב הדעות והלבבות בין היהדות הנאמנה למחנה שלהם.

"הננו בזה לעורר ולהבהיר, ראשית דבר התבדלותה של 'העדה החרדית' והיהדות הנאמנה בארה"ק ממחנה זה, לא החל בעת שפגע בכבודו של מרן רביה"ק זי"ע, כי אם קודם לכן, בעת שמנהיגם פרץ פרצות חמורות בחומת חינוך הטהור, וכאשר מחו נגדם פגעו קשות בכבודם הגדול של הגאוה"ק תלמידי מרנא החתם סופר זי"ע, ובכבוד תורתו של מרן זיע"א, ואף ירדו לחייו של מרא דארעא קדישא בעל המנחת יצחק זצ"ל.

"לצערינו מאז התרחקו מהיהדות הנאמנה יותר ויותר, וירדו מטה מטה בהתקרבות לדרכי החפשים ולראשי השלטון, והכניסו זמורות חדשות וזרות בדרכי החינוך אשר לא שערום אבותינו.

"וככל שחלפו השנים הלכו מדחי אל דחי, עד שכיום בזמנים קשים אלו, כאשר היהדות הנאמנה בארה"ק נאבקת קשות על עתיד קיומה, מול תכסיסי ראשי הציונים עוקרי הדת והתורה הרוצים לבלע את הקודש, ומשקיעים כל אונם והונם להטמיע את הציבור החרדים במלתעות השמד הציונות, ע"י גיוס החרדים להפאליציי (משטרה) ולצבא הטמא שלהם.

"לדאבונינו, מחנה זה ומנהיגם, הן הם אשר חלקם גדול באסון זה לשלב את ציבור שותו"מ בין המינים והאפיקורסים, בכך שהם ראשוני פורצי הגדר לשרת בהפאליציי (משטרה) ובשירות אזרחי שלהם, שאף אצל אלו החרדים שלא התבדלו מהציונים כראוי, היו עדיין דברים אלו בבחינת הגבול האחרון המבדיל בינם לבין פורקי עול.

"ע"כ דבר פשוט וברור הוא שחלילה לנגוע בזה ולקרב ציבור החרדי למחנה זו שהוא דבר הנוגע לעומק נפשה של היהדות החרדית ולעתידו של חינוך הטהור בארה"ק. שיחוס ה' על שארית עמו ונחלתו, וילמדו תועים בינה, ונזכה במהרה לישועתן של ישראל".

על המכתב חתומים: הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים אב"ד סאטמאר ירושלים ובנו הגדול של האדמו"ר מהרי"י מסאטמאר, הרב משה זאב זארגער דומ"ץ סאטמאר ירושלים, הרב משה מנחם טירנויער דומ"ץ סאטמאר מןנטריאול, הרב שלמה יהודה וויינבערגער אב"ד פאיע וחבר בד"ץ סאטמאר ארה"ב, הרב יקותיאל יהודה פילאפף חבר בד"ץ סאטמאר ארה"ב, הרב חיים דוד כ"ץ דומ"ץ סאטמאר בורו פארק.

יצוין, כי האדמו"ר מהרי"י עצמו, והראב"ד של הבד"ץ - רבי ישראל חיים מנשה פרידמן, לא חתמו על המכתב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}