כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

שלושה אוחזין בחוק המשכנתא הזולה

הכנסת אישרה את החוק המוזיל את ריבית המשכנתאות לזכאים • עכשיו נשאר רק לריב על הקרדיט • אחרי ראש הממשלה וח"כ משה גפני, עכשיו משרד השיכון מנכס לעצמו את החוק

משה גפני. צילום: יעקב כהן
משה גפני. צילום: יעקב כהן



לא תאמינו כמה מרתק לעקוב אחרי מהלכיו של "קרדיט", המגיע למישהו מנבחרי הציבור שלנו.

כמה טוענים לכתר יש על כל קרדיט שכזה, כמה הודעות סותרות סביב אותו הישג, בהחלט מסע מרתק מאד יש לו לכל קרדיט שכזה, מהרגע שבו יצא לאוויר העולם ועד שהושם על ראשו של מישהו.

קחו למשל קרדיט מעניין לפעילות חשובה ביותר: צריכים לקחת משכנתא בשנה הקרובה? יש לכם זכאות של משרד השיכון?

ובכן, עד היום עמדה הריבית למשכנתא זו על 4 אחוזים, לא משתלם ואיש לא ניצל זאת. למה ללכת על 4 כשהבנק נותן לך 3.8 אחוזי ריבית? – ואנחנו מדברים על ריבית קבועה, לא משתנה, שבעצם טיבה גבוהה יותר מריבית הצמודה למדד לפריים או לא חשוב למה.

לפני מספר שבועות אישרה הכנסת פרק מתוך וועדת טרכטנברג, הפרק העוסק בנושא הרפורמה במס. לפיו גם יורדת הריבית על המשכנתא

הרפורמה אושרה פה אחד, ללא מתנגדים, נותר רק הקרב האחרון: הקרב על הקרדיט.

תחילתו של סיפור באישורה של וועדת הכספים את הרפורמה, כשגפני מתעקש לאשר אותה בוועדת שרים ואחר כך גם בקריאה טרומית.

רבים הרימו גבה ואמרו לו שאין טעם, שממילא האוצר וראש הממשלה מתנגדים לכך והרפורמה לא תעבור, אבל גפני נשאר נחוש. אני מקדם, יהיה מה שיהיה, אמר, וחיכה להזדמנות.

על מה בעצם סמך גפני? קשה לדעת.

מה שברור הוא שהוא ניהל את העסק כמו שמנהלים משחק שחמט, מקדם צעד, נסוג, ממתין לשעת כושר. וכאילו משמים נפלה עליו ועל וועדת הכספים מחאת האוהלים, שהביאה לאוויר העולם את וועדת טרכטנברג על שישים מלומדיה.

הוועדה ישבה על המדוכה ויצאה במסקנות שלפחות בנושא המיסוי דומות מאד לאלו של וועדת הכספים.

גם האופוזיציה תמכה

בוועדה, אגב, די כעסו. העובדה שהפרופ' הנכבד פלש לנישה עליה הם עמלים כבר חודשים ארוכים לא נעמה לרוחם וקולות ביקורת אף נשמעו במהלך הדיונים בתקופה האחרונה.

גפני, באופן אישי, גם אינו אוהב את הדו"ח המוגמר על סעיפיו, המנסים לחנך תלמידי ישיבות, כך שנוח לו להביא לאישור את הרפורמה של הוועדה שבראשותה הוא עומד ולא את הדו"ח המקורי.

ואז, במפתיע, שלף את החוק שלו שכבר הגיע לקריאה שניה ושלישית וביקש להעלותו. היו גורמים שניסו להוריד אותו מהרעיון ולהביא את הפרק מתוך הדו"ח של הפרופ' טרכטנברג.

גפני הבהיר להם שאם לא יעבירו את ההחלטות שלו הוא ימוסס להם את הנושא. 'תתקשרו אלי בפסח', אמר להם. וכולם יודעים שכשגפני מאיים, הוא גם מבצע. בסיכומו של דבר החליטו מי שהחליטו ששווה ללכת על מתווה וועדת הכספים תוך חבירה לקרדיט של גפני.

בסופו של יום יצאו הודעות חגיגיות הן מלשכת ראש הממשלה, על ההישג הגדול של הפרופ' הנכבד של ראש הממשלה כמובן והן מכיוונה של וועדת הכספים, מי שעשתה להישג הזה את העבודה השחורה.

אגב, ההישג לפיו גם האופוזיציה תמכה בחוק שעבר אתמול, קשור לכך שמדובר במתווה שאושר בוועדת הכספים.

אתמול בבוקר רצה - אחת מחברות הכנסת היותר דומיננטיות בוועדת הכספים - אל גפני והתחננה אליו: 'תדאג שיגידו במליאה שזה החוק שלך-שלנו'".

רק באופן כזה יכלה האופוזיציה לתמוך בחוק, והוא עבר 'פה אחד'. אילו היה מדובר בפרק מתוך דו"ח טרכטנברג אין סיכוי שהדבר היה קורה.

ברור שהסיכום הנ"ל לא חייב את לשכת רוה"מ, שניכסה לעצמה את ההישג.

ומה עם משרד השיכון?

אחרון חביב עלה על הגל של הקרדיט משרד הבינוי והשיכון: אין המלאכה נקראת אלא על שם גומרה, לא?

ובכן, מישהו גם צריך להודיע על כך לעם ישראל, שימהר לרוץ בהמוניו אל פתחי הבנקים ליטול משכנתא בריבית המשתלמת החדשה, שכבר נכנסה לתוקפה יחד עם שאר סעיפי הרפורמה, ב-1 לינואר.

איך לא ידעתם על כך עד כה? ובכן, בשביל זה אנחנו כאן, כדי ליידע אתכם, ובשביל זה שוגרה הבוקר הודעה חגיגית לעיתונות:

"בשורה לחסרי הדירה הרוכשים את דירתם הראשונה. משרד הבינוי והשיכון הוריד את הריבית לזכאים למשכנתאות מסובסדות לחסרי דירה מ-4% לריבית מופחתת של 3% בלבד. זאת, במסגרת תיקון לחוק הלוואות לדיור, התשנ"ב-1992, שאושר בכנסת בחודש שעבר. בשנים האחרונות, הרוב המכריע של המשפחות והזוגות הצעירים שרוכשים דירה אינם מממשים את סיוע משרד השיכון, משום שבשוק החופשי ההלוואות זולות יותר. אולם, הורדת הריבית ל-3% משנה את התמונה.

"הזוגות הצעירים וחסרי הדיור זכאים להטבה מהמדינה שמגיעה לעשרות אלפי שקלים, כדי להקל עליהם לממש את חלום רכישת קורת הגג", הסביר אטיאס. ואכן, בכל שנה מחזיר המשרד לקופת האוצר את כספי המשכנתא שאיש לא נטל. לא חבל?

"אנחנו קוראים לציבור הזכאים לנצל את ההטבה ואת הריביות הנמוכות. זו בשורה גדולה לזכאים. בימים האחרונים הונחו הבנקים הונחו בימים האחרונים על התקנות החדשות והם ערוכים לקליטת הזכאים המממשים. משרד הבינוי והשיכון מציע כעת את ההלוואה המיועדת לזכאים ב-3% בלבד.

"בשנים האחרונות תקציב הסיוע לזכאים כמעט ולא נוצל עקב הריבית הלא אטרקטיבית שהעניק משרד הבינוי והשיכון, לעומת הריביות בשוק, והסיוע לא מילא את יעדו עד היום", דברי השר אטיאס.

אז רוצו לסגור שידוך לילד, בשנה הקרובה יש משכנתא מוזלת. לרשות הציבור עומד סכום של 150 מיליון שקלים שיספיקו, על פי ההערכות, לכ-12 אלף הלוואות. כל הקודם זוכה, אז כדאי שתזדרזו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}