הציבור יחסוך 100 מיליון שקל מחסימת שירותי התוכן הסלולריים
חודש לאחר שיצאה לדרך, הרפורמה לחסימת שירותי תוכן בסלולר מורגשת: התלונות למשרד התקשורת פסקו, חברות התוכן מדווחות על האטה משמעותית - והלקוחות משלמים פחות
- כ"ד טבת התשע"ב
צילום: גלעד אלסטר
לפני כחודש נכנסה לתוקפה הרפורמה שמאפשרת לצרכנים לחסום שירותי תוכן סלולריים, ובראשם משחקי טריוויה. בדיקת TheMarker מעלה כי הרפורמה מצליחה ברובה: התלונות למשרד התקשורת בנושא פסקו, והציבור צפוי לחסוך בשל כך בשנה הקרובה סכומים משמעותיים.
באחת מחברות הסלולר ביצעו בדיקה טרם כניסת הרפורמה לתוקפה, והעריכו כי הכנסותיהן של שלוש חברות הסלולר הגדולות יחדיו ייפגעו בכ-100 מיליון שקל לאורך שנה מתחילת הרפורמה. מנכ"ל של אחת מחברות התוכן, שמספקת בין היתר גם שירותי טריוויה, אמר: "אנחנו חווים ירידה גדולה מאוד. או שהתעשייה תתכווץ משמעותית, או שהיא פשוט תיעלם". ממשרד התקשורת נמסר כי מאז התחלת הרפורמה ירד לאפס מספר התלונות שמגיעות בנושא טריוויה בפרט, ושירותי תוכן בכלל.
מנגד, בכיר באחת החברות ביקר את הרפורמה ואמר: "הפגיעה המהותית ביותר היא דווקא כמו תמיד - באלה שלא הגיע להם להיפגע". הוא העריך שחברות הסלולר הצליחו דווקא להחתים 60%-70% מהלקוחות כ'פתוחים' לשירותי תוכן, כולל טריוויה, ולכן שם לא תהיה ירידה משמעותית. עם זאת, לדבריו, הצורך בהקשת שם משתמש וסיסמה לפני הורדת תוכן הוא החסם המשמעותי. התוצאה תהיה שדווקא אנשים שרוצים להוריד שיר באופן חוקי מתקשים לעשות זאת, והנפגעים הם המוסיקאים שזוכים לתמלוגים מהורדות השירים למכשירים הסלולריים.חיובים של עשרות שקלים בחודש
לפני כשנה החליט משרד התקשורת להילחם בתופעת החיובים הלא רצויים בחשבונות הסלולר שמקורם בשירותי תוכן סלולריים, כמו הורדות משחקים ורינגטונים ושאר שירותי מידע ב-SMS. שירותים מסוג זה הופיעו בין התלונות העיקריות של צרכנים למשרד התקשורת וגם לעיתונות.
לקוחות גילו כי בחיוב החודשי שלהם נגבו עשרות שקלים על שירותים כמו מבזק אסטרולוגיה יומי, שירותי דייטינג, טיפים לחיי אהבה וכאמור - חידות טריוויה. לעתים הלקוחות טענו בתוקף כי לא נרשמו לשירות, ולעתים היו אלה קטינים שפותו להירשם לשירותים באמצעות הבטחה לפרסים נוצצים ופיקטיביים, כמו אייפון 5 - מכשיר שלא הושק מעולם.
משרד התקשורת קבע שתי רפורמות עיקריות בתחום. הראשונה נכנסה לתוקפה ב-13 בנובמבר, ולפיה לקוח יקבל SMS מפורט לפני ההרשמה לכל שירות תוכן. ה-SMS יכלול גם את מחיר השירות - מידע שלא נמסר באופן וולונטרי על ידי חברות התוכן קודם לכן.
הרפורמה השנייה והמשמעותית יותר נכנסה לתוקפה חודש לאחר מכן, ב-13 בדצמבר, ובמסגרתה לקוחות התבקשו לחתום על טופס נגישות לשירותי תוכן סלולריים שונים. כל לקוחות הסלולר בישראל קיבלו לבתיהם מסמך זה, בצמוד לחשבונית, ולקוח שלא חתם על הנייר נחסם באופן אוטומטי לשירותים המתמשכים והיקרים יותר. מדובר בשירותים במנוי חודשי - כמו שירותי GPS לנייד, שמקורם בחברת הסלולר, או שירותים הניתנים על ידי חברות תוכן צד שלישי, כמו משחקי הטריוויה.
מכה נוספת לשירותי התוכן הגיעה מכיוון לא צפוי. באחרונה התחיל גוף בשם זיר"ה, המשותף לחברות בתחום המדיה, להילחם באתרי הורדות שמסייעים בשיתוף תוכן, תוך הפרת זכויות יוצרים. זיר"ה הצליחה להוריד מהרשת אתרים פופולריים כמו idown.me ו-horadot.net. אתרים אלה היו כר עיקרי לפרסומות של חברות התוכן החיצוניות. בכלל, חברות התוכן הפחיתו בצורה משמעותית את היקף הפרסומות שלהן ברשת.
גורמים בענף טוענים כי הפגיעה בחברות הסלולר לא תהיה זהה. פלאפון וסלקום החלו כבר באמצע 2011 להחתים לקוחות על טופס הנגישות - כל לקוח שנכנס למרכז שירות של אחת מהחברות הוחתם על הטופס, תוך הנחיה של נציג חברת הסלולר. כתוצאה מכך, הצליחו שתי החברות לשכנע לקוחות רבים להשאיר את מכשיריהם פתוחים לשירותי תוכן. פרטנר התעכבה עם החתמת הלקוחות, ולכן היא צפויה להיות הנפגעת העיקרית מהרפורמה.חוסמים את הטריוויה - כך תוציאו את המרב מהרפורמה
אם ביקרתם במוקד שירות של אחת מחברות הסלולר בששת החודשים האחרונים, ייתכן ששיכנעו אתכם לחתום על טופס שמאפשר לחברות התוכן החיצוני לספק לכם תכנים סלולריים תמורת כסף. מדובר בסכומים חודשיים שנעים מ-60 שקל, ויכולים בקלות גם לעבור את ה-100 שקל.
חברות הסלולר עבדו בחודשים האחרונים קשה בשכנוע לקוחות להשאיר את מכשיריהם פתוחים לקבלת שירותי תוכן סלולרי שונים. הן שכרו נציגים שעמדו במרכזי השירות, פנו לכל מי שנכנס אל מרכז השירות, אפילו אל הממתינים בתור לתיקון מכשיר, והחתימו על הטופס, לעתים מבלי שהלקוח יודע על מה בדיוק הוא חותם.
גם אם חתמתם, אפשר להתחרט. רפורמת טופס הנגישות לשירותי תוכן מאפשרת לשנות בחירה קודמת. לקוחות שרוצים ליהנות מהרפורמה יכולים לחתום על המסמך שוב, גם אם חתמו עליו בעבר או אם אינם בטוחים.
את הטופס ניתן להוריד מאתרי חברות הסלולר, ולשלוח אליהן חזרה בפקס, במייל או בדואר. הטופס נגיש וברור, כך שניתן לבחור בקלות אם להשאיר את המכשיר פתוח או חסום לשירותים שונים, כשאפשרויות הבחירה ספיציפיות, למשל השארת אפשרות הגלישה הסלולרית, אך חסימת הורדת רינגטונים.
ההמלצה שלנו היא לחתום חסום בסעיף השלישי בטופס, שנוגע לשירותים המתמשכים, ולשקול לחסום גם את מרבית השירותים בסעיף 2 (הצבעות SMS לתוכניות ריאליטי, למשל).
את הטפסים של שלוש חברות הסלולר ניתן למצוא ב-snipurl.com/negishut
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות